SC Atelierele CFR Griviţa a câştigat licitaţii de 248 de milioane de lei de la SNTFC CFR Călători SA de când împiegatul Macarie Alexandru Moldovan, fratele preşedintelui Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud Emil Radu Moldvan, a ajuns director adjunct. Se pare că această firmă a ajuns societatea preferată pentru reparaţia vagoanelor.
Firma SC Atelierele CFR Griviţa este deţinută de Asociaţia Salariaţilor Atelierele CFR Griviţa, acţionar majoritar, şi de către SIF Muntenia. Societatea este administrată de către Adrian Roman, Augustin Dumitru Bălănescu şi Alexandru Claudiu Paul. Societatea a avut o cifră de afaceri de 81 de milioane de lei în 2011. Societatea este acţionar şi al societăţii comerciale Banca Comercială Feroviară, unde sunt acţionari alături de Astra Vagoane Călători, Tristar SRL şi Valer Blidar. Acesta din urmă este şi acţionarul majoritar al societăţii Tristar, alături de Blidar Mihaela Corina Mehedinţu şi Ioana Blidar.
Alte licitaţii lansate pentru acasă
Împiegatul Macarie Alexandru Moldovan nu a uitat de unde a pornit şi ştie că acolo poate avea cele mai uşoare venituri cu “feedback.” Din acest motiv directorul adjunct a lansat trei noi proceduri de licitaţie care vizează judeţul Bistriţa Năsăud: Reparaţii curente la instalaţiile SCB pe raza Secţiei CT2 Dej – staţiile Reteag, Mărişel, Năsăud, Feldru şi intervalele BLA Sărăţel – Bistriţa, Mărişel – Șieu, Șieu – Monor, Reteag – Dej Triaj, Jucu – Bonţida, Bonţida – Iclod, Iclod – Gherla în valoare de 599,844.00 RON fără TVA, Modernizare trecere la nivel, Linia 421 Sărăţel – Bistriţa Bîrgăului, Km 62+328 între staţiile Bistriţa – Bistriţa Bârgăului (proiectare şi execuţie) având o valoare estimată de 700,000.00 RON fără TVA, dar şi Servicii de salubrizare radicală, normală, curentă şi intermediară a vagoanelor de călători, automotoarelor şi ramelor electrice aparţinând Reviziei de Vagoane Cluj, Post Revizie de Vagoane Jibou şi Post Revizie de Vagoane Bistriţa care a ajuns la prietenii de la Diatours, în valoare de 2 milioane de lei. Impiegatul Macarie Moldovan, devenit director adjunct al CFR SA datorită relaţiilor fratelui său, preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud Radu Moldovan, redirecţionează fondurile CFR SA către o firmă din localitatea sa de baştină, Bistriţa. Astfel, societatea DiaTours câştigă licitaţii „pe bandă rulantă” chiar dacă îşi are sediul social într-un apartament bistriţean, unde are şi domiciliul proprietarul, Vasile Onigaş.
Culmea este că patronul DiaTours, Vasile Onigaş, este văr cu liberalul Aurel Onigaş, patronul Pombis. Desigur, Aurel Onigaş spune că nu are nici o legătura cu afacerile vărului său şi că nu a încercat niciodată să îl atragă către suflul liberal. Chiar el a recunoscut că s-a mirat că vărul său a ajuns la un moment dat să facă curăţenia în 26 de gări de la Huedin până la Galaţi. Patronul Pombis a zis că a realizat că vărul său o duce bine datorită faptului că circulă cu BMW X5.
Radu Moldovan îşi extinde aria de influenţa cu oamenii influenţabili pe care i-a numit în funcţii cheie. Fratele său, devenit peste noapte director la CFR din funcţia de împiegat, este una dintre personajele care „trage sforile” din CFR după plecare grecului Dimitris Sophocleous.
Societatea Diatours a încasat ultimul contract de la CFR SA în luna aprilie a anului 2013, când a prins toate cele 8 loturi licitate pentru „salubrizare staţii Cale Ferată din raza de activitate a Sucursalei CREIR CF Galaţi – obiective aferente Regulatorului de Circulaţie CF Adjud.” Chiar dacă distanţa de la Bistriţa la Adjud este de 370 de km, se pare că societatea bistriţeană a reuşit să îşi adjudece toate celelalte loturi în faţa unor companii aflate la mai mare apropiere. Valoarea totală a contractului este de 1,1 milioane de lei. Culmea este că toate cele 10 loturi din Galaţi le-a adjudecat aceeaşi societate. Respectiv pentru salubrizare staţii CF din raza de activitate a Sucursalei CREIR CF Galaţi – obiective aferente Regulatorului de Circulaţie Galaţi (RC Galaţi) firma Diatour a primit contracte de 1,6 milioane de lei fără TVA.
Salubrizarea în Bistriţa, cât cifra de afaceri a societăţii
Culmea este că CFR a aruncat de la începutul anului cu bani în această societate. Mai mult decât atât, compania le-a acordat un contract cât cifra de afaceri a societăţii în 2011, fără să fie specificat niciunde în caietul de sarcini că ar trebui să dovedească prezenţa unui contract similar. Acest tip de contract arată că se doreşte îmbogăţirea unei anumite societăţi.
Diatours este o companie deţinută de Onigaş Vasile. Societatea a realizat în 2011 o cifră de afaceri de 2 milioane de lei, profit de 106.080 lei şi datorii de 478.847 lei.
Influenţa lui Taher
Atelierele CFR Griviţa este o companie din România care se ocupă cu repararea de material rulant. A fost creată în anul 1897 pentru reparaţia locomotivelor cu abur şi a vagoanelor de călători. Iniţial trebuia să asigure reparaţii şi piese de schimb doar pentru trenurile bucureştene, cu traseu prin Capitală dar în cele din urmă au ajuns o piesă de bază pentru întreaga industrie feroviară din România. Cartierul Griviţa din prezent s-a dezvoltat în jurul acestor ateliere. Principalul client al firmei este operatorul feroviar de stat CFR Călători.
În septembrie 2008, compania era controlată de omul de afaceri Fathi Taher. În octombrie 2009, pachetul majoritar de acţiuni, de 92,76% din capital, era deţinut de Asociaţia Salariaţilor Atelierelor CFR Griviţa. Titlurile companiei se tranzacţionează pe piaţa Rasdaq, sub simbolul ATRD.
BOX
Experienţa SC Ateliere Griviţa SA
SNTFC CFR Calatori SA:
– Reparaţii Generale (RG): 202 vagoane în perioada 2006-2011;
– Reparaţii Periodice (RP): 1025 vagoane în perioada 2006-2011;
– Revizii Tehnice Intermediare şi Revizii Tehnice Generale (RTI, RTG): 399 vagoane în perioada 2006-2011.
GEVARO:
– Reparaţii Generale (RG): 104 vagoane în perioada 2006-2011;
– Reparaţii Periodice (RP): 347 vagoane în perioada 2006-2011;
– Revizii Tehnice Intermediare şi Revizii Tehnice Generale (RTI, RTG): 356 vagoane în perioada 2006-2011.
CNCF:
– Reparaţii Periodice (RP): 60 in perioada 1999-2004;
SNTFM CFR Marfă SA:
– adaptarea a 5 vagoane pentru seria 85-30 (cuşetă însoţitor tren RO-LA) în anul 2004;
– Reparaţii Periodice (RP): 155 în anul 2011 (61 Uagps, 16 Uapps, 32 Tals şi 46 Fals).
CFD – Constructions Ferroviaires de Bagneres – Franţa:
– execuţia a 20 module de toaletă complete din PAFS în perioada 01.04.2006 – 30.04.2007.
Tiberiu Hrihorciuc