Axa prioritara 3 a Programul Operational Regional (POR) – Îmbunatirea infrastructurii sociale vizeaza actiuni de creare a premiselor necesare asigurarii populatiei cu servicii esentiale, prin îmbunatatirea infrastructurii serviciilor de sanatate, de educatie, sociale si de siguranta publica de urgenta. Urmarind atingerea obiectivului european de coeziune economica si sociala, domeniile majore de interventie sprijina investitii pentru reabilitarea, modernizarea si echiparea infrastructurilor serviciilor de sanatate, sociale, educationale si pentru formarea profesionala continua, precum si îmbunatatirea dotarii cu echipamente a bazelor operationale pentru interventii în situatii de urgenta.
Îmbunatatirea calitatii infrastructurii pentru serviciile sociale constituie obiectivul specific al domeniul de interventie 3.2 – Reabilitarea/ modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii serviciilor sociale. Proiectele avute în vedere spre cofinantare vizeaza centrele sociale cu destinatie multifunctionala care pot acoperi o gama variata de servicii si investitii în centrele rezidentiale care asigura servicii de cazare de lunga durata. O prima categorie de solicitanti eligibili pentru accesarea acestei masuri este cea a autoritatilor publice locale. Acestea pot depune cereri de finantare individual, prin intermediul serviciilor publice de asistenta sociala din subordine sau ca lideri desemnati ai unui parteneriat încheiat cu un furnizor de servicii sociale. Totodata autoritatile publice pot depune cereri de finantare pentru unitatile medico-sanitare aflate în subordinea lor.
Drept public-drept privat
Considerând parteneriatele ca fiind a doua categorie de solicitanti eligibili, cea de-a treia categorie este cea a furnizorilor de servicii sociale. Acestia pot fi de drept public (serviciul public de asistenta sociala la nivel judetean si local, institutiile publice cu compartimente de asistenta sociala, unitati de asistenta medico-sanitara ce prezinta acreditare ca furnizor de servicii sociale) sau de drept privat (asociatii si fundatii, unitati de cult sau structuri ale acesteia) a caror acreditare este obligatorie la data depunerii cererii de finantare. Furnizorii de servicii sociale trebuie sa detina personalitate juridica (cu exceptia furnizorului public de servicii sociale organizat ca structura specializata în subordinea autoritatilor publice locale) si acreditare conform legii. Acestia trebuie sa aiba o vechime de cel putin un an de la înfiintare la data depunerii cererii de finantare, criteriu ce trebuie îndeplinit si în cazul unui parteneriat.
Criterii de eligibilitate
Criteriile de eligibilitate aplicate solicitantilor vizeaza si tipul de proiect pe care acestia doresc sa îl deruleze. Astfel, în cazul centrelor rezidentiale pentru copii este eligibil Consiliul Judetean direct sau prin furnizorii de servicii de asistenta sociala din subordinea sa sau în parteneriat cu furnizorii de servicii sociale. De asemenea, daca proiectul vizeaza modernizarea/ extinderea cladirilor centrelor sociale furnizorul este obligat sa prezinte certificatul de acreditare pentru localizarea care face obiectul investitiei. În cazul înfiintarii de noi centre sociale certificatul de acreditare se va obtine la finalizarea proiectului.
Solicitantul si fiecare dintre parteneri nu se încadreaza într-una din care afecteaza eligibilitatea, cum ar fi: insolventa, greseli grave sau condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, neîndeplinirea obligatiilor cu privire la plata contributiilor la bugetul consolidat si local. De asemenea, acestia detin si dovedesc capacitatea operationala, administrativa de a implementa proiectul si capacitatea de finantare, mai exact de a asigura contributia proprie la valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului si de a acoperi cele neeligibile.
Un alt aspect important al eligibilitatii solicitantului este acela al imobilului care face obiectul proiectului. Astfel, solicitantul sau partenerii trebuie sa dovedeasca calitatea de proprietar sau administrator, ca au în concesiune sau comodat respectivul imobil. Durata concesiunii sau comodatului trebuie sa acopere perioada de evaluare si selectie a cererii de finantare, durata de implementare a proiectului si 5 ani dupa finalizarea implementarii proiectului. Tot în cazul concesiunii sau comodatului, furnizorul de servicii sociale trebuie sa detina dreptul de a face investitii asupra imobilului pe o perioada egala cu cea a concesiunii sau comodatului. În functie de tipul solicitantului, dreptul prin care se utilizeaza imobilul poate sa difere dupa cum urmeaza: unitatile administrativ-teritoriale – proprietate; autoritatile publice locale – administrare; furnizorii publici de servicii sociale – administrare, concesiune sau comodatul, iar furnizorii privati de servicii sociale – proprietate, concesiune sau comodatul. Imobilul trebuie sa fie liber de orice sarcini, nu face obiectul unor litigii în curs de solutionare si nici al revendicarilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun.
Proiectul avut în vedere trebuie sa îndeplineasca la rândul sau o serie de criterii de eligibilitate. În primul rând trebuie sa se încadreze în categoriile de operatiuni ale domeniului major de interventie 3.2 si sa prezinte activitati cum ar fi cele de modernizare/ extindere a cladirilor centre sociale sau pentru înfiintarea de noi centre sociale, modernizare a utilitatilor generale si specifice ale acestor centre, creare/ modernizare a facilitatilor de acces pentru persoane cu dizabilitati, amenajare de ateliere de lucru în cadrul centrelor sociale, dotare cu echipamente adaptate nevoilor beneficiarilor de servicii oferite de respectivele centre. În cazul înfiintarii de noi centre este necesar sa se poata dovedi nevoia crescânda pentru un anumit tip de serviciu social.
Pornind de la faptul ca eligibilitatea unei activitati nu este echivalenta cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelei activitati este important de cunoscut care sunt cheltuielile considerate eligibile. Acestea sunt grupate în cinci mari categorii dupa cum urmeaza: cheltuieli privind achizitia terenului (în cazul în care este necesar extinderii), amenajarea acestuia si amenajari pentru protectia mediului – în limita a 10% din valoarea totala eligibila a proiectului, cheltuieli privind proiectarea si asistenta tehnica – în limita a 5% din valoarea totala eligibila a proiectului, cheltuieli pentru investitia de baza – constructii, instalatii, echipamente, programe informatice, alte cheltuieli eligibile – organizare de santier, activitati conexe, cote legale, diverse si neprevazute, cheltuieli aferente implementarii programului – audit, publicitate, informare, amortizare.
În al doilea rând, valoarea totala a proiectului reprezentând suma cheltuielilor eligibile si neeligibile, inclusiv TVA-ul aferent, este stabilita între minim 350.000 si maxim 3.500.00 lei (echivalentul aproximativ a 100.000-1.000.000 euro). Contributia proprie a beneficiarului la valoarea cheltuielilor eligibile este de minim 2%.
Prefinantarea
În cadrul acestui domeniu de interventie este posibila solicitarea si acordarea unei pre-finantari. Pre-finantarea reprezinta sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un beneficiar (autoritate a administratiei publice locale sau organizatie non guvernamentala), cu exceptia celor din sectorul privat (daca prin acest transfer nu se intra sub incidenta prevederilor legale cu privire la ajutorul de stat). Plata acesteia are loc prin plata directa sau prin plata indirecta în vederea lichidarii angajamentelor de plata fata de un contractor, în stadiul initial de implementare a proiectelor, si are la baza un contract de finantare încheiat între beneficiar si Autoritatea de Management prin Organismul intermediar responsabil. Valoarea sa este exprimata în procent fiind de max. 15% din valoarea eligibila a contractului de finantare. Pre-finantarea cu încadrarea în limita procentului mai sus mentionat se poate acorda integral sau în transe, în functie de previziunea fluxului de plati aprobata de Autoritatea de Management.
Proiectul trebuie sa respecte legislatia în domeniul egalitatii de sanse, protectiei mediului, eficientei energetice, ajutorului de stat si achizitiilor publice, iar activitatile propuse sa nu fi fost finantate din fonduri comunitare în ultimii 5 ani si nici nu beneficaza de fonduri publice din alte surse de finantare. Durata de implementare a activitatilor nu trebuie sa depaseasca data de 31.07.2015.
Dan Apostol – Asociat la firma de consultanta MURESAN DRAGOS APOSTOL srl
– partenera RGIC Consultanta SRL – Bucuresti
Pentru detalii va puteti adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca
Str. Decebal nr.69, la telefon 0722362726 sau prin e-mail, la adresa: office@mmda.ro