Revista economică "Financiarul", prin intermediul societăţii-editor FINANCIARUL SRL IAŞI, a chemat, luni, în judecată Guvernul României şi a solicitat instanţei să sesizeze Curtea Constituţională cu privire la neconstituţionalitatea articolelor 32(2) şi 40 din OUG 34/11.04.2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglemntarea unor măsuri fiscale – "impozitul forfetar". Totodată, revista Financiarul  a solicitat şi Instituţiei Avocatul Poporului să sesizeze Curtea Constituţională cu privire la neconstituţionalitatea prevederilor menţionate în OUG 34/2009.

 

Potrivit comunicatului de presă, remis de "Financiarul", demersul juridic al publicaţiei economice al Regiunii de Dezvoltare Nord-Est este susţinut de o serie de argumente care vin în contradicţie cu Codul Fiscal şi încalcă Constituţia României.

1. Ordonanţa care instituie impozitul forfetar este în contradicţie cu prevederile Codului Fiscal.

Astfel, art 40 din OUG nr 34/ 2009 stabileşte că „Prevederile art 32-34 intră în vigoare la data de 1 mai 2009”,  în timp ce, art 4 din Legea nr 571/ 2003 privind Codul Fiscal stabileşte la alin 1 că „Prezentul cod (fiscal – n.r.) se modifică şi se completează numai prin lege, promovată de regulă cu 6 luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia ”, iar la alin 2 că „orice modificare sau completare la prezentul cod intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege”. 
 „Această decizie a Guvernului României, de a legifera intrarea în vigoare a unor norme fiscale în termen de 16 zile de la data publicării în Monitorul Oficial, încalcă în mod indubitabil prevederile Legii nr 571/2003 privind Codul Fiscal şi aduce atingere principiului conform căruia sarcina fiscală a contribuabililor trebuie sa fie stabilă şi predictibilă, astfel incât aceştia sa fie în măsură să adopte decizii manageriale corecte pe parcursul unui an fiscal”, explică Liviu Vatavu, consilier juridic FINANCIARUL. 
 

2. OUG nr 34/2009 încalcă prevederile Constituţiei României.

Astfel, art 32 (3) din OUG nr.34/ 2009 stabileşte că „pentru aplicarea prevederilor alin (2), sumele corespunzătoare impozitului minim, stabilite în funcţie de veniturile totale înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, sunt următoarele(…)”, în timp ce  Art 15 (2) din Constituţia României stabileşte că „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile”, iar  Art 139 din Constituţia României arată că:  „Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege”.

„Deşi OUG nr.34/2009 intră în vigoare la data de 01 mai 2009, art 32(3) din acest normativ stabileşte grile de impozitare în funcţie de veniturile pe care contribuabilii le-au avut la data de 31 dec 2008. Practic ordonanţa de urgenţă stabileşte impozitul datorat de un contribuabil în funcţie de situaţia sa financiară existentă la data de 31 decembrie 2008, ceea ce înseamnă că actul normativ se aplică retroactiv. Acest fapt încalcă legea fundamentală a statului”, a concluzionat consilierul juridic Liviu Vatavu.
 

 Liana Mureşan

 

 

 

 

 

2 COMENTARII

  1. TAMPITII NU VAD CUM SE CALCA LUMEA PE PICIOARE LA CAMERA DE COMERT, PENTRU INCHIDEREA FIRMELOR ! MAGARII NU VOR MAI PRIMI IMPOSITE PE SALARII SI VOR PLATI SI SOMAJ DECI IN LOC DE INCASARI LA IMPOZITE SI TAXE SE VOR ALEGE CU PLATI DE SOMAJ…BRAVOS NATIUNE ! SOMNUL NATIUNII NASTE MONSTRII !!!

  2. Sa li-o tragem in cerul gurii,toate prostiile se platesc , la fel si aceasta,acum sa vedeti de unde fonduri la salarii si pensii,nu au avut pana acum de s-a imprumutat guvernul acum si mai rau sau din rau in mai rau .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.