Garajele construite pe domeniul public constituie o problema nu doar pentru municipalitatea bistriteana, ci si pentru edilii orasului Nasaud.
Aici s-au construit în timp aproximativ 900 de garaje, mai precis în cartierul de blocuri al orasului. Asa-zisele garaje nu au în totalitate destinatia definita de aceasta notiune, unele adapostind si lemne de foc, altele tot soiul de surplusuri gospodaresti.
Ca în ghetou
La o privire de ansamblu constructiile respective dau senzatia de mahala, pentru ca niciunul nu are un aspect placut privirii trecatorului, începând cu aspectul constructiv si terminând cu culorile, pentru cele care au asa ceva. Numai de aspect placut nu se poate vorbi în acest caz.
Pe de o parte, un garaj are utilitatea lui pentru proprietar, adapostind un autoturism, care altfel devine foarte tentant pentru specialistii în furturi, dar pe de alta parte acestea contribuie la ocuparea spatiului destinat circulatiei pe aleile dintre blocuri. Acolo unde nu ocupa spatiul destinat circulatiei autovehiculelor nasaudenilor, ar putea aparea în locul acestora spatii amenjate de joaca pentru copiii din zona, capitol deficitar pentru Nasaud. La fel de binevenite ar fi si locurile amenajate de parcare, care si acestea pot fi numarate pe degete, cu atât mai mult cu cât numeroase masini sunt parcate pe trotuare, blocând circulatia pietonilor.
Impresia unui trecator prin cartierul de blocuri al Nasaudului, neobisnuit cu privelistea poate fi aceea ca se afla într-un ghetou.
La stadiul de intentie
Numarul garajelor însa este foarte mare. Daca este sa facem o comparatie, în Bistrita, spre exemplu, exista cam jumatate din numarul celor din Nasaud. În intentia edililor locali exista ideea de a suplimenta spatiile de joaca pentru copii si de a se apropia de cerinta europeana în materie de spatiu verde pe cap de locuitor, care sa fie de 26 de m.p., cifra la care este greu de ajuns. Locurile de parcare, deficitare în prezent în oras, sunt si ele în atentia administratiei locale.
Contactat telefonic, viceprimarul orasului, Ovidiu Maghiar, a declarat pentru Gazeta de Bistrita: „Nu am dezbatut înca în consiliul local aceasta problema a garajelor. Ne-am propus însa construirea a sapte spatii de joaca pentru copii, care ar putea afecta câteva dintre acestea, proprietarii sunt în principiu de acord cu masura respectiva. Noi chiar avem un tabel cu acordul lor în acest sens. Am luat masura de a nu mai aproba nici o autorizatie de construire de garaje si în scurt timp vom decide ce este de facut în aceasta privinta. În principiu ne-am gândit si la nevoia de spatii verzi , conform cerintelor europene, la amenajarea de spatii de parcare acoperite si altele”. Viceprimarul Ovidiu Maghiar a mai precizat ca multi dintre cei care au fost somati deja sa-si desfiinteze garajele au instalate în apartamente centrale termice sau sobe de teracota, din cauza carora garajele respective aveau destinatia de lemnarie.
Desigur aceste masuri se încadreaza în categoria deciziilor întelepte. Problema delicata vine, însa, spre capitolul încasari taxe si impozite, unde veniturile se vor diminua usor, pentru chirii platindu-se o taxa semnificativa, de circa o suta de lei pe an. Daca probleme din partea opiniei publice nu sunt, cel putin deocamdata, masurile preconizate nu sunt deloc neavenite.
Alexandru Tohati