Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Bistrita-Nasaud a aprobat anul acesta, pâna în prezent, trei solicitari din cele cinci depuse de tot atâtia bistriteni pentru tratamentele prevazute în pachetul de servicii de baza de care beneficiaza asiguratii din sistemul de asigurari sociale de sanatate din România.
Persoanele ale caror cereri au fost refuzate aveau dosarul incomplet, cei în cauza având nevoie de raportul medical emis de medicul curant. Acest raport este imperios necesar pentru realizarea unui astfel de dosar.
Putine cereri pentru E 112
Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Bistrita-Nasaud (CJAS BN) a primit anul acesta doar cinci cereri pentu aprobarea formularului E112, necesar pentru a primi tratament în una din tarile membre ale Uniunii Europene, tratament care nu poate fi asigurat în România în timp util. Dintre cele cinci cereri doar trei au fost aprobate, deoarece celelalte doua nu aveau atasat raportul medical necesar la dosar.
Decontarea costurilor aferente tratamentelor este efectuata ulterior din bugetul alocat pentru interventiile medicale în Uniunea Europeana. Acest buget nu este împartit pe judete, ci este unul la nivel national, iar decontarile se fac pe baza de factura, care se emite catre casa de asigurari din judetul din care provine persoana care a beneficiat de tratament, urmând ca institutia sa întocmeasca si documentatia necesara.
Formular necunoscut înca
Oamenii sunt nemultumiti de proasta informare cu care se confrunta în acest domeniu. Multa lume nu stie înca despre existenta acestui formular, care da posibilitatea de a primi tratament în UE, si nici de existenta altor formulare care dau astfel de posiblitati. Dintre cele zece persoane chestionate de reporterii „Gazetei de Bistrita” în legatura cu aceste formulare europene, doar una a stiut de existenta lor. „Da am auzit de aceste formulare care dau posibilitatea de a beneficia de tratament în tarile UE, sau de alte servicii medicale sau care intra în componeta asigurarilor medicale”, declara Maria Filipoiu, asistent medical.
Reprezentantul pentru relatii cu publicul al CJAS BN, Oana Bodor, sustine ca „oamenii pot gasi informatiile pe pagina web a institutiei si, în plus, anul trecut existenta acestor formulare a fost facuta publica atât la televiziunile nationale cât si cele locale. Mai mult, s-au facut înstiintari catre spitale si asociatia medicilor de familie înca de anul trecut când a intrat în vigoare acest tip e formular. ”Oricum oamenii vin, li se explica procedura, li se supune de ce acte au nevoie, dupa care ies pe usa si dusi au fost. Am avut de a face cu persoane care au venit si au cerut un astfel de formular pentru a se trata în China. Dupa cum stim, aceasta tara nu este membra UE. O alta situatie este aceea a persoanelor care solicita acest formular pentru efectuarea unui transplant chirurgical, tratament care nu se regaseste printre serviciile pe care le acopera acest tip de formular”, a adaugat Oana Bodor.
Regimul E112
Formularul E 112 este un formular care se emite în baza Regulamentului Consiliului European nr. 1408/71 privind aplicarea regimurilor de securitate sociala în raport cu lucratorii salariati, cu lucratorii independenti si cu familiile acestora care se deplaseaza în tarile membre ale Uniunii Eropene.
Acest tip de formular poate fi emis în doua situatii: în primul rând pentru lucratorii si membrii lor de familie care, dupa ce au dobândit dreptul la asigurarea de sanatate într-un stat membru UE, sunt autorizati de casa de asigurari de sanatate din acel stat sa revina pe teritoriul statului membru UE în care îsi au resedinta sau sa-si transfere resedinta pe teritoriul unui alt stat membru; în al doilea rând, pentru toate persoanele asigurate si membrii lor de familie care sunt autorizati de casa de asigurari de sanatate sa se deplaseze pe teritoriul unui alt stat membru UE pentru a primi tratamentul adecvat starii lor de sanatate.
Pentru a putea beneficia de acest formular, E 112, solicitantul trebuie sa se adreseze casei de asigurari de sanatate din judetul din care provine, unde pe baza unei cereri solicita eliberarea lui. Conform celor doua situatii în care un astfel de formular poate fi eliberat, mai sunt necesare si alte documente. Pentru prima situatie, si anume transferul de resedinta, este nevoie de copie a actului de identitate, dosarul medical si o confirmare scrisa din partea unitatii sanitare din statul membru UE în care intentioneaza efectuarea serviciului medical cu privire la disponibilitatea acesteia de a acorda respectivul serviciu medical în perioada indicata de persoana solicitanta. În cea de-a doua situatie data, si anume trimiterea la tratament medical, trebuie îndeplinite doua conditii cumulative: tratamentul respectiv sa se regaseasca printre serviciile medicale prevazute în pachetul de servicii de baza de care beneficiaza asiguratii din sistemul de asigurari sociale de sanatate din România si, o a doua conditie, este ca acest tratament sa nu poata fi acordat într-un interval de timp necesar în mod normal pentru obtinerea tratamentului respectiv în Romînia, functie si de starea de sanatate si evolutia bolii. Documentele necesare sunt o copie dupa cartea de identitate, un referat sau un raport medical întocmit de medicul curant, un medic specialist din care sa rezulte diagnosticul si confirmarea din partea unitatii în care se intentioneaza efectuarea serviciului, cu privire la disponibilitatea de a acorda respectivul serviciu în perioada indicata de persoana solicitanta.
De precizat este faptul ca anul trecut, la nivel national, au fost aprobate si eliberate un numar de 84 de astfel de formulare asiguratilor români care au necesitat tratament în statele membre ale Uniunii Europene, dintr4e care pentru 14 sunt în curs de derulare activitatile de decontare a costurilor serviciilor medicale, iar suma ce urmeaza a fi decontata este de peste 230.000 de euro lei.
Alte formulare pentru ajutor medical în UE
Exista si alte formulare în baza carora se poate obtine ajutor medical în statele membre ale UE sau diferite servicii medicale de care pot beneficia asiguratii sau membrii familiilor acestora. Printre acestea se numara E104, E106, E107, E109, E115, E116, E117, E118, E120, E121, E 123, si altele.
De exemplu E 104 -Atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare, de munca sau de resedinta – formular care recapituleaza perioadele de asigurare realizate pe teritoriul unui stat membru, este folosit de institutia dintr-un nou stat de munca pentru a redeschide drepturile la prestatiile boala, de maternitate sau deces.
E 109 –Atestat pentru înscrierea membrilor familiei lucratorului salariat sau independent, care se întocmeste pentru a permite membrilor familiei care nu îsi au resedinta împreuna cu acesta în statul de resedinta sa beneficieze de prestatiile în natura de asigurare de sanatate, acordate în contul institutiei competente, de catre institutia de la locul de resedinta, în conformitate cu prevederile legisltiei care o aplica.
Dana Pop