Atragerea fondurilor europene este, fără îndoială, un element omniprezent în declaraţiile politicienilor, atât în campania electorală, cât şi în planurile post- electorale.
Aşa cum este însă de aşteptat, prea multe schimbări politice pot dăuna mecanismului de gestionare a fondurilor, care cu greu a început să mişte în 2008. Comisia Europeană a transmis că încurajează autorităţile să asigure continuitatea expertizei şi să o menţină.
Noul Guvern hotărăşte
Noul Guvern nu a anunţat, până acum, situaţia finală a schimbărilor pe linie politică, din ministere. Primii vizaţi sunt secretarii şi subsecretarii de stat, iar de la aceştia până la directorii generali este numai un pas.
Structura instituţională pe care se desfăşoară procesul de gestionare a fondurilor europene face ca acest mecanism să fie, şi el, expus schimbărilor de context politic, lucru care poate încetini sau chiar afecta mersul şi aşa greoi al lucrurilor.
Modul prin care sunt îngreunate lucrurile
Fondurile europene post-aderare vin în România prin şapte programe operaţionale, plus programele specifice agriculturii. Pentru fiecare dintre aceste programe există o autoritate de management, constituită în cadrul unui minister, condusă de un director general.
De asemenea, pentru fiecare program a fost constituit câte un Comitet de Monitorizare, cu un număr destul de mare de atribuţii semnificative pentru derularea programului. În toate structurile amintite, personajele cheie sunt secretarii de stat şi directorii generali, a căror soartă pe aceste poziţii este, în aceasta perioadă, extrem de nesigură.
Poziţia Comisiei Europeane
Directorii autorităţilor de management pot fi schimbaţi, teoretic, numai în baza unui motiv bine întemeiat.
Până acum, de la înfiinţarea acestor autorităţi, cu aproximativ doi ani în urmă, nu au exist scăpări de ordin managerial. În vreo două – trei rânduri, directorii au fost numiţi secretari de stat şi au fost înlocuiţi cu cei din subordine, dar încă nu a existat o demitere sau o controversă legată de competenţa echipelor de conducere.
Rămâne de văzut cu ce noutăţi vor veni miniştrii instalaţi în funcţie, în urma primelor impresii a verificărilor de prin instituţii.
Cu toate acestea, Bruxellul se pronunţă pentru continuitate.
Purtătorul de cuvânt pentru politici regionale al Comisiei Europene, susţine că orice schimbări care ar putea afecta structura şi procedurile din cadrul celor şapte autorităţi de management, Autoritatea de Certificare (Ministerul Finanţelor Publice) şi Autoritatea de Audit (Curtea de Conturi) ar trebui decise în colaborare cu Comisia Europeană. Executivul de la Bruxelles încurajează autorităţile române să păstreze continuitatea şi să menţină expertiza la locul ei, în special în această perioadă de criză economică şi financiară, pentru a asigura implementarea eficientă a instrumentelor structurale în România. Monitorizarea derulării programelor
Comitetele de Monitorizare constituite la nivelul fiecărui program, au o serie de atribuţii legate de buna derulare a programelor.
Printre acestea se numară: evaluarea periodică, pe baza documentelor elaborate de autoritatea de management a progresului înregistrat în atingerea obiectivelor specifice ale programului; examinarea periodică atât a rezultatelor implementării – în special a realizării obiectivelor stabilite pentru fiecare axă prioritară, cât şi a rezultatelor evaluărilor legate de monitorizarea programului; examinarea şi aprobarea rapoartelor anuale şi rapoartelor finale de implementare, întocmite de autoritatea de management.
Membrii acestor comitete sunt, în medie, 30 de persoane, dintre care majoritatea sunt din ministere şi autorităţi de management. Între aceştia, se regăsesc între trei şi şase secretari de stat şi aproximativ zece directori şi directori generali.
Tainele Fondurilor Structurale
Unul dintre secretarii de stat recent demişi din funcţie, care a participat la mai multe comitete de monitorizare până în prezent, a mărturisit că i-a luat mult timp să se familiarizeze cu limbajul şi subiectele discutate la aceste întruniri. Întrebarea firească care ne vine în minte, este oare cât timp le va lua noilor membri desemnaţi să se pună la punct cu toate informaţiile de specialitate? Partea buna a situaţiei este că, potrivit oficialilor din ministere, următoarele reuniuni ale acestor comitete vor avea loc abia peste 3 – 4 luni, timp în care, teoretic, noii secretari de stat se pot iniţia în tainele fondurilor structurale.
Folosim cookie-uri pentru a ne asigura că vă oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți de acord.Ok
interzis