Trăim în plină eră modernă, în care modalităţile de comunicare s-au diversificat. Una dintre cele mai utilizate astăzi este comunicarea electronică, prin intermediul internetului. Tot prin intermediul internetului, un utilizator poate deveni o persoană foarte bine informată sau poate, la fel de bine, să-şi promoveze imaginea şi să-şi facă publicitate.
Politicienii români, aflaţi acum în plină campanie electorală, nu se dau înapoi în a-şi informa alegătorii prin această „minune” a secolului XXI şi să se facă cunoscuţi prin intermediul site-urilor personale sau a blogurilor.

Parte dintre candidaţii bistriţeni nu fac excepţie de la regulă şi utilizează toate canalele care le stau la îndemână pentru a transmite un mesaj celor care în 30 noiembrie se vor prezenta la urne. Alţii, mai conservatori din fire, poate mai comozi sau mai strânşi la baierele pungii, ori convinşi ca oamenii le cunosc realizările, preferă canalele clasice de comunicare cu electoratul – bannere sau pliante, pe care sunt scrise, alături de fotografiile lor, cu litere de o şchioapă motto-urile sub deviza cărora candidează, calendare, pixuri brichete, etc. şi întâlniri directe cu electoratul.

PD-L, între clasic şi modern

Democrat-liberalii par să nu aibă o regulă impusă din acest punct de vedere. Fiecare dintre candidaţi a ales, funcţie de personalitatea proprie, cum e mai bine să ţină legătura cu cei pe care vor să-i convingă să pună ştampila unde trebuie.
Astfel, la această dată, doar doi dintre candidaţii PD-L BN au optat pentru bloguri – Ioan Nelu Botiş şi Sabin Ilieşi.

Ioan Nelu Botiş a fost primul dintre democrat-liberali care s-a gândit să-şi prezinte oferta electorală şi prin intermediul internetului. Pe site-ul său, candidatul în Colegiul 1 (Bistriţa-Livezile) – Camera Deputaţilor îşi prezintă proiectul legislativ, strategia de dezvoltare a zonei metropolitane şi o schiţă program. Bineînţeles, Botiş nu a uitat să le scrie câteva rânduri alegătorilor din acest colegiu, candidatul adresându-se, prin intermediul a două scrisori deschise, bistriţenilor şi livezenilor. Cu câteva fotografii realizate în timpul primelor întâlniri cu simpatizanţii săi, site-ul lui Botiş prinde puţină viaţă. Lipsesc însă date despre activitatea sa ulterioară din această campanie. Şi dacă tot vorbim de performanţă, site-ul candidatului bistriţean nu este unul interactiv, Botiş preferând să primească eventualile păreri, critici sau laude pe adresa sa personală de mail.
Sabin Ilieşi, candidat în Colegiul 2 Senat, este cel de-al doilea democrat-liberal care a preferat să-şi lanseze un site de campanie. Ca şi colegul său de partid amintit mai sus, Sabin Ilieşi îşi prezintă pricipalele obiective pe care, în cazul în care va accede la fotoliul de senator, intenţionează să le ducă la îndeplinire, dar şi programul naţional al PD-L.
Pe site-ul său, democrat-liberalul răspunde unor întrebări care par să vină din partea cetăţenilor, întrebări care au fost postate de fapt pe forumul site-ului Hotnews. Dar spre deosebire de colegul său de partid amintit mai sus, Ilieşi interacţionează şi cu cei care îi adresează întrebări.
De pe acelaşi site nu lipseşte un videoclip care arată vizitatorilor istoria PD-L, dar care e mai degrabă o apologie a lui Băsescu şi a activitaţii sale de partid. Clipul demonstrează încă o dată că, de fapt, locomotiva acestui partid este de fapt actualul preşedinte al României, Traian Băsescu.
Ceilalţi trei candidaţi la Camera Deputaţilor – Ioan Oltean, Vasile Marc şi Ioan Andreica – şi Ioan Sbârciu, candidatul PD-L pentru Senat, sunt adepţii unei campanii electorale clasice.

PSD, campanie cu toate mijloacele

Social-democraţii nu au dat înapoi în a-şi face campanie electorală şi prin intermediul internetului, luând exemplul preşedintelui de partid, Mircea Geoană, care pe lângă site-ul personal, nu s-a dat înapoi în a-şi face simţită prezenţa şi pe alte site-uri, gen neogen.ro.
În ceea ce îi priveşte pe social-democraţii bistriţeni, fără nicio deosebire, aceştia au fiecare site-ul propriu, unde se fac pe cât posibil cunoscuţi celor care pe 30 noiembrie îşi vor exprima votul. De la CV-uri, activitate în teritoriu, propuneri legislative, programul partidului şi până la videoclipuri electorale, toate acestea pot fi „luate la bani mărunţi” de vizitatori. Comentarii sau alte păreri, dacă acestea există, pot fi transmise direct pe adresa de e-mail a candidaţilor.

Liberalii au rămas în faza de „locale”

Membrii PNL BN par să fie şi ei adepţii unei campanii care nu iese din tipare. Mai precis, aceştia au avut până acum o serie de întâlniri în teritoriu cu alegătorii şi agenţii economici.
Doi dintre actualii candidaţi, Ioan Turc şi Valer Bindea, au participat şi în lupta de la locale, primul pentru funcţia de primar al Bistriţei, iar cel de-al doilea a vizat preşedinţia Consiliului Judeţean.

 
Acum şi-au aruncat forţele în lupta pentru un fotoliu parlamentar – Turc pentru un nou mandat de deputat, iar cel de-al doilea pentru funcţia de senator. Dacă în timpul campaniei din vară, cei doi au fost printre puţinii care au apelat la a-şi face campanie şi prin intermediul internetului, acum au renunţat la idee – cu toate că site-ul poate fi şi la această dată accesat, acesta a rămas cu aceleaşi date din timpul campaniei de la locale.
Ioan Turc a abordat totuşi o metodă inedită pentru a-şi face campanie. Liderul PNL distribuie ca materiale promoţionale şi carduri… de control al stresului. Acestea sunt identice ca formă dar şi ca material cu cele bancare, doar că au aplicat un cristal termosensibil care îşi schimbă culoarea în funcţie de nivelul de stres al persoanei care îl atinge. Conştient fiind că românii sunt stresaţi de viaţa pe care o duc, Ioan Turc transmite odată cu cardul năzdrăvan şi un mesaj – „Fii relaxat, rămânem împreună!”.

Epilog… după 30 noiembrie

Cât de relaxaţi vor fi românii, în special după ce rezultatele vor fi date publicităţii şi după ce noii aleşi vor purcede la treabă, rămâne de văzut.
Concluziile pe care orice om le poate trage acum în plină campanie, indiferent de modul în care a fost aceasta abordată de candidaţi sunt simple – promisiuni foarte multe, programe evazive, care ce-i drept dau foarte bine pe hârtie, dar se bazează pe linii generale. Sunt prezentate chiar şi strategii de interes local, care până la un punct fac cu ochiul locuitorilor acestui judeţ. Nimeni nu vine cu soluţii concrete şi răspunsuri clare, ci doar cu „ vom da, vom face şi vom drege”, fără să se precizeze un aspect care doare pe toată lumea – de unde bani?

Liana Mureşan

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.