Trăim în plină eră modernă, în care modalităţile de comunicare s-au diversificat. Una dintre cele mai utilizate astăzi este comunicarea electronică, prin intermediul internetului. Tot prin intermediul internetului, un utilizator poate deveni o persoană foarte bine informată sau poate, la fel de bine, să-şi promoveze imaginea şi să-şi facă publicitate.
Politicienii români, aflaţi acum în plină campanie electorală, nu se dau înapoi în a-şi informa alegătorii prin această „minune” a secolului XXI şi să se facă cunoscuţi prin intermediul site-urilor personale sau a blogurilor.
PD-L, între clasic şi modern
Democrat-liberalii par să nu aibă o regulă impusă din acest punct de vedere. Fiecare dintre candidaţi a ales, funcţie de personalitatea proprie, cum e mai bine să ţină legătura cu cei pe care vor să-i convingă să pună ştampila unde trebuie.
Astfel, la această dată, doar doi dintre candidaţii PD-L BN au optat pentru bloguri – Ioan Nelu Botiş şi Sabin Ilieşi.
De pe acelaşi site nu lipseşte un videoclip care arată vizitatorilor istoria PD-L, dar care e mai degrabă o apologie a lui Băsescu şi a activitaţii sale de partid. Clipul demonstrează încă o dată că, de fapt, locomotiva acestui partid este de fapt actualul preşedinte al României, Traian Băsescu.
Ceilalţi trei candidaţi la Camera Deputaţilor – Ioan Oltean, Vasile Marc şi Ioan Andreica – şi Ioan Sbârciu, candidatul PD-L pentru Senat, sunt adepţii unei campanii electorale clasice.
PSD, campanie cu toate mijloacele
Social-democraţii nu au dat înapoi în a-şi face campanie electorală şi prin intermediul internetului, luând exemplul preşedintelui de partid, Mircea Geoană, care pe lângă site-ul personal, nu s-a dat înapoi în a-şi face simţită prezenţa şi pe alte site-uri, gen neogen.ro.
În ceea ce îi priveşte pe social-democraţii bistriţeni, fără nicio deosebire, aceştia au fiecare site-ul propriu, unde se fac pe cât posibil cunoscuţi celor care pe 30 noiembrie îşi vor exprima votul. De la CV-uri, activitate în teritoriu, propuneri legislative, programul partidului şi până la videoclipuri electorale, toate acestea pot fi „luate la bani mărunţi” de vizitatori. Comentarii sau alte păreri, dacă acestea există, pot fi transmise direct pe adresa de e-mail a candidaţilor.
Liberalii au rămas în faza de „locale”
Membrii PNL BN par să fie şi ei adepţii unei campanii care nu iese din tipare. Mai precis, aceştia au avut până acum o serie de întâlniri în teritoriu cu alegătorii şi agenţii economici.
Doi dintre actualii candidaţi, Ioan Turc şi Valer Bindea, au participat şi în lupta de la locale, primul pentru funcţia de primar al Bistriţei, iar cel de-al doilea a vizat preşedinţia Consiliului Judeţean.
Epilog… după 30 noiembrie
Cât de relaxaţi vor fi românii, în special după ce rezultatele vor fi date publicităţii şi după ce noii aleşi vor purcede la treabă, rămâne de văzut.
Concluziile pe care orice om le poate trage acum în plină campanie, indiferent de modul în care a fost aceasta abordată de candidaţi sunt simple – promisiuni foarte multe, programe evazive, care ce-i drept dau foarte bine pe hârtie, dar se bazează pe linii generale. Sunt prezentate chiar şi strategii de interes local, care până la un punct fac cu ochiul locuitorilor acestui judeţ. Nimeni nu vine cu soluţii concrete şi răspunsuri clare, ci doar cu „ vom da, vom face şi vom drege”, fără să se precizeze un aspect care doare pe toată lumea – de unde bani?
Liana Mureşan
astia sunt cersetori nu politicieni