Am început rândurile mele cam pretentios, dorind sa consemnez semnificatia desemnarii domnului Catalin Predoiu, ca ministru al Justitiei. Aceasta numire a avut, ca uvertura, un scandal interminabil, legat de refuzul Presedintelui de a accepta propunerea initiala, ce o viza pe doamna Norica Nicolai. Despre aceasta am mai scris si nu repet considerentele enuntate. Modificarea propunerii a fost determinata de statuarile Curtii Constitutionale, printr-o decizie riguros argumentata. Opiniile divergente minoritare nu sunt convingatoare, deoarece nu au spus ce se întâmpla când Presedintele respinge constant propunerile facute de Premier. Judecatorii, chiar cei constitutionali, trebuie sa gaseasca solutii concrete la conflictul constitutional ivit. Pentru constructii teoretice, mai mult sau mai putin seducatoare, exista spatii largi în paginile revistelor de specialitate, care, acum, sunt prea multe; a sporit cantitatea în dauna calitatii.
Comportamentul doamnei Nicolai, dupa ce domnul Basescu a perseverat în refuzul sau, iar Premierul a trebuit sa o abandoneze si anume ca va da în judecata Administratia Prezidentiala si Presedintele, ma face sa ma îndoiesc si mai mult asupra aptitudinilor sale profesionale. La nivelul cum îsi apara cauza, doamna Nicolai – posibil candidat de Primar al Clujului – nu este apta sa fie numita nici macar ca procuror la Parchetul de pe lânga o judecatorie. Parca a fost un blestem: si Chiuariu si Nicolai nu aveau competenta suficienta pentru a ocupa aceasta functie, importanta în orice Guvern. (Sa ne amintim ca domnul Valeriu Stoica a fost ministru secretar de stat, deci vicepremier în toate guvernele ce s-au succedat în intervalul 1996-2000)
Actualul ministru al Justitiei este cunoscut în lumea juridica: a publicat carti, articole de specialitate, este tânar dar nu exagerat, deci are capacitate de munca si nimeni nu-i contesta abilitatile de practician. Pozitia adoptata la ultima sedinta a Consiliului Superior al Magistraturii mi se pare de bun simt. Pacat ca – prin forta împrejurarilor – mandatul acestuia este scurt, chiar foarte scurt, în perspectiva unor alegeri anticipate. Va avea un rol important în organizarea viitoarelor alegeri.
Se mai impune o constatare. În actualul cadru constitutional si legal, rolul ministrului justitiei s-a estompat într-o anumita masura. Promovarea magistratilor este atributul CSM, care este si instanta disciplinara pentru acestia, dar sa nu uitam ca propunerea pentru numirea Procurorului General al Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie si a Procurorului General DNA, o face acest ministru, iar plata salariilor magistratilor si a personalului auxiliar se face din bugetul Ministerului de Justitie. Salariile magistratilor, începând cu mandatul domnului Stoica, sunt printre cele mai mari în rândul salariatilor bugetari. Împreuna cu ministrul Economiei si Finantelor, noul ministru trebuie sa gaseasca modalitatea sa se plateasca riguros drepturile personalului. Nu mi se pare normal ca tocmai cei ce împart dreptatea sa dea în judecata Ministerul Justitiei si instantele teritoriale, sa sesizeze Curtea Constitutionala în cadrul litigiilor de munca si sa-si angajeze executori judecatoresti ca sa-si recupereze creantele. Si în aceasta privinta suntem unici în Europa.
Desigur, este normal ca judecatorii si procurorii sa fie platiti bine, tinând seama de dificultatile si raspunderea pentru munca ce o desfasoara. Se impune si constatarea ca salariile mari nu resping de plano tentatia coruptiei. Asa cum neîncetat arat, majoritatea magistratilor sunt oameni cinstiti, chiar daca mai gresesc, uneori nepermis de mult; cei de la Gazeta ar putea oferii numeroase argumente în sprijinul afirmatiei mele. Ce sa mai vorbim de hotarârile CEDO prin care România a fost obligata la despagubiri, si aceasta nu numai în domeniul respectarii dreptului de proprietate.
De asemenea, gestionarul banilor justitiei trebuie sa întreprinda masuri pentru ca instantele de judecata sa nu ajunga în situatia de a nu avea bani cu care sa expedieze citatiile si sa insiste ca retribuirea personalului auxiliar, în deosebi a grefierilor, sa se faca atât în litera cât si în spiritul legii.
Revenind la titlul articolului, mai importanta decât sintagma „fiat justitia pereat mundus” este o alta locutiune latina, si anume ca dreptul este „ars aequi et boni” (arta echitatii si a binelui).
Pornind de la aceasta premisa, sper ca domnul ministru va contribui la tot ceea ce tine de atributiile domniei sale în ameliorarea bazei materiale în care se desfasoara procesul de administrare a justitiei.
Adrian Man