Sistemul de citire al indexului unui contor in vederea facturarii consumului de gaz aduce dupa sine o multime de suspiciuni si nemultumiri mai ales in perioada de iarna sau in cea care precede acesteia. Dupa o vara si o toamna destul de ușoara din punctul de vedere al folosirii gazelor in locuințe, iarna a adus șocul unor facturi de regularizare mult prea mari in comparație cu estimarile facute in restul intervalelor de timp. Deschiderea unei facturi se face cu un tremurat ușor in maini cauzat de emoția sumei de plata. In materialul de fața va prezentam cateva cazuri in care deschiderea plicurilor de la E-On Gaz a declanșat diverse reacții din partea beneficiarilor acestor servicii.
Pe langa șocul sumei de plata, in mai multe cazuri a aparut și neconcordanța dintre indexul citit pe factura de regularizare (in care se presupune ca este un index citit deci nu estimat) și indexul contoarului respectiv. Exista cazuri in care „ceasul” contoarului inca nu a ajuns la valoarea regasita in factura, clientul fiind indreptațit sa depuna o contestație sau o plangere la sediul firmei unde problema se rezolva prin „ținerea de minte” pentru urmatoarea factura, adica o „impacare” printr-o citire ulterioara și compensata in urmatoarele facturi. Problema insa este alta, sumele de plata raman aceleași pentru factura respectiva, neplata acesteia in termen de 45 de zile de la data emiterii facturii conducand la sistarea furnizarii gazelor naturale. Alți bani, alta distracție, caci penalizarile sunt de 0,05%/zi aplicate la suma facturata, chiar daca aceasta este greșita prin calcularea unui index (consum) fals, la care se adauga și suma de 104,20 lei – tarif pentru deconectare/reconectare. Aceste cazuri au ajuns și la Protecția Consumatorului unde se analizeaza din punct de vedere legal.
Regularizare de pana la 10 ori mai mare decat estimarea
Un astfel de caz ne-a fost sesizat de catre T.P. din Bistrița, strada Bulevardul Decebal, care a primit facturi de estimare cu sume cuprinse intre 30 și 50 de lei. Pentru un apartament de doua camere, neizolat termic dar cu o suprafața utila mica (pana in 60 metri patrați), aceste valori erau „mulțumitoare” pentru un consumator casnic. Persoana respectiva folosea centrala termica doar „la nevoie”, insemnand orele de noapte din timpul saptamanii și puțin mai mult in weekend cand se afla mai mult in casa. Luna ianuarie insa i-a adus o „supriza” in plicul cu factura de regularizare a lunii decembrie. Totalul de plata la „citire” a fost de peste 370 lei, aproape de 10 ori mai mare decat media celorlalte luni. A inceput calvarul citirii facturii și a sumelor de regularizare. Pentru fiecare luna in care a fost estimat un consum, acum aparea și o regularizare foarte exacta. De exemplu, pentru luna octombrie, a carei factura estimativa a fost de aproximativ 40 de lei, in factura de regularizare aparea un plus de aproape 120 lei fara TVA. Daca in octombrie s-a estimat acel consum in valoare de 40 de lei, intrebarea consumatorului a venit de la sine „de unde au gasit cu atata exactitate suma de 120 de lei (aferenta binențeles consumului pe octombrie) daca nu s-a facut citire efectiva la contoar?”. Intr-un final, factura a fost platita pe considerentul ca totalul celor trei luni de facturare la care se adauga și estimarile au condus la o medie de 120-150 lei / luna, valori oarecum acceptabile pentru sezonul rece.
Factura cu lesin
Un alt caz de șoc la deschiderea facturii de regularizare ne este semnalat de o tanara dintr-un alt cartier al orașului, posesoarea unui apartament de trei camere izolat termic. Sumele de plata in perioada de estimare nu au depașit niciodata suma de 100 de lei, astfel ca in momentul citirii indexului contoarului și facturarii de regularizare, suma de plata a ajuns la 900 de lei. Din obișnuința sumelor deja inscrise pe precedentele facturi, consumatorul și-a pregatit pentru plata o bancnota de 100 de lei deoarece a vazut la total numai 90 de lei, fara sa sesizele la prima vedere ca e vorba de inca un zero in coada. Șocul mare a fost la ghișeul bancii unde a vrut sa faca plata, atunci cand o voce calda de la casierie i-a atras atenția ca este vorba de 900 de lei in loc de obișnuiții 90. Trezirea din șoc a fost sora cu leșinul, situație in care nu dorim sa se afle nimeni. Și in acest caz a fost invocata estimarea greșita facuta de client la incheierea contractului de furnizare a gazelor.
Estimarea mai mare decat regularizare – clientul are cont deschis la gaze
In cealalta extrema se afla clienții a caror estimare a fost mult mai mare decat consumul real, astfel ca factura de regularizare a fost emisa in roșu sau „pe minus”. In aceste cazuri, clienții au devenit creditorii E-On, practica intalnita des la defunctul Distrigaz-Nord care se „imprumuta” de la beneficiari cu sume pe facturile de estimare, urmand ca la regularizare sa scada, adica sa inapoieze sumele in plus prin facturarea negativa. Practicile de „imprumut” din buzunarul clienților se faceau mai ales in perioadele de sarbatori (Craciun sau Paște) cand angajații firmei urmau sa primeasca diferitele sporuri sau prime de sarbatori.
Perioada grea, de iarna, a trecut. Acum putem sta mai liniștiți din acest punct de vedere, cel al consumului de gaze și implicit a plaților facturilor de regularizare. Asta dupa ce vom ajunge la zi cu plațile facturilor din iarna. Atenția trebuie sporita atunci cand citim o factura, sa o ințelegem și sa sesizam in timp util eventualele neconcordanțe. Și sistemul de facturare, foarte alambicat și greu de citit al celor de la E-On Gaz ar trebui revizuit, pe ici pe colo prin parțile esențiale, pentru a ocoli eventualele suspiciuni legate de consum sau de citirea sporadica, atunci cand ea se face, a indexului contoarelor de gaze. Inclusiv comunicarea cu publicul și presa s-ar putea face mult mai degajat și mai ușor, fara a fi nevoie de scarpinatul dupa ureche cu mana opusa, alergand pentru o informație pe ruta Bistrița-Bistrița via Tg. Mureș. Viața este destul de complicata iar noi intotdeauna tindem sa o mai complicam puțin, așa, de amorul artei.
Cristian S. Barna
S-a recurs la o „smechereala” de nici cei ce au facut-o n-o mai pot desface.Oricum ai incerca s-o nimeresti,transformarea mc in watt,nu iese de nici-o forma.Si,nu iese pt. ca ,de la o factura la alta sunt diferente.Asa ca m-am lasat pagubas,poate doar,si stau cu ochii deschisi si urechile ciulite,sa vad pana unde la merge”organizarea”.
S-a recurs la o „smechereala” de nici cei ce au facut-o n-o mai pot desface.Oricum ai incerca s-o nimeresti,transformarea mc in watt,nu iese de nici-o forma.Si,nu iese pt. ca ,de la o factura la alta sunt diferente.Asa ca m-am lasat pagubas,poate doar,si stau cu ochii deschisi si urechile ciulite,sa vad pana unde la merge”organizarea”.
Am facut si eu o reclamatie scrisa la E-on, pentru regularizari dubioase,dar raspuns nu cred ca voi primi vreodata.Transparenta lor e zero.
Apropo…eu sunt cu autocitire, deci 2 facturi-autocitire si a treia regularizare. Degeaba…regularizarea imi apare si pe perioada in care am platit dupa autocitire (deci facturat corect dupa consum). Se factureaza in asa fel incat sa nu mai intelegi nimic.