În perioada 4 – 5 octombrie 2023, se va desfăşura exerciţiul de simulare a producerii de inundaţii în bazinele hidrografice Someșul Mare și Someș, aferente județelor Bistrița-Năsăud și Cluj, de la staţia hidrometrică Sângeorz-Băi până în secțiunea Dej, de pe râul Someş, anunță Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa Cluj.
Scopul acţiunii este verificarea modului de funcţionare a fluxului informaţional meteorologic şi hidrologic de avertizare – alarmare a populaţiei, a modului de conlucrare a tuturor structurilor implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii și a modului în care administraţia publică locală cunoaşte procedurile elaborate pentru managementul riscului la inundaţii.
Potrivit sursei citate, pentru îndeplinirea scopului exercițiului, s-au luat ca ipoteză următorii parametri definitorii:
- depăşirea pragurilor critice de precipitaţii sub formă de averse căzute pe un sol umed în zona centrală şi de răsărit a bazinului hidrografic Someș;
- instabilitate accentuată a vremii cu intensificări ale vântului ce pot lua aspect de vijelie, însoţite de fenomene (oraje, grindină);
- atingerea şi depăşirea cotelor/ fazelor de apărare pe râul Someș – sector Nepos – Dej, revărsări ale râului Someș și ale afluenților (Cormaia, Sălăuța, Țibleș, Ilișua și Șieu ) și scurgeri de pe versanți.
În acest sens, pentru îndeplinirea condiţiilor de desfăşurare a exerciţiului se vor prognoza depăşiri ale cotelor de pericol la staţiile hidrometrice cuprinse în exerciţiu și va fi instituit COD ROŞU: Risc de viituri majore. Ameninţare directă si generalizată asupra siguranţei persoanelor și a bunurilor.
Pe durata exercițiului, informațiile și avertizările difuzate vor avea mențiunea: „Atenţie, exerciţiu de simulare! Datele nu corespund realităţii.”
La final, va fi întocmit un proces-verbal, cuprinzând concluziile rezultate în urma exercițiului de simulare, termenele si responsabilitățile pentru remedierea eventualelor deficiențe semnalate, precum și propuneri pentru îmbunătățirea activității de management al situațiilor de urgență.