Mai mult de jumătate din reprezentanţii României în Legislativul european au avut o activitate medie sau bună, spre deosebire de situaţia din Parlamentul naţional, precizează un studiu referitor la activitatea membrilor Parlamentului României realizat de Institutul QVORUM la finele mandatului 2004-2008.
Bistriţa – Năsăud are deja la Bruxelles doi „reprezentanţi” – democrat-liberalul Călin Rus, care l-a înlocuit în vara anului trecut pe democrat-liberalul Sorin Frunzăverde, şi liberalul Csibi Imre Magor.
Din nou la urne
Pe 7 iunie, românii se vor prezenta din nou la urne, de data aceasta pentru a-şi alege reprezentanţii în Parlamentul European.
Recent, Institutul European pentru Democraţie Participativă (IEDP) – QVORUM, a publicat un studiu prin care este prezentată analiza activităţii europarlamentarilor români.
Alegerile din acest an pentru PE vor avea loc în toate statele membre, în perioada 4 – 7 iunie. Cetăţenii români vor vota în 7 iunie 33 de deputaţi europeni din numărul total de 736.
Călin Rus – PD-L – Grupul PPE-DE
Călin Rus este titular în Comisia pentru afaceri externe şi membru supleant în Comisia pentru dezvoltare regională şi în Delegaţia pentru relaţiile cu Republica Populară Chineză.
În ceea ce priveşte prezenţa la şedinţele comisiei din care face parte, aceasta a fost de asemenea 100%, Călin Rus participând la toate cele 10 şedinţe ale acesteia care au avut loc în perioada analizată. Nu a avut niciun raport şi niciun aviz. În schimb, europarlamentarul democrat-liberal a introdus 10 amendamente la proiectele discutate a căror importanţă a fost, însă, una redusă. Cele mai importante amendamente introduse au vizat, pe de o parte, intervenţia SUA în Irak pentru a închide baza de la Ashraf unde au fost închişi simpatizanţi ai Mujahedinului din Iran de către conducerea irakiană, accesul Crucii Roşii în baza respectivă şi acordarea statutului de refugiat pentru aceia dintre deţinuţi care nu vor să se întoarcă în Iran. Pe de altă parte, a fost amendată o propunere pentru o mai bună monitorizare a modului în care guvernele alocă fondurile IPA (instrument de pre-aderare) şi întărirea capacităţii instituţionale a ţărilor care gestionează astfel de fonduri, se menţionează în studiul QVORUM.
De asemenea, Călin Rus a adresat 9 întrebări, trei propuneri de rezoluţie, a avut 12 intervenţii în plenară şi două declaraţii scrise.
– politica externă şi de securitate a Uniunii Europene – crearea unei forţe militare proprii a Uniunii;
– politica de mediu – a susţinut că la nivelul Comisiei Europene ar trebui să se creeze politici care să vizeze reducerea poluării şi politici care să încurajeze cercetarea pentru a se crea tehnologii mai bun puţin poluante; a solicitat crearea de proiecte pentru sprijinirea
ecosistemelor;
– accesul la fonduri comunitare – măsuri de sancţionare a instituţiilor publice care comit nereguli în organizarea selecţiei de proiecte pentru finanţare europeană şi , de asemenea, a solicitat să se clarifice condiţiile în care se pot accesa fonduri europene pentru restaurarea monumentelor de patrimoniu, dorind fonduri pentru restaurarea Bisericii Evanghelice din Bistriţa
Studiul realizat de QVORUM mai relevă faptul că din intervenţiile şi amendamentele depuse de Călin Rus nu reiese că acesta ar avea legături mai strânse cu o anumită categorie de parteneri sociali.
Magor Imre Csibi – PNL – Grupul ALDE
Eurodeputatul liberal este vicepreşedinte al Comisiei pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară şi al Delegaţiei pentru relaţiile cu India, şi membru supleant în Comisia pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor şi Delegaţia pentru relaţiile cu Belarus.
Este apreciat şi faptul că europarlamentarul liberal are o adresă de email disponibilă public şi un website bidirecţional pe care îl actualizează în mod regulat şi unde îşi prezintă activitatea, articole de presă, proiectele parlamentare, precum şi o prezentare personală a programului din cadrul Parlamentului European.
„Per ansamblu, se poate spune despre calitatea intervenţiilor domnului Magor Imre Csibi că a fost una bună, intervenţiile fiind în general bine formulate şi documentate”, apreciază QVORUM.
Ioan Mircea Paşcu (PSD – Grupul PSE)
Ioan Mircea Paşcu este vicepreşedinte al Comisiei pentru Afaceri Externe.
Europarlamentarul social-democrat este membru titular în Delegaţia pentru relaţiile cu Japonia, şi membru supleant în Comisia pentru transport şi turism, Subcomisia pentru securitate şi apărare, Delegaţia pentru relaţiile cu Statele Unite.
Potrivit studiului QVORUM, gradul său de prezenţă la lucrările în plen este de 69 din 71, sau 96%, în timp ce gradul de prezenţă la lucrările de comisie a fost de 30 din 39 sau 76%.
Eurodeputatul nu a adresat, pe parcursul perioadei monitorizate, nicio întrebare, nu a avut nicio propunere de rezoluţie şi nicio declaraţie scrisă, în schimb având 27 de intervenţii în şedinţa plenară.
Printre temele abordate de Ioan Mircea Paşcu în activitatea sa parlamentară, menţionate de studiul QVORUM, amintim: Kosovo şi Balcanii de Vest, închisorile CIA şi regimul de detenţie al prizonierilor, combaterea terorismului şi protecţia datelor cu caracter personal, politica maritimă.
Concluziile studiului
Studiul efectuat de IEDP – QVORUM, concluzionează, în final, că activitatea celor mai mulţi dintre europarlamentari nu a fost suficient promovată pentru a fi cunoscută de către cetăţeni şi îi încurajează pe europarlamentari să acorde mai multă atenţie transparentizării activităţii proprii, în special din cauza barierelor comunicaţionale dintre alegători şi aleşi reprezentate de distanţă, dar şi de complexitatea mecanismelor europene de luare a deciziei.
Studiul IEPD mai menţionează că există numeroase situaţii când, profitând de lipsa de informare a publicului din ţară, anumiţi europarlamentari exagerează semnificativ importanţa acţiunilor lor în PE. „Astfel, am întâlnit mai multe cazuri în care anumiţi eurodeputaţi au făcut declaraţii de presă sau au postat pe site-ul personal informaţia conform căreia au fost raportori pe anumite propuneri, când în realitate au fost doar raportori virtuali sau raportori de aviz. În alte situaţii, europarlamentarii au amplificat importanţa luărilor de cuvânt din plenul PE, bombardând chiar mass media cu astfel de informaţii uşor comunicabile publicului. În realitate însă, luările de cuvânt reprezintă un instrument viabil numai în măsura în care sunt însoţite şi de acţiuni concrete, precum realizarea de rapoarte sau depunerea de amendamente”, se precizează în studiul QVORUM.
Liana Mureşan