La doi ani de la accidentul aviatic din Colibița, Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS), vine cu raportul final cu privire la cele întâmplate, și confirmă faptul că pilotul a făcut o greșeală și nu a păstrat înălțimea de siguranță prevăzută de legislație. În urma accidentului, pilotul a decedat.

În 28 august 2022, un bărbat își pierdea viața, după ce avionul ușor pe care îl pilota s-a prăbușit în lacul Colibița, în timpul unui zbor de agrement. Întrucât era zi, iar sezonul nu se finalizase încă, în zonă se aflau mai mulți turiști și bistrițeni care se relaxau și au intervenit rapid în încercarea de a acorda primul ajutor celor doi ocupanți ai avionului.

Avionul, un Legend 540, pornise de la Bistrița și avusese la bord pilotul și un pasager, cetățean german. Planul era să survoleze lacul Colibița. Într-un alt avion ușor care survola în același timp lacul se afla soția turistului german, o româncă. Urmau să urce în avionul care s-a prăbușit și copiii celor doi de 16 și 6 ani.

La un moment dat, avionul în care se afla cetățeanul german s-a apropiat tare de suprafața apei și s-a prăbușit. Mai mulți turiști care se aflau cu bărcile pe lac au intervenit și au acordat primul ajutor. Cetățeanul german a scăpat nevătămat și a fost dus la mal cu una dintre bărci, iar pilotul a fost găsit în stop cardio-respirator. Mai bine de o oră și jumătate i s-au aplicat manevre de resuscitare, însă acesta nu a răspuns la acestea și a fost, în cele din urmă, declarat decedat.

Cu privire la acest accident aviatic au circulat mai multe variante, ba că pilotului i se făcuse rău în timp ce pilota și a făcut infarct în aer, pierzând controlul avionului, ba că i-a intrat soarele în ochi și l-a derutat, ba că s-a apropiat periculos de tare de suprafața apei.

După 2 ani, AIAS vine cu raportul final și „lămurește” lucrurile

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a început o anchetă în acest sens, pentru a stabili ce s-a întâmplat și cine a fost de vină pentru acest accident. A venit cu raportul final cu privire la cele întâmplate abia anul acesta, practic la doi ani de la incident.

„În data de 28.08.2022, în jurul orei 10:00, pilotul aeronavei tip Legend 540, înmatriculată YR-5298, a efectuat un zbor particular în zona Lacului Colibița, cu decolare de pe aerodromul Bistrița. La acest zbor pilotul a fost însoțit de un pasager. După decolare, aeronava a urmat un traiect direct spre Lacul Colibița. La ajungerea în zonă, aeronava a survolat o parte din latura nordică a lacului, după care pilotul a inițiat un viraj spre dreapta, cu unghi mare de înclinare, în coborâre, cu intenția de a survola lacul pe o directive de la est la vest și o înălțime mică față de suprafața apei. Pe timpul efectuării virajului, aeronava a atins cu vârful planului dreapta suprafața lacului. Ca urmare a acestui prim contact, vârful planului dreapta s-a rupt, iar aeronava a pierdut brusc din viteză,  concomitent cu o evoluție necontrolată care a condus în final la un contact dur cu apa pe partea stângă a cabinei de pilotaj”, se arată în raportul AIAS.

Comisia de Investigație a AIAS a primit de la martori și mai multe filmări făcute cu telefoanele mobile, cu momentul impactului cu apa. De asemenea, comisia s-a folosit și de informațiile descărcate din GPS-ul aeronavei.

„Din analiza tuturor informațiilor colectate în timpul desfășurării investigației rezultă că aeronava a funcționat normal. Pe baza datelor obiective furnizate de GPS-ul de la bordul aeronavei, în perioada 12.05.2022- 28.08.2022 au fost identificate 11 zboruri deasupra Lacului Colibița. Comisia de investigație a constatat că pilotul, în mod curent, executa astfel de zboruri deasupra lacului Colibița, la o înălțime mica față de suprafața apei. S-a putut trage concluzia că în mod regulat acesta evolua sub înălțimea de siguranță de 300 de metri. Conform analizei datelor ultimului zbor, rezultă că pilotul, după intrarea pe latura nordică a lacului, a zburat la o înălțime de aproximativ 30 m față de sol. De la această înălțime a inițiat un viraj pe partea dreapta în coborâre, pentru a ajunge la o înălțime mică deasupra luciului apei”, se arată în raportul făcut public anul acesta de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.

Se pare că pilotului i-a dat bătăi de cap nu doar zborul sub altitudinea de siguranță, ci și un viraj: „Din datele analizate rezultă că acest viraj nu a fost executat coordonat, deoarece creșterea vitezei unghiulare nu este în concordanță cu variația suprasarcinii laterale. În aceste condiții, aeronava a devenit greu controlabilă și pilotul a pierdut controlul acesteia înainte de impactul cu apa. Accidentul s-a produs a urmare a pierderii controlului aeronavei în timpul unei evoluții sub înălțimea de siguranță prevăzută pentru zona survolată”, este concluzia AIAS.

Pilotul decedat avea aproape 450 de ore de zbor

Pilotul decedat se numea Marius Ionașcu, avea 61 de ani și deținea o firmă de aparate de aer condiționat. În timpul liber oferea servicii de zbor de agrement în diferite zone din județ, preferat fiind, însă Lacul Colibița.

Acesta era unul dintre cei mai experimentați piloți din județ, obținând licența ULM pentru pilotarea aparatelor de zbor ultra-ușoare încă din anul 2016. Cursurile respective sunt dedicate piloților care deja au experiență în pilotarea aeronavelor.

Potrivit raportului Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, Marius Ionașcu avea licență de pilot aeronave ultra-ușoare motorizate în termen de valabilitate și un certificat medical la zi. Experiența sa de zbor ULM ajungea la 442 de ore, conform ultimei înregistrări din carnetul de zbor al pilotului.

În urma accidentului, avionul a fost distrus în totalitate. Este vorba despre un avion Legend 540, fabricat în Cehia, în anul 2016. Acesta adunase de la data fabricației și până la accident aproximativ 364 de ore de zbor.

Avionul este tip ULM cu două locuri, monoplane cu aripă sus, cu o structură integral compozită. Fuzelajul este construit din materiale compozite și carbon. Pereții sunt lipiți constituind o suprafață ranforsată integral pentru a suporta forțele trenului de aterizare, ale sistemului de salvare, ale stabilizatorului, ale echipamentului de siguranță și al planurilor.

 Are două uși și un sistem de închidere centralizată montate pe balamale aliniate în lateralele fuzelajului, care se deschid în senul opus direcției de zbor. Din punct de vedere al siguranței echipajului, scaunele sunt prevăzute cu centuri de siguranță în patru puncte de prindere. Aeronava este echipată cu parașută balistică ce poate fi activate din cabină, în situații de urgență.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.