Șoferii din Bistrița vor scăpa, în sfârșit, de cozile de la orele de vârf, de pe strada Ioan Slavici. Sucursala Regională Căi Ferate a scos la licitație modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată, printre ele numărându-se și cea de pe strada Ioan Slavici din Bistrița, care va fi dotată cu barieră. Investiția este estimată la două milioane de lei.

Sucursala Regională Căi Ferate Cluj a pus la bătaie aproape 28 de milioane de lei pentru modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată. Lucrările sunt împărțite în 6 loturi, durata estimată de execuție a lucrărilor fiind de 6 luni calendaristice, iar perioada de garanție de 60 de luni.

Printre trecerile la nivel cu calea ferată luate în calcul se numără și cea de pe strada Ioan Slavici, din Bistrița, unde zi de zi, la orele de vârf se formează cozi și blocaje. Acolo, CFR va monta bariere, întrucât starea trecerii la nivel cu calea ferată este bună:

„Conform analizei prezentate în SF, pentru trecerea la nivel de la km 61+941 linia cf 421 în stația Bistrița, dalele se află în starea bună, acestea fiind amenajate cu dale elastice din cauciuc. Pentru TN km 61+491 nu se execută lucrări de infrastructură și suprastructură la linia CF, deoarece elementele componente ale trecerii la nivel: dalele elastice din cauciuc, șina, traversele și prinderile se găsesc într-o stare tehnică bună”, se arată în caietul de sarcini al licitației.

Astfel, pentru trecerea la nivel cu calea ferată de pe Slavici, CFR pregătește o barieră cu dulap electronic și numărătoare de osii, cu supraveghere video și iluminat public. Investiția este estimată la două milioane de lei.

Bariera va fi dotată inclusiv cu panouri solare

Bariera va fi dotată cu un pupitru local, capabil să controleze, să semnalizeze și să comande de la distanță funcționarea instalației din linie curentă. Aceasta va fi prevăzută și cu panouri fotovoltaice, pentru asigurarea continuității alimentării cu energie electrică.

„Dispozitivele cu lumină intermitentă roșie cu funcționare alternativă trebuie să fie prevăzute cu lămpi cu incandescentă sau surse de lumină cu LED de tipul agreat la CFR. Dispozitivul cu lumină intermitentă albă trebuie să fie prevăzută cu lămpi cu incandescentă sau surse de lumină cu LED, de tipul agreat la calea ferată română. Electroalimentarea pentru instalația BAT trebuie să fie o electroalimentare fiabila și neîntreruptibilă. Starea electroalimentării trebuie să fie afișată pe pupitrul de control local și în stația de cale ferată vecină. Funcționarea corectă și starea sistemului de semnalizare a trecerii la nivelul trebuie să fie verificate continuu. Această stare este afișată și supervizată în una din stațiile de cale ferată vecine”, se mai arată în caietul de sarcini al licitației.

Avertizarea de interzicere a traficului rutier se declanșează la acționarea de către tren a detectoarelor de prezenta a trenurilor și se menține pe timpul de avertizare și pe timpul necesar pentru ca trenul să elibereze pasajul trecerii la nivel.

Trecerea la nivel cu calea ferată va avea supraveghere video. Rolul proiectării instalației de supraveghere video este de a monitoriza buna funcționare a instalației. De asemenea, se va asigura, atât ziua, cât și noaptea, vizualizarea lizibilă a numerelor de înmatriculare a autovehiculelor rutiere ce tranzitează pasajul. Datorită senzorului de procesare, cât și a iluminatorului IR încorporat, camera va furniza imagini clare în condiții de luminozitate minimă, până la o distanță de 30 de metri.

„Antreprenorul/contractantul va remedia, pe propria cheltuială, defectele calitative apărute din vina sa, atât în perioada de execuție, cât și în perioada de garanție. Pe perioada de garanție a lucrărilor, antreprenorul are obligația înlăturării, pe cheltuiala sa, a tuturor deficiențelor cauzate de vicii ascunse, precum și a tuturor deficiențelor apărute din cauza nerespectării clauzelor și specificațiilor contractuale sau prevederilor reglementărilor tehnice aplicabile. Antreprenorul va asigura pe întreaga durată a proiectului, până la recepția finală, un autoturism de teren echipat 4X4 și cotă de combustibil lunară necesară pentru urmărirea lucrărilor și efectuarea testelor pentru entitatea contractantă”, se mai cere prin caietul de sarcini.

Trecerea de pe Slavici a fost modernizată de Primăria Bistrița, pe vremea lui Crețu

Trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Slavici a fost modernizată acum câțiva ani, de către Primăria Bistrița. Aceasta se află la intersecția străzilor Slavici, Colibiței și Arțarilor. Primăria Bistrița, pe vremea primarului Ovidiu Crețu a alocat peste 300.000 de lei pentru aceste lucrări.

Pentru modernizare s-a folosit sistemul STRAIL – sistem format din elemente elastice ce facilitează o trecere ușoară și lină peste calea ferată, inclusiv pentru mașini de mare tonaj și mijloace de transport în comun. Practic, dalele de beton vechi și uzate au fost înlocuite cu unele noi, din cauciuc elastic. Sistemul de proveniență germană este realizat din materiale reciclabile, este durabil și prietenos cu mediul

Și trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Lucian Blaga a fost modernizată tot de municipalitate, cu același sistem STRAIL. Aceasta face legătura cu zona Drumul Cetății și cu intersecția cu DN17C, care duce spre Năsăud. Pentru lucrarea în cauză, municipalitatea a alocat aproape 400.000 de lei.

Niciuna dintre aceste treceri la nivel cu calea ferată nu a fost dotată încă cu barieră de către CFR, deși promisiunile sunt și ele de pe vremea fostului primar Ovidiu Crețu.

A rezolvat însă două treceri la nivel cu calea ferată din comuna Livezile, pe care le-a dotat cu sisteme automate de semnalizare, cu bariere. Acestea au fost pus în funcțiune în anul 2023.

Cele două treceri la nivel cu calea ferată au fost dotate cu bariere automate, semnalizare acustică și luminoasă, camere video de supraveghere și dale elastice în interiorul pasajelor. Și pe Valea Bârgăului, de sărbători sau în weekenduri s-a circulat în coloană, din cauza lipsei barierelor de la trecerile  la nivel cu calea ferată.

La trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Ioan Slavici au avut loc în ultimii ani mai multe accidente rutiere. În 2017, un TIR a fost lovit de un tren Regio, care circula între Bistrița și Bistrița-Bârgăului. În trenul care a lovit TIR-ul se aflau 60 de călători, care, din fericire nu au fost răniți.

Acesta este doar unul dintre accidentele petrecute la trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Slavici. Anual, cel puțin o mașină se transforma într-un morman de fiare, după ce era luată în plin de trenurile care mergeau sau veneau de pe Valea Bârgăului.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.