Deși funcționează de șase ani, Poliția Locală din Bistrița s-a gândit să angajeze abia acum un funcționar cu studii juridice. Problema ar fi putut fi trecută cu vederea dacă nu ar fi fost vorba de un serviciu public al unui municipiu reședință de județ. Primăria Bistrița are deja angajați 85 de polițiști locali, cu atribuții în primul rând în domeniul asigurării ordinii publice, al serviciilor de control și disciplină în construcții.

 

Că Primăria Bistrița dispune de un buget mai mare decât al Consiliului Județean este un lucru demult cunoscut. Cum cheltuieşte acești bani este iarăși o problema despre care se discută de ani de zile. Pentru buna funcționare a treburilor publice în municipiul reședință de județ, numai în aparatul de funcționari ai Primăriei activează aproape 800 de angajați. Mai mult de 10 la sută dintre aceștia sunt angajații Poliției Locale care însă, după cinci ani de zile de la înființare, a ajuns la concluzia că nu are încă un …jurist!

 

La Bistrița, nimeni nu are studii juridice

Conform unui proiect de Hotărâre de Consiliu Local, Primăria Bistrița propune o organigramă a Poliției Locale cu 86 de persoane, adică una în plus față de prezenta schemă de personal. Postul este pentru compartimentului Disciplină în Construcții, unde este nevoie  de o persoană cu studii juridice. În prezent, niciuna dintre persoanele angajate în Poliția Locală nu are astfel de studii, conform celor precizate de către șeful serviciului, Florin Frandeș.

„Vrem să angajăm încă un funcționar pe post de polițist local, o persoană cu studii juridice, pentru a veni în sprijinul compartimentului achiziții. Avem o singură persoană acolo, iar legislația este destul de complexă. În principal se va ocupa de achiziții, dar va avea atribuții și în disciplina în construcții. Nu am avut până acum niciun angajat cu studii juridice, pe probleme de acest gen ajutându-ne mereu primăria cu juriști, dar sunt foarte puțini și ei în cadrul Primăriei. Restul organigramei rămâne la fel ca până acum”, a precizat pentru Gazeta de Bistrița, Florin Frandeș.

Activitatea care ocupă cel mai mult din timpul polițiștilor locali bistrițeni este cea legată de ordinea publică, urmată de serviciile de control, mai ales în disciplina în construcții. Pentru pază există numai șase angajați, care se ocupă de doar două obiective.

 

Din „ciudățeniile” Poliției Locale bistrițene

Dintr-un buget de peste 200.000.000 de lei pe anul acesta, Bistrița a alocat 6.000.000 de lei numai pentru Poliția Locală. Mult sau puțin, greu de spus la cât s-a cheltuit până acum din bugetul public al municipiului. Dacă s-ar vedea și rezultatele, ar fi poate însă mult mai bine, știute fiind deja numeroasele „ciudățenii” legate de activitatea pe care o prestează Poliția Locală.

Dacă în urmă cu ceva timp, chiar șeful serviciului era preocupat mai mult de fotografierea unor jurnaliști care l-au surprins jucând cărți la o terasă, în urmă cu câteva săptămâni o altă știre de presă făcea deliciul opiniei publice: Poliția Locală s-a pus pe urmărit …pisicile fără stăpâni; inspirați probabil (să mai și glumim, desigur) de celebra „fatwa” pentru militanții ISIS, care au început să umble la început de octombrie din ușă în ușă pentru a confisca pisicile ce contravin „viziunii, ideologiei și credinței”?

Lăsând gluma la o parte, putem spune că, în timp ce Bistrița se „lăfăie” în bani dar se laudă și cu o …„armată” de oameni pe post de funcționari publici, celelalte trei localități urbane din județ abia dacă se mai pot gândi și la Poliția Locală. În Sîngeorz-Băi, spre exemplu, un astfel de serviciu public nu a existat deloc, la Năsăud sunt doar doi, iar la Beclean cei 10 polițiști ai Primăriei sunt ocupați mai mult cu paza, mai ales de când s-au deschis și Băile Figa.

 

La Năsăud, doar doi polițiști locali

Deși în organigrama de funcționare există patru posturi de funcționari publici pentru Poliția Locală din orașul Năsăud, doar două locuri au fost ocupate până la această dată.

„Am repetat concursul pentru ocuparea posturilor de două ori. Au rămas încă neocupate două posturi. Rămâne ca anul viitor, în ianuarie sau februarie, să reluăm procedura de concurs”, spune primarul Mircea Romocea.

Unul din cei doi polițiști locali năsăudeni este inginer, absolvent de politehnică, și are atribuții în domeniul disciplinei în construcții, pe lângă cele de protecție și pază. Al doilea are studii medii, și a fost însărcinat de către Primărie cu atribuții atât de protecție și pază, cât și pe probleme de protecția mediului și a controlului gestionării deșeurilor. Coordonator al Poliției Locale Năsăud este șeful serviciului de taxe și impozite.

„Intenționăm să funcționăm în două schimburi, unul de dimineață și unul de după-amiază, cu excepția zilei de joi când e mai aglomerat orașul și când programul va fi ușor decalat. Ca dotare avem deja un autoturism pentru serviciul de Poliție Locală, care ne este de mare folos. Suntem limitați de puterea financiară a orașului, dar patru polițiști locali cu siguranță ar face față pentru a asigura serviciile necesare la nivelul Năsăudului”, a mai explicat primarul Romocea.

Polițiștii locali beneficiază conform legii și de norma de hrană, ceea ce duce Consiliul Local Năsăud la o cheltuială anuală pentru funcționarea Poliției Locale, cu toate obligațiile către bugetul de stat legate de plata salariilor, de circa 80.000 de lei.

 

Becleanul vrea polițiști locali la trecerile de pietoni

La Beclean, Poliția Locală a fost înființată încă de la apariția legii, dar mai funcționează în prezent doar pentru serviciul de pază al obiectivelor pe care Primăria le are în localitate. După deschiderea stațiunii Băile Figa atribuțiile polițiștilor locali au fost restrânse, ei fiind relocați spre paza clădirilor pe care administrația publică locală le are aici în administrare, pe lângă cele două clădiri ale Primăriei. În oraș există 10 posturi de polițiști locali. Administrația ar vrea însă extinderea organigramei cu încă patru posturi.

„Noi vrem să plasăm cel puțin patru polițiști locali, măcar la două treceri de pietoni din centrul orașului, unde avem zilnic blocaje ale traficului. Îi vom angaja suplimentar, să se ocupe ca agenți responsabili pe probleme de circulație. Avem o colaborare în acest sens cu Poliția Rutieră Beclean, dar și ei au deficit de personal. De luni până vineri, în două schimburi, polițiștii locali vor sprijini și ei activitatea celor de la serviciul rutier”, a mai precizat Nicolae Moldovan.

Primăria Beclean spune că din luna ianuarie 2017 va prevedea în organigrama de personal posturile suplimentare. Dotările Poliției Locale sunt deocamdată minime, existând totuși un sediu propriu și două autoturisme pentru deplasări în teren. În Primăria Beclean lucrează în total 42 de funcționari publici, incluzând aici și polițiștii locali.

 

Sîngeorzul așteaptă avizul ANFP

Sîngeorz-Băi nu are deocamdată Poliție Locală, fiind singura dintre cele patru localități urbane din județ fără un astfel de serviciu public. Acesta a fost unul dintre primele proiecte ale noului edil, Traian Ogâgău, imediat după instalarea sa ca primar al orașului. În acest sens, Primăria a solicitat suplimentarea organigramei cu cinci persoane.

„Pentru înființarea Poliției Locale în Sîngeorz-Băi așteptăm avizul de la Agenția Națională a Funcționarilor Publici, pentru modificarea organigramei Primăriei. Suntem într-o fază oarecum avansată. Consiliul Local și-a dat anterior acordul de principiu, în această toamnă, după care am făcut cerere la ANFP. După ce vom primi avizul vom organiza concursul pentru ocuparea posturilor”, a precizat pentru Gazeta de Bistrița, primarul orașului Sângeorz-Băi, Traian Ogâgău.

Prioritatea polițiștilor locali sângeorzeni va fi păstrarea ordinii publice și a curățeniei orașului. Bugetul necesar funcționării noului serviciu va fi discutat odată cu bugetul pentru anul viitor.

„În prima etapă vom angaja doar trei funcționari pe post de polițiști locali. Intenționăm să instalăm și un sistem video de supraveghere în punctele importante ale localității, investiție ce va fi finanțată din bugetul propriu, și pe care sperăm să o finalizăm în doi ani”, a mai spus Traian Ogâgău.

Cel mai probabil, după estimările Primăriei Sângeorz-Băi, Serviciul de Poliție Locală va fi funcțional din primăvara lui 2017.

 

O sugestie, la final…

Aceasta este situația în prezent în localitățile urbane din județ. Reamintim aici doar o singură știre ce atrăgea atenția presei în urmă cu doi ani de zile în urmă: alocarea a aproape 700.000 de lei din bugetul Primăriei Bistrița, pentru un contract de servicii de pază, transport valori și monitorizare sistem de alarmă pentru o perioadă de opt luni. În condițiile în care, așa cum spuneam la început, peste 10 la sută din funcționarii plătiți din banii publici lucrează în Poliția Locală. Dar cum tot nu au avut un jurist până acum în schema de personal, iar la Primărie oricum sunt puțini cei cu astfel de studii, ne permitem o sugestie, în ton cu „politica” administrației locale bistrițene. Ce ar fi să externalizeze și serviciile juridice unei firme de consultanță, spre exemplu?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.