Administraţia Vasile Moldovan a riscat un proiect de modernizare a infrastructurii din oraş, care s-a finalizat în preajma campaniei electorale din vara lui 2008.
Proiectul respectiv prevedea modernizarea unui număr de 32 de străzi din municipiu, iar plata facturii urma să fie achitată în urma unui împrumut bancar girat de Consiliul Local.
Valoarea acestei investiţii se ridică la 35 de milioane de lei, cu o rată anuală de aproximativ şase milioane de lei.
După trei ani de la marea lucrare, unele străzi se fisurează. Conform contractului încheiat cu municipalitatea, societăţile care au efectuat lucrările asigură şi lucrările de reparaţie, în contul garanţiei. Doar că acest lucru nu se întâmplă la Bistriţa şi peticirea străzilor se face tot din bugetul local.
Din valoarea totală a creditului contractat de la Raifeissen Bank, circa 24 de milioane de lei au fost alocaţi pentru reabilitarea celor 32 de străzi, iar aproximativ 12 milioane în vederea realizării locuinţelor sociale, sume aprobate prin hotărâri de consiliu local. Împrumutul urmează a fi achitat de municipalitate în 20 de ani.
În urma acestui împrumut, s-au asfaltat străzile Subcetate (între strada Ioan Slavici şi drumul de centură), Cuza Vodă (între Bulevardul Decebal şi calea ferata), Ioan Slavici, Ghinzii, Arţarilor, Ursului, Lalelelor, Crinilor, Petru Maior, Alba Iulia, Ştefan Octavian Iosif, Mihail Kogălniceanu, Ecaterina Teodoroiu, Constantin Roman Vivu, Avram Iancu, Ştefan cel Mare, Andrei Mureşanu , Pietrosul, Dumbravei, Someşului, Iosif Vulcan, Victor Babeş, Tănase Tudoran, Mihai Viteazu, Ioan Raţiu, Gării, Alexandru Odobescu, Petre Ispirescu, Bistricioarei, Împăratul Traian, Rodnei şi Valer Branişte.
Străzile ce formează traseul DN 17, adică Independenţei, Gării, Republicii, 1 Decembrie şi Calea Moldovei au fost modernizate prin alt program, separat de cel derulat de primărie.
Lucrările s-au efectuat ca la carte: străzile au fost frezate pe o suprafaţă de 3 – 6 cm, s-a turnat un strat de egalizare din mortar asfaltic, apoi de geocompozit, criblura, beton asfaltic şi au fost înlocuite bordurile. Trotuarele au fost pavate, după ce s-a turnat o fundaţie de 10 cm din balast şi un strat de 5 cm de nisip pilonat.
Însă după doar trei ani, străzile reabilitate se fisurează. Mai grav este că nimeni nu se interesează de această chestiune, chiar dacă lucrările la infrastructura rutieră s-au derulat în urma unui contract beton, care impunea firmei care a efectuat lucrările să asigure garanţii.
Creţu nu vrea să audă de bani împrumutaţi pentru reparaţii
„Drumurile din Bistriţa vor fi modernizate doar cu bani de la buget. Cât timp voi fi eu primar, nu o să ne mai împrumutăm. Nu mi se pare normal să îndatorăm populaţia pe zeci de ani, doar ca să asfaltăm drumurile din oraş” a declarat primarul Ovidiu Creţu.
Drept dovadă, pentru peticirea drumurilor, municipalitatea va cheltui peste trei milioane de lei. De menţionat că aceste lucrări se repetă an de an, deoarece nu sunt bani pentru lucrări complete de infrastructură, ci numai de peticire.
De cealaltă parte, liberalii susţin ideea modernizării infrastructurii din bani împrumutaţi şi sunt de acord cu fostul primar care a modernizat străzile, în urma creditului bancar accesat în ultimul an de mandat.
După numai trei ani, pe străzile intens circulate au apărut fisuri. Ecaterina Teodoroiu, Odobescu sau Arţarilor sunt doar o parte din aceste străzi care au nevoie de lucrări de întreţinere. Ioan Creţiu, directorul Direcţiei de Servicii Publice (DSP) din cadrul Primăriei Bistriţa susţine că firmele executante trebuiau să asigure refacerea covorului asfaltic, lucru care nu s-a întâmplat. Creţiu este revoltat că i se impută toate gropile care au apărut în asfalt şi că în lipsă de opţiuni, DSP este obligat să le refacă.
Liberalii nu s-au lecuit şi vor alte împrumuturi pentru modernizarea străzilor
De cealaltă parte, noul viceprimar al municipiului, Andrei Rusu, susţine că Bistriţa se poate dezvolta numai dacă face împrumuturi. Tocmai de aceea, acesta a propus modernizarea a încă 37 de străzi din bani împrumutaţi prin contracte bancare. Rusu a identificat străzile principale din Viişoara şi Sigmir, precum şi străzile din zonele noi de locuinţe care ar putea fi modernizate din bani împrumutaţi. Cu 8-10 milioane de euro luaţi împrumut, viceprimarul Rusu crede că străzile vor arăta ca-n palmă, în maxim doi ani.
Gropile au fost astupate. Creţu trage linie şi dă verdictul
La începutul sezonului de asfaltări, gropile din oraş au fost scoase la licitaţie şi pe lângă Direcţia de Servicii Publice, firma de casă a primăriei, încă două societăţi s-au aruncat în luptă. Pentru a mulţumi pe toată lumea, municipalitatea a împărţit ciolanul în părţi egale şi a licitat două loturi de străzi. Astfel, marea peticeală a străzilor din oraş a fost adjudecată de SC Lucrări Drumuri şi Poduri şi Construct Perom.
Direcţia de Servicii Publice a primit prin încredinţare directă o felie compusă din 40 de străzi. Directorul Ioan Creţiu îşi asumă răspunderea şi susţine că pachetul de străzi care i-a fost încredinţat va arăta cel mai bine. Interesant este faptul că DSP a primit pachetul de străzi prin adjudecare directă, la preţul cel mai mic, respectiv 36.28 de lei pe metru pătrat şi va moderniza o suprafaţă totală de 10.000 de metri pătraţi.
Metoda străzilor împărţite a fost luată deoarece Direcţia de Servicii Publice din cadrul primăriei nu putea face faţă la volumul mare de muncă. Acesta a fost motivul pentru care au intrat în joc încă două firme de asfaltari: una ce aparţine Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud şi una condusă de fost director din primărie, care s-a privatizat ulterior şi acum face bani din lucrările finanţate de la buget.
Direcţia de Servicii Publice este prinsă pe mai multe fronturi, motiv pentru care s-a decis externalizarea a două loturi în suprafaţă de 15.000 de metri pătraţi fiecare. Licitaţia a fost câştigată de Lucrări Drumuri şi Poduri, respectiv Construct Perom. Ambele societăţi au venit cu preţuri mult mai mari decât DSP, respectiv 48.26 lei pe metru pătrat – Construct Perom şi 45.90 de lei pe metru pătrat – LDP.
Suplimentari de fonduri, metoda preferată de asfaltatori
Valoarea lucrărilor de peticire a fost estimată la 1.487.650 lei. Estimarea unei lucrări este o modalitate confortabilă de a lucra pe bani publici, dar perfect justificată, în opinia şefului DSP.
„Spre exemplu, noi avem o suprafaţă totală de 10.000 de metri pătraţi. La atât am estimat, însă dacă lucrările se dovedesc mai complexe, aşteptăm o suplimentare de fonduri, la rectificările de buget ce vor urma, pentru că nu putem şti cu exactitate cât ne costă, decât după ce finalizăm lucrările”, susţine Ioan Creţiu, directorul DSP.
Aşadar nu este exclus ca firmele care au peticit străzile oraşului să mai încaseze nişte bănuţi de la primărie.
Conform caietelor de sarcini, lucrările de peticire a străzilor din Bistriţa s-au finalizat şi tot oraşul arată „impecabil”. Mai bine spus s-a făcut ce s-a putut. Termenul a fost depăşit, dar mai există tronsoane unde lucrările nu s–au finalizat. Urmează retrasarea zonelor proaspăt asfaltate şi primăria şi-a făcut datoria în ce priveşte zonele intens-circulate. Gropile din cartiere nu par a fi o prioritate a administraţiei Ovidiu Creţu, probabil sufocată de rambursarea creditului accesat în urmă cu cinci ani.
Cosmin Botezat