Pasul Tihuta, situat la granita judetelor Bistrita-Nasaud si Suceava, pe DN 17, este una dintre caile de comunicatie cele mai circulate din România, fiind pricipala cale de legatura dintre Transilvania si Moldova. Aceast drum a fost realizat în anul 1813, în urma unei decizii a Consiliului de Razboi, a Curtii Imperiale de la Viena, privind construirea unei sosele noi, care sa lege Transilvania de Bucovina. Tot cu acelasi prilej s-a hotarât si întemeierea în locul numit Fântânele a unui sat între Muresenii-Bârgaului si Dorna. Conform proiectului, 50 de familii de graniceri s-au asezat în locul respectiv, fiind scutiti de obligatiile militare, urmând a se ocupa în principal de întretinerea noii sosele care facea legatura între cele doua provincii istorice românesti. Din acea perioada drumul respectiv, chiar în iernile cele mai vitrege, a fost tinut permanent deschis, iar legatura dintre Transilvania si Moldova a functionat permanent. Iarna 2007-2008 este posibil sa vina cu o premiera, pentru prima data în istoria lui, acest drum sa fie închis.
În urma cu o saptamâna, în pasul Tihuta, la prima aratare a coltilor iernii, circulatia a fost blocata vreme de doua ore, din cauza unor tiruri care s-au înpotmolit în noroi. Nu a nins si nici nu a înghetat, situatia s-a datorat unei ploi reci care a cazut continu câteva zeci de ore iar, firmele platite cu bani grei pentru reabilitarea drumului s-au vazut puse în situatia de a ridica din umeri, neputincioase pentru situatia creata. Drumarii prezenti la fata locului s-au vazut obligati sa anunte pentru prima data în istoria acestei cai de comunicatie, ca circulatia pentru traficul greu, în aceasta iarna ar trebui închis. Faptul a produs consternare, deoarece variante de ocolire pentru acest drum, nu prea exista, fiind excluse orice solutii. În toate timpurile si epocile, cu toate greutatile pricinuite de iernile grele, drumarii au reusi sa mentina calea deschisa. Privelistea ofera imagini de cosmar, gropile adânci, noroaiele de o jumatate de metru, drumul rupt pe mai multe portiuni si lipsa marcajelor de tot felul, transforma locul într-un adevarat infern, iar orice tentativa de a tranversa Muntii Bârgaului pe DN 17, având denumirea pompoasa de drum european, prin pasul Tihuta, înseamna o lupta cu imposibilul. Demersul este foarte greu pentru traficul greu, deoarece pe mai multe portiuni, maiestria celor care se ocupa de modernizarea drumului a facu imposibila, trecerea a doua tiruri unul pe lânga altul. Exista o portiune din zona pasului Tihuta, în care doar un sens de drum mai este asfaltat si sunt diferente de nivel chiar de trei metri înaltime între cele doua existente si cel de-al treilea, aflat în constructie, ceea ce va crea mari dificultati la iarna. Daca în urmatoarele zile nu se vor remedia deficientele, exista un risc major ca lucrarile de dezapezire sa nu se mai poata desfasura, iar circulatia pe DN 17 sa fie blocata total. În noaptea cu pricina, sute de masini au asteptat circa doua ore, ca traficul sa fie deblocat, din cauza a doua tiruri, unul încarcat cu navete de apa minerala, iar celalalt gol, care s-au înpotmolit încercând sa treaca unul pe lânga celalalt. Evenimentul s-a petrecut chiar la mijlocul trecatorii, la locul numit Magura Calului. Firmele care executa modernizarea au parut dezinteresate de situatia creata, nici un reprezentant al vreuneia din acesta nu a catadixit sa ajunga la fata locului, cel putin pentru a ajuta la deblocarea soselei. Dupa circa doua ore de nervi, telefoane si înjuraturi a oamenilor blocati în trafic, a fost adus un utilaj greu de la drumuri, care, cu chiu cu vai, dar si cu ajutorul unor soferi experimentati, a reusit sa deschida drumul. Situatia este cu atât mai grava cu cât acest eveniment a aparut înainte de venirea iernii, când totusi conditiile meteo sunt mai blânde. Pe buzele tuturor celor blocati în trafic timp de doua ore, staruia o singura întrebare. Oare ce va fi la iarna? Seful districtului Tiha Bârgaului din cadrul Administrateie Nationale a Drumurilor din România, filiala Cluj, Vasile Curtean, a aratat ca daca va continua modernizarea si pe timpul iernii, cu siguranta circulatia va fi întrerupta, iar legatura rutiera dintre Transilvania si Moldova va fi suspendata. "Daca constructorul va lucra toata iarna asa cum a promis, pentru ca trebuie sa finalizeze lucrarea, va fi tot un noroi si o groapa si excavari. Toata tara ar trebui sa stie ca în pasul Tihuta nu se va putea circula la iarna, normal", a declarat Vasile Curtean. Specialistul local în drumuri a mai aratat ca dupa parerea lui, solutia pentru aceasta iarna, pentru ca DN 17 sa nu fie blocat cu totul, ar consta în devierea traficului greu si interzicerea tirurilor sa treaca din Transilvania spre Moldova si invers, pe aceasta ruta. "Astfel nu se poate. Noi intervenim doar la dezapeziri, în rest am predat drumul celor care lucreaza, însa nu o sa-i vedeti pe aici la evenimente", a mai aratat Vasile Curtean. Pe aceasta portiune de drum problemele cele mai mari se înregistreaza iarna, chiar si în situatia ca drumul ar fi modernizat, între kilometrul 111 si 113, zapada spulberata de viscol creaza adevarate bariere de netrecut. În incidentul mentionat, nu a nins si nici nu a viscolit, doar a plouat, iar masinile mari aflate în trafic s-au împotmolit în mocirla. Firma de constructii care modernizeaza drumul ar trebui sa curete pamântul rezulta din excavatii, praful care s-a depus si care din cauza precipitatiilor cazute se transforma într-o adevarata mlastina. Societatea respectiva a fost amendata de mai multe ori de catre organele de politie din judetul Bistrita-Nasaud, dar efectul pentru circulatia în siguranta pe sosea a ramas fara nici un efect. Modernizarea DN 17, pe portiunea de drum situata între localitatea Tureac din judetul Bistrita-Nasaud si limita cu judetul Suceva, circa jumatate din Pasul Tihuta, în lungime de 25 de km, a fost câstigata în 2004 de consortiul de firme israeliene Ashroich România, format din JV Roichman Bros (Shomron) Infracstructures 1993 si Ashtron International LTD Ashroich, înfiintata în 2003, cu sediul în Bucuresti. Valoarea totala a lucrarii este de circa 65 de milioane de euro este asigurata printr-un credit de la Banca Europeana de Investitii si contributia Guvernului României. La data semnarii contractului, s-a stabilit ca lucrarile trebuie terminate în 36 de luni. Dupa circa trei ani în care nu au facut mare lucru, israelienii au aplicat o tactica des întâlnita la firmele straine care modernizeaza infrastructura rutiera în România, au subcontractat marea majoritate a lucrarilor catre Hidroconstructia SA si Filiala Drumuri si Poduri Cluj, din cadrul centralei de Constructii Cai Ferate Bucuresti. Daca se face un calcul simplu, la portiunea de drum din DN17, de circa 25 de km, dintre localitatea Tureac si limita cu judetul Suceava, din zona Magura Calului, românii platesc mai bine de doua milioane de euro, pe kilometrul de noroi. Nu mai vorbim de timpul care se prelungeste pâna la o data necunoscuta si de cresterea costurilor.
Zaharia Cotoc