Constructorul MIS Grup va trebui să suporte din buzunarul propriu repararea drumului comunal de la Rodna care s-a rupt săptămâna trecută, în urma unor alunecări de teren. Cei 7 kilometri de drum comunal au costat nu mai puțin de două milioane de euro (10 milioane de lei) și sunt încă în garanție. Conducerea firmei susține că situația drumului a fost semnalată primăriei încă din timpul lucrărilor.
În 19 februarie, primarul comunei Rodna, Valentin Grapini anunța că este nevoit să închidă drumul comunal Rodna-Măgura, care leagă localitatea sa de comuna Măgura Ilvei după ce acesta s-a rupt pe câțiva zeci buni de metri. De vină ar fi alunecări de teren cauzate de ploile abundente din ultima perioadă.
„În urma intemperiilor cauzate de Codul Portocaliu aflat în vigoare, pe drumul comunal Rodna Măgura a apărut o alunecare de teren cauzând pagube însemnate acestui drum. Măsurile luate sunt închiderea temporară a acestui drum, evaluarea pagubelor împreună cu comisia de specialitate, reabilitarea acestuia”, anunța primarul comunei Rodna, Valentin Grapini.
Autoritățile locale s-au mișcat rapid, iar o zi mai târziu au și redeschis drumul. Reparațiile au fost însă doar provizorii, pentru ca drumul să poată fi practicabil. Practic, Primăria Rodna a montat un tub să se poată drena apa și a acoperit cu piatră concasată crăpăturile formate. Drumul urmează să fie reparat ca la carte.
Întrebarea pe care și-a pus-o inclusiv primarul Valentin Grapini a fost: cine și pe banii cui va repera drumul? Asta pentru că drumul respectiv fusese reabilitat doar în urmă cu mai puțin de 3 ani.
MIS Grup va trebui să repare drumul pe cheltuiala sa
Drumul respectiv a fost asfaltat în 2020, din fonduri europene. Fondurile europene au fost obținute de Agenția de Dezvoltare Intercomunitară Rodna-Măgura Ilvei. Cei 7 kilometri și jumătate de drum comunal au costat două milioane de euro. Practic, fiecare kilometru a costat nu mai puțin de 1,3 milioane de lei. Pe licitație a pus mâna MIS Grup.
Săptămâna trecută, o comisie organizată de Instituția Prefectului a mers la fața locului și a evaluat pagubele. Aceasta a fost formată din reprezentanți ai Drumurilor Județene, ISU, Apele Române și ai Instituției Prefectului.
Drumul respectiv este în garanție până la finalul acestui an, astfel că constructorul care s-a ocupat de lucrare este bun de plată. Dacă constructorul refuză să facă reparațiile respective, suma necesară reparațiilor ar putea fi retrasă de ADI Rodna-Măgura Ilvei din polița de asigurare. Constructorul e obligat prin lege ca pe perioada de garanție oferită pentru diferitele lucrări să asigure lucrările respective.
Aceasta nu este singura lucrare luată de MIS Grup la Rodna. Constructorul s-a mai ocupat și de construirea grădiniței cu program normal, pentru care a încasat în 2019 1,6 milioane de lei. De asemenea, s-a mai ocupat de un drum forestier tot în comuna Rodna, pentru care a încasat acum câțiva ani 6,6 milioane de lei. Ultima licitație a fost câștigată la mijlocul anului trecut și presupune amenajarea unui complex sportiv în comuna Rodna. Pentru această lucrare, constructorul va primi peste 8 milioane de lei.
PRECIZĂRILE MIS GRUP
„Problema drumului care leagă comuna Rodna de Măgura Ilvei, o situație semnalată Primăriei încă din timpul lucrărilor.
Alunecarea de teren care a provocat surparea unei părți a Drumului Comunal Rodna – Măgura Ilvei este una veche și a fost cunoscută de Autoritățile comunei Rodna, MIS Grup făcând note de constatare și propunând soluții tehnice din timpul lucrărilor de modernizare a infrastructurii, tocmai pentru a preîntâmpina această situație.
Primăria Rodna nu le-a pus în aplicare, reziliind contractul, însă Primăria Măgura Ilvei, care a primit la rândul său notificare, a acționat, realizând lucrările de consolidare pe un sector similar.
De asemenea, la baza alunecărilor de teren din zonă stau și lucrări neautorizate care au fost făcute la piciorul taluzului (parte inferioară a drumului) de către o persoană privată. Porțiunea de teren a fost notificată de către constructor, întrucât proprietarul terenului de sub drum a excavat pământul.
Facem cunoscut faptul că în anul 2021 Primăria Rodna a intervenit pe drumul în cauză cu alte tipuri de lucrări fără a cere acordul constructorului, astfel că lucrările efectuate de compania MIS Grup și-au pierdut termenul de garanție.
Din păcate, situația unui proiect, din nou este un subiect de presă, în ciuda faptului că toate aceste probleme au fost notificate în scris Primăriei Rodna și prezentate în ședința Consiliului Local Rodna din data de 28.12.2021 care poate fi accesată la linkul următor https://bit.ly/3xPAPGT.
Încheiem prin a semnala faptul că, până în anul 2023, pentru lucrările de reabilitare efectuate la Drumul Comunal Rodna – Măgura Ilvei, compania MIS Grup nu a încasat sumele aferente lucrării facturate în anii 2020 și 2021″.
100 de contracte semnate cu statul în 5 ani
Din 2018, potrivit platformei de de licitații publice (SEAP), MIS grup a pus mâna pe 100 de licitații publice. Constructorul nu s-a rezumat la județ, prinzând contracte importante și în restul țării. Multe dintre licitații au fost organizate de Compania Națională de Investiții.
De asemenea, multe dintre licitațiile câștigate de MIS Grup au fost organizate de Primăria Bistrița. Pentru reabilitarea Școlii Generale nr. 1 din municipiu, constructorul a încasat 21,2 milioane de lei. Pentru reabilitarea și modernizarea Colegiului Tehnic „Grigore Moisil”, MIS Grup a încasat 21,3 milioane de lei. Pentru reabilitarea și consolidarea corpului principal de la Colegiului Național „Liviu Rebreanu”, MIS Grup încaseză aproape 34 de milioane de lei. Pentru Linia Verde de transport MIS Grup mai pune mâna pe 33,3 milioane de lei, iar pentru drumul de acces și utilitățile aferente complexului sportiv polivalent din Unirea încă 18 milioane de lei.
Și Consiliul Județean a semnat niște contracte importante cu MIS Grup. Astfel, constructorul încasează 43,7 milioane de lei pentru modernizarea DJ 173, iar pentru DJ173 B alte 18,3 milioane de lei. Întreținere curentă pe timp de vară a drumurilor județene a fost încasată tot de MIS Grup, pentru care încasează 7 milioane de lei.
Război între MIS Grup și primarul Ioan Turc din cauza șantierelor
MIS Grup se ocupă de cele mai importante șantiere din municipiul Bistrița. Este vorba despre Linia Verde și Axa de Transport Gării-Năsăudului. Cele două proiecte însumează peste 22 de milioane de euro. Constructorul are termen până la finalul acestui an să termine lucrările, altfel municipalitatea trebuie să returneze întreaga sumă Uniunii Europene.
Nu mai punem la socoteală faptul că Uniunea Europeană nu doar că-ți cere finanțarea înapoi, ci aplică și o penalizare de 25% din valoarea proiectelor, astfel că se mai adaugă câteva milioane bune de euro. Întrebat dacă suma va fi achitată de la bugetul local în condițiile în care constructorul nu finalizează lucrările, Ioan Turc a precizat:
„Nu prea putem discuta de fonduri de la bugetul local. În situația în care proiectele nu se vor finaliza la timp până în decembrie 2023, riscul este major. Riscul e acela de a returna întreaga valoare. Discutăm despre Linia Verde și Axa de Transport, cele două mari proiecte. Am avut întâlniri cu ADR, am avut întâlniri cu constructorul. Eu sunt cât se poate de mobilizat în parcurgerea tuturor etapelor, în așa fel încât la 31 decembrie lucrările să fie finalizate. Nu e o dramă dacă o mică componentă se va întinde pe primul trimestru din anul viitor, dar în proporție de 90% sau peste 90% proiectele trebuie să fie gata. (…) Riscuri există, dar prin mobilizare reușim. Când vorbesc despre mobilizare discut în primul rând despre constructor, dar și la colegii mei din Primăria Bistrița. E nevoie de o comunicare cât se poate de bună”.
Deși primarul Ioan Turc susține că este într-o legătură permanentă cu constructorul, termenul de 31 decembrie făcut public la ultima întâlnire cu presa nu pare să aibă nicio legătură cu cel din contractul semnat cu constructorul MIS Grup, care se ocupă de ambele proiecte la care s-a referit edilul.
Într-un comunicat de presă, constructorul MIS Grup susține că termenul pentru finalizarea proiectului „Reconfigurarea axei de transport public pe traseul strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului” este 04 iulie 2024, nicidecum 31 decembrie 2023.
Culmea, reprezentanții MIS Grup susțin că termenele despre care Ioan Turc a vorbit în conferința de presă nu le-au fost comunicate, aflând despre ele din ziare.