Două drumuri situate la marginea orașului au devenit pericol public pentru șoferii care le traversează. În ambele cazuri, Primăria Bistrița nu pare să se grăbească să rezolve problema, în ciuda faptului că iarna ar îngreuna serios parcurgerea lor.
Strada Gorunului, situată în apropiere de Dealul Dumitrei, care a suferit avarii serioase în toamna anului 2017, așteaptă încă de atunci să fie reparată de către municipalitate. Abia acum organizează Primăria Bistrița o licitație publică pentru a găsi un proiectant și un constructor care să efectueze lucrările.
Dar să începem cu începutul. Strada Gorunului este parte din drumul care duce la casa președintelui Consiliului Județean Radu Moldovan, drum finanțat tocmai de la Guvern. Drumul Comunal 8C s-a surpat pe mai bine de 20 de metri, fiind practicabilă doar una dintre benzile de circulație.
În toamna acestui an se fac doi ani de la incident, iar lucrările de reabilitare a drumului, considerate „urgență”, încă nu s-au realizat. Mai mult, Primăria Bistrița organizează abia acu o licitație pentru a găsi un proiectant și un constructor.
Pentru lucrări a alocat puțin peste un milion de lei. În doi ani de zile, municipalitatea a reușit să realizeze doar expertiza tehnică pentru acest proiect. În prima fază, municipalitatea a alocat doar 800.000 de lei pentru aceste lucrări, însă brusc, la licitație a fost pusă la bătaie suma de un milion de lei.
Drumul Comunal 8C este singurul din Bistrița care a obținut o finanțare de la bugetul de stat, prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Drumul este compus din străzile Valea Rusului (total), Viile cu Pomi, Ulmului și Gorunului (parțial). Surparea a afectat strada Gorunului.
Cârcotașii spun că această finanțare ar avea legătură cu faptul că mai multe persoane publice au case pe străzile care compun acest drum. Printre ele se numără inclusiv președintele Consiliului Județean Radu Moldovan.
Primăria suportă costurile, deși drumul este în garanție
Ciudat este faptul că de lucrările respective se ocupă Primăria Bistrița, care a alocat bani și a organizat o licitație în acest sens. Spunem asta pentru că drumul respectiv era în garanție în momentul producerii surpării.
Drumul fusese reabilitat doar cu doi ani înainte ca incidentul să aibă loc. Lucrările de asfaltare au început în 2014 și au fost finalizate în 2015. Acestea au fost realizate de către Frasinul, care a pus mâna, cu această ocazie, pe 1,8 milioane de lei, fără TVA.
Cine e de vină pentru acest incident? Ei bine, părerile sunt împărțite. O parte spun că executantul lucrărilor de asfaltare nu și-a făcut treaba bine, în timp ce autoritățile dau vina pe un dezvoltator imobiliar, care a ridicat în apropierea drumului două clădiri cu locuințe colective.
Edilul a explicat că dezvoltatorul imobiliar ar fi săpat sub zidul de protecție al drumului și ar fi cauzat astfel surparea. Cu această ocazie, dezvoltatorul ar fi intrat cu săpăturile pe domeniul public.
Teoretic, Primăria Bistrița ar putea să își recupereze banii de la constructor în instanță, însă acest lucru nu s-a întâmplat cel puțin momentan. Municipalitatea nu s-a îndreptat împotriva niciunuia dintre cei implicați.
Drumul care duce la Jelna, altă urgență ignorată
Strada Gorunului nu este singurul drum cu probleme ce pare să fie amânat de către Primăria Bistrița. Și drumul județean 173, care duce la Jelna, pare să aibă aceeași soartă după două incidente similare.
DJ 173, se află în administrarea Consiliului Județean, însă în parte a fost preluat de Primăria Bistrița, întrucât o porțiune din acest drum se află în intravilanul municipiului.
Primul incident a avut loc în primăvara anului 2018, chiar în vârful dealului. O porțiune de 250 de metri de teren a alunecat și a afectat Drumul Județean 173. Se pare că alunecarea de teren ar fi fost cauzată de niște defrișări.
Practic, cineva care se pregătea să ridice o nouă clădire pe deal a tăiat mai mulți copaci, destabilizând astfel terenul, care a luat-o la vale în șosea.
Lucrurile au fost atât de serioase, încât pompierii au fost la un pas să îi evacueze pe locuitorii celor două case situate pe deal, în apropiere de porțiunea surpată. Alunecarea de teren a afectat o bandă de circulație, care a fost semnalizată și cam atât.
Cine repară drumul a fost marea întrebare încă de atunci, asta pentru că incidentul s-a petrecut la granița dintre municipiul Bistrița și comuna Budacu de Jos. Primăria Bistrița spunea că drumul este pe teritoriul comunei Budacu de Jos, în timp ce autoritățile locale ale comunei spuneau că intră în responsabilitatea Primăriei Bistrița.
Pentru ca terenul să fie stabilizat ar fi fost nevoie de investiții serioase, pe care nimeni nu este dispus să le facă, cel puțin nu momentan. Până una alta, s-a apelat la niște bucăți mari de piatră care să susțină cât de cât terenul, până când se vor găsi bani pentru lucrări și cineva o să și le asume.
Un an mai târziu, același drum, pe o altă porțiune, are parte de un incident similar. Este vorba de data aceasta de o porțiune situată la doi pași de Podul Jelnei. Acesta a fost afectat serios de ploile și inundațiile din primăvara acestui an. De data aceasta nu sunt dubii, porțiunea ține de Primăria Bistrița.
Ploile din primăvară au afectat structura de rezistență a drumului județean. Porțiunea surpată se întinde și de această dată pe câțiva zeci de metri și face impracticabilă una dintre benzile de circulație.
Astfel, pe mai puțin de 4-5 kilometri avem două porțiuni de drum care o iau la vale, încurcând șoferii care fac zilnic naveta din Jelna sau Budacu de Sus. În ciuda faptului că surpările au avut loc în primăvara acestui an, Primăria Bistrița nici acum nu a reparat drumul, mulțumindu-se doar cu o semnalizare a acestuia. Purtătorul de cuvânt al Primăriei Bistrița a precizat pentru mass-media locală că s-au făcut expertizele necesare, iar lucrările vor fi efectuate în cel mai scurt timp. Ei bine, asta se întâmpla în luna mai a acestui an. Se lua în calcul atunci fondul de rezervă pentru situații de urgență al Guvernului, având în vedere faptul că pagubele au fost cauzate de fenomene meteo.
Cel puțin un accident a avut loc pe drumul afectat de aceste alunecări de teren, întrucât șoferii pot circula pe acele porțiuni doar pe o bandă de circulație. Apariția zăpezii a dat mai mari bătăi de cap șoferilor care au avut de tranzitat această zonă, mai ales că Primăria Bistrița și autoritățile județene au „uitat” de DJ 173 și când a venit vorba despre deszăpezire.
Andreea Moldovan