Dosarul electronic va intra anul acesta în funcțiune, deja au fost instruiți atât oameni din cadrul Caselor Județene de Sănătate, medicii de familie, medicii din cadrul spitalelor, din cadrul paraclinicilor, au fost organizate instruiri și cu furnizorii pe regiuni. Dosarul electronic va fi inițiat la prima consultație, pentru un anumit asigurat, indiferent unde va fi acea consultație, dacă este la urgențe, dacă este la medicul de familie sau dacă este la un cabinet de specialitate.
„Inițierea înseamnă că respectivul medic va deschide un dosar cu datele pacientului, principalele date și cu informații privind consultația care a făcut-o și rețeta care i-a prescris-o, urmând ca celelalte informații să fie introduse de medicii de familie odată cu prezentarea asiguratului cu o ocazie sau alta la medicul de familie. În dosarul electronic se trec câteva informații obligatorii cu privire la grupa de sânge, alergii, dacă sunt sau nu sunt cuprinși în programe naționale de sănătate, ce boli cronice au, celelate informații fiind opțional, trecute la dorința pacientului”, a precizat Camelia Ilișuan, președintele Casei Județene de Sănătate.
Dosarul va putea fi accesat de către asigurat de la orice calculator pe baza unei parole, a unor coduri de securitate.Mai mult decât atât, asiguratul poate adăuga în dosarul electronic dacă consideră că este util, fie antecedente personale , fie antecedente relevante din cadrul familiei, care pot fi utile medicului.
„Întotdeauna se va vedea în dosarul electronic cine a trecut aceste antecedente. Dosarul electronic se va putea accesa de altcineva, de alți medici numai cu acordul asiguratului. Singurii care au dreptul să acceseze dosarul fără acordul asiguratului sunt medicii din cadrul secțiilor sau spitalelor de urgență, pentu că sigur într-un caz de urgență nu pot cere acordul asiguratului „, a mai precizat Camelia Ilișuan.
Cât despre cardul național de asigurări de sănătate, acesta va putea fi folosit, în curând, de unii asigurați, un act normativ în acest sens fiind publicat recent în Monitorul Oficial.
Potrivit documentului, cardul va fi distribuit prin casele de sănătate, iar prezentarea sa este obligatorie pentru pacienții care vin la tratament.
Primii asigurați care vor primi cardul sunt beneficiarii serviciilor medicale de dializă cuprinși în Programul național de supleere a funcției renale la bolnavii cu insuficiență renală cronică, cărora li se acordă astfel de servicii de către furnizorii aflați în relații contractuale cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate județene, a municipiului Bucuresti și Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești.
Casa Județeană de Sănătate Bistrița-Năsăud a primit cardurile de sănătate și începând chiar de luni va începe distribuirea către pacienți, preconizând că acestea vor fi distribuite până la sfârșitul anului.
„Noi am primit cardurile, am verificat dacă pacienții sunt sau dacă sunt alții în plus. Urmează să transmitem Casei Naționale despre pacienții noi intrați cărora nu li s-au emis încă carduri și începând probabil chiar de luni o să le împărțim pacienților care sunt în sistemul acesta de hemodializă și vor fi primii care vor putea încerca aceste carduri. Cardurile vor conține următoarele informașii: că persoana există ca asigurat, în ce categorie de asigurat se încadrează și cam atât. Au fost primite 108 carduri. Dosarul electronic este important a fi acceptat”, a declarat președintele Casei Județene de Sănătate, Camelia Ilișuan.
Conform actului normativ, acești asigurați vor primi cardurile de la casele de sănătate, pe bază de proces-verbal.