La nivelul judetului Bistrita-Nasaud doar 8 microbuze pentru transportul elevilor au certificat de transport in cont propriu. Este de mentionat ca este interzisa utilizarea microbuzelor pentru transportul elevilor fara respectarea reglementarilor normelor in vigoare.
Conform Ministerului Educatiei si Cercetarii,la nivel national exista un numar de 3000 de astfel de autovehicule. Cu toate acestea, in baza de date a Autoritatii Rutiere Romane sunt inregistrate doar 484 de vehicule destinate transportului scolar, care detin copii conforme ale certificatului de transport in cont propriu sau ale licentei de transport.
Avem o lege. La ce ne foloseste?
Conform legii, orice microbuz care desfasoara activitati de transport ale persoanelor trebuie sa detina licenta, care se elibereaza de Autoritatea Rutiera Romana(ARR). Documentul atesta ca autovehiculul prezinta siguranta atat pentru pasageri, cat si pentru restul masinilor din trafic. Pentru a obtine licenta de transport, soferii trebuie sa aiba atestate profesionale si de asigurare pentru calator. Acest aspect nu ar trebui eludat, pentru ca beneficiarii acestor microbuze sunt copiii, elevii. Din punctul de vedere al ARR, este foarte important ca aceste transporturi sa aiba toate componentele legale in regula. In conformitate cu legea, daca microbuzele sunt gasite in trafic fara licenta de transport, institutiile care le administreaza risca amenzi de 20.000 lei, pe care ar trebui sa le plateasca primariile, institutiile care le au in custodie.
Nici usturoi n-au mancat, nici gura nu le miroase!
Totusi, la mentinerea acestui pericol public, contribuie mai multe institutii.Inspectoratul Scolar Judetean paseaza responsabilitatea pe umerii administratiilor locale. Edilii comunelor nu vor sa auda de acte atat timp cat lucrurile merg si fara atestarea conditiilor in care sunt transportati elevii. Sanctiunile prevazute de lege, in astfel de cazuri, ajung pana la 20.000 de lei, suma care ar motiva, cu siguranta, inceperea demersurilor pentru obtinerea documentelor de transport. Lipsa acestor masuri incurajeaza o situatie care pune, an de an, in pericol siguranta a mii de copii.
Doina Fiipoi, director ARR Bistrita-Nasaud: ,, Aceste masini trebuie sa aiba toate actele in regula„
Directorul ARR Bistrita-Nasaud, Doina Filipoi spune ca este ingrijorata de faptul ca microbuzele pentru transport scolar nu indeplinesc cerintele prevazute de lege si ca nu intlege de ce aceste masini ,,nu au toate actele in regula, mai ales ca transporta copii„. De altfel, la ultima sedinta a Colegiului Prefectural, la care au participat si primarii din judet, Doina Filipoi i-a atentionat pe acestia ca sunt obligati sa ceara ARR-ului eliberarea certificatului de transport in cont propriu atat pentru primarie, cat si penztru fiecare masina in parte. „Partea care ma ingrijoreaza pe mine este ca se ia masura blocarii masinilor prin ridicarea numerelor de inmatriculare si a certificatului pentru sase luni. Ce fac copiii? Cu ce se mai deplaseaza?”, a mai precizat Doina Filipoiu.
Autoritatile locale stiau de prevederile legislative inca din 2009! Dar…nu s-au sinchisit!
Autoritatea Rutiera Romana Bistrita-Nasaud a transmis autoritatilor locale si posturilor de politie prevederile legislative, dar atat unii, cat si ceilalti au ignorat, voit sau nu., acest lucru. Motiv pentru care Filipoi a devenit transanta si a punctat, tot in cadrul Colegiului Prefectural: ,,Din 2009 le-am transmis prin autoritatile locale si politie sa isi faca actele, astfel incat masinile sa fie in regula, dar numai pentru opt masini s-au facut actele necesare. Problema e ca daca aceste masini vor fi intalnite pe raza localitatilor in care vom face verificarile, pe langa sanctiunile contraventionale, masinile cu nereguli vor fi imobilizate pe o perioada de sase luni. Dar asta este! Nu avem ce face. Au avut timp din 2009 sa-si faca actele„. Un certificat de transport in cont propriu costa 353 de lei pentru primarie si inca 260 de lei pentru fiecare masina.
Peste 2.500 de microbuze pentru transportul elevilor circula ilegal in Romania
2500 de microbuze scolare circula ilegal in Romania pentru ca nu detin "certificat de transport in cont propriu", act emis de Autoritatea Rutiera Romana. Conform legislatiei in vigoare, pentru punerea in circulatie a microbuzelor fara licenta de transport, raspunde atat cel care a dispus masura, cat si cel care efectueaza transportul. Sanctiunile sunt de la amenda contraventionala cuprinsa intre 150 si 200 de lei, pana la ridicarea placutelor de inmatriculare si intocmirea de dosare penale.
Daca nu poti, te ajutam. Daca nu vrei, te obligam!
Autoritatea Rutiera Romana a efectuat, in perioada 24 – 28 ianuarie 2011, la nivel national, o serie de controale care au vizat autovehiculele peste 8+1 locuri, destinate transportului scolar (microbuze scolare), in vederea asigurarii unui transport in conditii de siguranta. Vom reveni cu alte informatii atunci cand rezultatele controlului vor fi facute publice. Oricum, la inchiderea editiei, controlul la nivel national nu era finalizat.
Pasi in timp
La mijlocul anului 2006, Mihail Hardau, pe atunci mai-marele dascalilor, adica ministrul de la Invatamant, afirma: ,,Optimizarea transportului scolar prin achizitionarea de microbuze face parte din programul guvernamental care urmareste, in primul rand, facilitarea accesului la educatie pentru elevii care provin din localitatile izolate. Este ilegal ca primarul sau altcineva din administratia locala sa se plimbe cu microbuzele scolare. Am vazut cazuri cand cu masina scolii se facea piata. As vrea sa nu mai avem astfel de situatii” Acele vremuri au trecut, iar acum nu se mai pune problema daca ,,masina scolii” este folosita in scop strict educational, ci daca se respecta normele impuse de ARR. La finele anului trecut mai mult de jumatate din microbuzele pentru transport scolari verificate de Autoritatea Rutiera Romana si Registrul Auto Roman aveau diverse defectiuni. Astfel, 1.150 de vehicule pentru elevi, din cele 2.268 controlate, nu corespundeau din punct de vedere tehnic. Inspectorii RAR au mai descoperit ca 211 (aproape 10%) din respectivele microbuze aveau inspectia tehnica periodica expirata. Transportul elevilor la si de la scoala in zonele unde distanta pana la unitatea de invatamant este prea mare cade in sarcina primariilor. Multi edili se plang ca nu au nici bani de combustibil, ceea ce face ca repararea autovehiculelor sau intrarea lor in legalitate sa ramana pe plan secund. Bine, dar cu vietile unor copilasi nevinovati cum ramane? Caci nu sunt datori sa plateasca incompetenta celor pentru care viata inseamna bani. Doar bani!
Raimond Petrut
ptr o licientă de transport pt un microbuz ce il detine primaria si transporta elevi, este necesar sa aibă un manager de transport cum are atlasibul sau alte firme cu 20 de autocare? si licienta de transport e in cont propri sau contra cost? vă multuumesc