Procurorii DNA reacționează, printr-un comunicat de presă, la OUG care modifică din nou legile justiției. DNA arată că acest OUG va bloca total activitatea instituției și are de a stopa anchetele efectuate de procurori.

”Având în vedere proiectul ordonanței de urgență de modificare a celor trei legi ale Justiției, aprobate cu câteva luni în urmă de către Parlament, DNA își exprimă îngrijorarea atât cu privire la modalitatea pripită de adoptare a actului normativ, cât și cu privire la conținutul acestuia și atrage atenția asupra blocării activității.

Proiectul de act normativ nu a fost discutat cu reprezentanții magistraților, iar transmiterea spre avizarea CSM în aceeași zi în care ordonanța a fost adoptată de Guvern denotă o lipsă de preocupare pentru un dialog onest între puteri cu privire la prevederi de o importanță deosebită, care vor afecta semnificativ funcționarea autorității judecătorești.

Trebuie menționat că Direcției Naționale Anticorupție nu i-a fost comunicată nici în prezent o versiune oficială a actului normativ adoptat, observațiile fiind formulate pe baza textelor apărute în mass media.

Nu există nicio urgență și nicio situație extraordinară care să justifice adoptarea prin ordonanță de urgență a unor prevederi referitoare la eliberarea din funcție a magistraților. Singura urgență în acest sens ar putea fi constituită de intenția de a influența proceduri disciplinare în curs sau care urmează să fie exercitate, argument care nu poate fi acceptat.

În același sens, nu există nicio urgență referitoare la schimbarea modului de organizare a parchetelor.

Avizarea propunerilor de numire a procurorilor cu funcții de conducere va fi făcută de Plen și nu de către Secția de procurori din cadrul CSM, ca în prezent, ceea ce reprezintă o încălcare a principiului separării carierelor, consfințit de Parlament prin modificările recente aduse legilor justiției și însușit de Curtea Constituțională. Nu există nicio justificare pentru ca Guvernul să răstoarne un principiu stabilit de Parlament. Eliminarea condițiilor de vechime pentru numirea în funcții de conducere creează posibilitatea ca persoanele care vor îndeplini aceste atribuții să nu dețină experiența necesară exercitării corespunzătoare a atribuțiilor (modificarea art. 54 alin. 1 din Legea nr. 303/2004).

Interzicerea delegărilor in funcțiile de conducere va bloca activitatea Direcției Naționale Anticorupție și o va pune în imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile legale, având în vedere că nu vor mai putea fi verificate rechizitoriile de către procurorii șefi secție și nu vor putea fi trași la răspundere autorii de fapte penale (introducerea art. 54 alin. (71) din Legea nr. 303/2004).

Concret, din data de 20 martie 2019, Secția de combatere a corupției și Secția judiciară din cadrul DNA rămân fără procurori șefi, prin expirarea delegărilor.

In mod real, indiferent ce procedura de numire ar fi parcursă, nu se poate finaliza până la data de 20 martie 2019.

Precizam că, între alte atribuții pe care le are, procurorul șef secție conduce și controlează activitatea întregului personal din cadrul secției, verifică rechizitoriile întocmite de procurorii din subordine (inclusiv cele întocmite de procurorii șefi ai serviciilor teritoriale, soluționează plângerile formulate împotriva măsurilor procesuale luate și a soluțiilor dispuse de procurori). In plus, procurorul sef al Secției judiciare sprijină pregătirea temeinică a procurorilor pentru ședințele de judecată și poate participa chiar acesta la judecarea cauzelor în care instanța a fost învestită de DNA prin rechizitoriu.

A fost introdusă posibilitatea eliberării din funcție a magistraților pentru neîndeplinirea condiției de bună reputație; în lipsa unor garanții privind modul în care se poate exercita această atribuție de către secțiile CSM, se aduce atingere independenței magistraților, care pot fi supuși unor forme de presiune în acest mod (Modificarea art. 65 alin. 1 lit. i din Legea nr. 303/2004).”, arată un comunicat de presă al DNA.



1 COMENTARIU

  1. Pai , asta inseamna ca onor domnii propcurori au efectuat „anchete „care cad sub incidenta acestei legi… si nicidecum de genul celor care sunt inatacabile . Care-i problema ?
    De la TV am tras concluzia ca majoritatea acestor „anchete „se bazeaza pe „denunturi calomnioase ” care sunt scoase de sub incidenta legii penale si cine denuntza calomnios, neadevarat , ori in scop de razbunare sau alte scopuri politice, asa numai de a „pune pe dreapta „pe cineva anume … nu pateste absolut nimic, nici denuntzatorul si nici onor domnul procuror , pentu ca ” denuntul calomnios „a fost dezincriminat .
    Oamenii sunt purtati prin anchete, terfeliti, compromisi public… astfel incat in final… sa fie trimisi in judecata doar cativa, care au luat un cos de cartabos, o canistra de benzina, sau niste oua de la „matusa Tamara „…
    Toata Europa este incantata si o ridica in slavi pe doamna Kovesi, cat de eficienta a fost „domnia”-sa in perioada cat a anchetat si a sicanat doar „gastile de stanga „… si pe cele de dreapta BA … ca doara… cine se pune rau cu ” Nanasul Mare „… care a ” uns-o cu mirul sfant ” ??? !
    Pai n-au decat sa organizeze concursuri de ocuparea tuturor functiilor, dupa competentele , calificarile si experienta profesionala a posturilor respective si sa nu mai „delege ” ei… pe cineva, care sa raspunda doar la ” apelul Nanasului Mare „… dupa cum se invarte el la ” butoane ” .
    Foarte bine au facut cei de la putere, ca le-a mai taiat din ” macaroane „… si i-a pus acolo unde le este locul .
    NU LE MAI PLANGETI ATATA DE MILA PROCURORILOR si bine ar fi sa fie scosi din categoria magistratilor, ptr ca activitatea dumnealor, nu este similara cu cea a judecatorilor, ei fiind doar aparatorii intereselor statului ( uneori paralel … ) si/sau al unor interese private cu caracter civil – similara avocatilor . Ei ar trebui sa faca parte nu din Ministerul Justitiei ci din cel al Administratiei Publice si din Puterea Judecatoreasca sa faca parte doar cei care FAC JUDECATA, adica exclusiv cei din justitie si ABSOLUT NICI O RETINERE SAU ARESTARE a indiferent cui, sa nu se poata face fara acordul si aprobarea unui judecator si bazata numai cu probe certe, sigure … nicidecum pe denunturi calomnioase… aleatorii… cu presupuneri nefondate si de cele mai multe ori facute in scop politic .
    Totodata ar trebui reincriminata inapoi infractiunea de „denuntare calomnioasa „si cine denuntza , daca nu exista probe, ori a facut-o calomnios, mincinos si in sau in scop de razbunare, sa suporte pedeapsa care s-ar fi dat celui denuntzat, daca se confirmau faptele , iar procurorii care deschid dosare si se bazeaza doar pe „denuntul calomnios ” si fara probe, sa suporte si onor dumnealor consecintele aceleasi incriminari .
    Nu intamplator, lumea si-a pierdut aproape total increderea in justitie si mai ales in activitatea desfasurata de procurori si nu inteleg de ce a trebuit musai sa fie organizate „complete de judecata „altfel decat cu ” tragere la sorti „… si de ce se supara cand cei condamnati, contesta judecata facuta ? Daca ASA ESTE REGULA SI ASA TREBUIE FACUT … cine credeti ca nu se indoieste de calitatea unui act de justitie, cand exista doar niste judecatori… „anume desmenati „… dupa cum dicteaza ” Nanasul Mare ” … si nicidecum ” trasi la sorti ” ???
    Eu nu sunt fan PSD-ALDE , dar efectiv sunt convins ca astia au dreptate in tot ceea ce spun si fac ! Asa ca nu „stopeaza „… toate anchetele … ci doar cele facute cu incalcarea grava a legii .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.