Mihai Capra, secretarul de stat din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), prezent la finele săptămânii trecute la Bistriţa a făcut o radiografie a disponibilizărilor care urmează să fie efectuate în structurile judeţene ale MAI.
Secretarul de stat a declarat că are pregătită o strategie pentru reorganizarea administrativ – teritoriala, în care actualele instituţii ale prefectului se vor transforma în oficii şi se vor desfiinţa inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă, dar nu şi structurile operative.

Mihai Capră a explicat în cadrul conferinţei de presă motivul pentru care conducerea MAI a luat decizia restructurării angajaţilor din cadrul ministerului şi din instituţiile subordonate.
„Vreau să vă spun că ceea ce încercăm noi prin această restructurare este să eficientizăm folosirea resurselor care ne-au fost alocate de la bugetul de stat, în aşa fel încât să oferim populaţiei servicii de calitate în condiţiile în care restricţiile bugetare sunt bine cunoscute. Astfel avem în vedere de a realiza disponibilizări mai puţin în zonele operative şi în zonele de structură suport”, a declarat secretarul de stat.
Potrivit secretarului de stat, în judeţul Bistriţa-Năsăud vor fi disponibilizate 48 de persoane, din cadrul Poliţiei, ISU şi Jandarmerie.

De la ISU dispar opt

„Am avut o întâlnire cu şefii instituţiilor subordonate MAI din judeţul dumneavoastră şi, din punctul meu de vedere, făcând o comparaţie cu alte judeţe, situaţia din judeţul Bistriţa-Năsăud este ceva mai bună decât în alte părţi. Astfel, la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă urmează a fi disponibilizate opt funcţii, dintre care trei funcţii de personal contractual au primit deja preaviz. Ei urmează un alt procedeu faţă de cadrele militare. Sunt de asemenea patru funcţii de cadre militare şi un post de personal voluntar. Ceea ce este îmbucurător din ceea ce mi-a prezentat comandantul Inspectoratului, este că din structura operativă un singur ofiţer va fi disponibilizat, şi acela la cerere, pentru că a dorit să părăsească structurile ISU, găsindu-şi o slujbă mai bine remunerată. Ceilalţi lucrători sunt din structurile suport, astfel că, în mod cert, în cazul judeţului Bistriţa-Năsăud capacitatea operativă a ISU nu va fi afectată.”, a afirmat Mihai Capră.
Faptul că din cadrul ISU BN disponibilizările nu sunt numeroase, se datorează accesării fondurilor europene prin Programul Regio şi mai apoi dotării instituţiei cu cele necesare. potrivit secretarului de stat acest aspect este unul general valabil în întreaga regiune de nord vest a ţării.
„Un alt lucru bun în această zonă, şi mă refer la euroregiunea nord-vest, s-a stat foarte bine la accesarea fondurilor prin Programul Regio şi s-a dotat Inspectoratul pentru această activitate. Din păcate, în alte zone, cum ar de exemplu euroregiunea vest, sunt destul de întârziaţi, abia acum sunt în procedura de achiziţii şi de contestaţii la licitaţii. Deci sunt întârzieri… De lăudat activitatea autorităţilor publice locale din zona de nord vest, fapt constatat şi la Bihor, şi la Sălaj, a existat această preocupare şi s-au rezolvat problemele, urmând ca în continuare să apară trei ambulanţe pentru serviciul SMURD”, a declarat secretarul de stat.

Jandarmii, cu 28 mai puţin

Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Bistriţa-Năsăud nu scapă nici el de gheara disponibilizărilor de personal. De aici vor dispărea 28 de funcţii, potrivit lui Mihai Capră.
„La Inspectoratul de Jandarmi Judeţean 28 de funcţii urmează a fi disponibilizate. Procedurile sunt deja făcute. Astfel, avem funcţii de personal contractual, cărora li s-a emis preavizul, şi 18 funcţii de cadre militare, din care unul deja s-a pensionat. Acestea sunt datele din acest moment. Însă trebuie să precizez că potrivit statutului cadrelor militare, acestea rămân timp de trei luni de zile la dispoziţia unităţii. Evident că, în această perioadă, în ipoteza în care mai apar vacantări de posturi, ele vor fi ocupate. Deci, nu înseamnă că în mod automat la final aceste 18 funcţii de cadre militare vor şi trece în civil”, a explicat Mihai Capră.

13, număr cu ghinion pentru poliţişti

Din cadrul IPJ BN vor fi disponibilizate 13 posturi, însă cei care vor pleca din poliţie ar putea avea posibilitatea să treacă în rândul poliţiştilor locali, aflaţi în subordinea primăriilor, evident unde există înfiinţate astfel de structuri.
„La Inspectoratul Judeţean de Poliţie 13 funcţii de poliţist sunt la dispoziţie. Dar mai mult ca sigur în acest moment, având în vedere numărul total de 689 de posturi câte sunt acuma în cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, în decursul acestor trei luni, sigur, se vor vacanta şi de la IPJ nu va rămâne la dispoziţie. Există însă o chestiune pe care ne-au ridicat-o comandanţii, dar nu numai ei, noi am avut recent o discuţie cu reprezentanţii Asociaţiei oraşelor din România, care ne-au solicitat sprijin pentru a le pune la dispoziţie listele cu oamenii care urmează să fie disponibilizaţi pentru ca aceştia să poată fi încadraţi în poliţia locală”, a declarat secretarul de stat.

Poliţiştii mai au o şansă – Poliţia locală

El a precizat însă că în cazul în care ar exista primari care doresc să înfiinţeze în cadrul primăriilor poliţii locale, trebuie să se găsească mai întâi calea de rezolvare a câtorva chestiuni de ordin juridic şi financiar.
„Aici sunt două chestiuni pentru care trebuie să vedem cum găsim o rezolvare. O dată este de verificat dacă pot fi în poliţia locală ale localităţilor care vor sau şi-au înfiinţat astfel de structuri, dar nu au finanţarea necesară. A doua este aceea de a vedea în ce măsură pot fi deblocate angajările în sistemul bugetar, fiindcă după cum bine ştiţi angajările sunt în sistem blocate deocamdată şi doar la şapte posturi vacante unul poate fi ocupat. Însă, în acelaşi timp, există o prevedere prin care posturile unice pot fi ocupate prin excepţie, în urma unei adrese pe care primăria o face către prefectură, care o înaintează la noi la minister, iar noi întocmim o notă care se aprobă în Guvern. O primă notă în acest sens a fost aprobată acum trei săptămâni. Eu l-am rugat şi pe domnul prefect (n. r. – Cristian Florian) pentru a avea o discuţie cu primarii şi a face o analiză pentru ca noi să le oferim o alternativă militarilor şi poliţiştilor care vor fi puşi la dispoziţie”, a explicat Mihai Capră.
Secretarul de stat a mai precizat că vor dispărea două posturi de personal contractual şi din cadrul Biroul de Permise şi Paşapoarte, persoanele disponibilizate fiind deja în preaviz.
„Vreau să vă spun că faţă de alte judeţe, cifrele sunt mult mai mici în judeţul Bistriţa-Năsăud. E adevărat, pleacă şi de la ideea că numărul de personal din structurile judeţene din Bistriţa-Năsăud au fost mai mici decât în alte judeţe şi, sigur, că şi disponibilizările sunt mai puţine”, a mai adăugat Mihai Capră.

Reorganizarea teritorială pe tapet, via structuri deconcentrate

Secretarul de stat nu a scăpat ocazia de a face şi câteva precizări legate de mult discutata reorganizare administrativ teritorială.
„Personal, eu cred că România nu-şi poate permite luxul de a funcţiona cu 42 de structuri teritoriale, cu 42 de judeţe. E în afara practicii europene şi sigur că va trebui să facem această regionalizare. În această idee, primul ministru ne-a trasat sarcina tuturor ministerelor de a face o strategie în ceea ce înseamnă reorganizarea structurilor noastre în ipoteza acestei decizii politice”, a declarat Mihai Capră.
În această idee a reorganizării administrativ teritoriale, secretarul de stat a prezentat strategia pregătită de MAI pentru structurile din subordine. Astfel, în cazul prefecturilor, dacă se vor crea judeţe mai mari rezultate din uniunea a cinci sau şase din cele actuale, această instituţie se va plia şi ea pe această structură. Mai precis, în reşedinţa de judeţ va exista prefectura, urmând ca actualele prefecturi să se transforme în oficii prefecturale, dar care nu vor avea doar rol de reprezentare. Secretarul de stat a precizat că alături de prefectul noii structuri teritoriale vor funcţiona trei subprefecţi şi se va reînfiinţa funcţia de secretar general al prefecturii. În ceea ce priveşte circulaţia documentelor dintre instituţii, Mihai capră a menţionat că va fi introdusă semnătura electronică.
În ceea ce priveşte Serviciile de paşapoarte, permise şi înmatriculări auto nu se vor desfiinţa, ele funcţionând ca şi până acum. „Aceste structuri nu pot fi regionalizate, ele nu au contabilitate financiară şi vor fi coordonate direct de structurile ministerului”, a spus Capră. Acesta a ţinut să facă precizări şi cu privire la schimbarea documentelor populaţiei în cazul în care reorganizarea teritorială se va produce. „S-a spus că lumea va trebui să îşi schimbe documentele. Este fals, pentru că avem o experienţă în sensul ăsta, cum a fost cazul când s-a înfiinţat judeţul Giurgiu, sau Ilfov. (…) A existat o zonă de tranziţie în care aceste documente au funcţionat în paralele. Deci ele vor funcţiona, şi mă refer aici la paşapoarte, permise, certificate, etc., până când ele îşi pierd valabilitatea”, a spus secretarul de stat.

Liana Mureşan

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.