De la început de 2022 încearcă Consiliul Județean să găsească un operator pentru gestiunea transportului județean, fără rezultat însă. Cele 10 loturi în care a fost împărțită licitația au fost contestate de transportatori, parte au fost anulate administrativ, iar parte de CNSC. Nereguli a găsit în documentație și Agenția Națională pentru Achiziții Publice. În aceste condiții, Consiliul Județean schimbă regulile jocului și mizează pe negociere fără publicarea prealabilă a anunțului.
Gestiunea transportului public pe județ este în continuare în aer, deși Consiliul Județean a pregătit o licitație în acest sens încă de la final de 2021, început de 2022. Cele 10 loturi în care a fost împărțită licitația au fost contestate pe rupte de transportatori, iar 7 au fost anulate administrativ, în timp ce două de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Agenția Națională pentru Achiziții Publice a găsit și ea mai multe nereguli la documentația licitației.
Consiliul Județean s-a hotărât, în aceste condiții, să schimbe regulile jocului, iar săptămâna trecută a primit votul consilierilor județeni pentru negociere fără publicarea prealabilă a anunțului.
Negocierea fără publicare prealabilă este acea procedură de atribuire în care, în anumite situații prevăzute de lege, autoritatea contractantă atribuie contractul de achiziții publice fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.
Inițierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă se realizează prin transmiterea unei invitații de participare la negocieri, însoțită de documentația de atribuire, către unui sau când este posibil către mai mulți operatori economici. Cu alte cuvinte, Consiliul Județean poate să-și aleagă operatorii care pot participa la negocieri.
„Haosul” de la licitație îi permite CJ-ului să meargă pe această variantă
Negocierea fără publicare prealabilă pare o procedură simplă, însă aceasta este reglementată legal și se poate apela la ea doar în situații excepționale. De exemplu, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare pentru atribuirea contractelor de achiziții publice dacă în cadrul unei proceduri de licitație deschisă ori licitație restrânsă organizate pentru achiziția produselor, serviciilor sau lucrărilor repective nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitări neconforme, cu condiția să nu se modifice în mod substanțial condițiile inițiale ale achiziției.
Se pare că firma care va pune mâna pe contract va avea pe mână gestiunea transportului județean doar pentru 6 luni, potrivit hotărârii votate de consilierii județeni luna aceasta. Practic, aceasta este o soluție de avarie găsită de Consiliul Județean, până la finalizarea licitației deschise organizate.
„Se aprobă atribuirea, prin negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare, a contractelor de delegare a gestiunii Serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate, în județul Bistrița-Năsăud, până la data intrării în vigoare a contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate în județul Bistrița-Năsăud, atribuite printr-o procedură publică competitivă de licitație deschisă, potrivit Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, dar nu mai mult de 6 luni”, se arată în proiectul de hotărâre votat de consilieri.
Gestiunea transportului județean, un contract de peste 300 de mil lei
La final de 2021, Consiliul Județean pregătea documentația pentru o licitație publică în valoare de 200 de milioane de lei. Aceasta presupune darea în gestiune a transportului public județean. Este vorba despre 10 loturi, cu 73 de trasee, care vor fi date spre gestiunea pentru următorul deceniu.
Termenul limită de depunere a ofertelor era la finalul lunii ianuarie 2022, în primă fază. Licitația a fost însă suspendată înainte ca firmele să își depună ofertele. Doi dintre transportatorii interesați de licitație, Transmixt și Exmitiani, au depus deja contestații, iar CNSC deja le-a dat dreptate. Transmixt a contestat documentația pentru 3 loturi (3, 4 și 5), iar Exmitiani documentația pentru lotul 6.
Transmixt nu s-a lăsat și a contestat documentația și în instanță, dosarul ajungând la Curtea de Apel Cluj, care s-a pronunțat în luna februarie 2022 și a obligat practic Consiliul Județean să modifice fundamental documentația licitației.
Așa se face că Consiliul Județean s-a apucat de modificat documentația, după cum i-a cerut CNSC, dar și Curtea de Apel Cluj. S-a modificat inclusiv suma totală a licitației, crescând la peste 334 de milioane de lei.
Printre modificările impuse de Curtea de Apel Cluj se numără și asigurarea profitului rezonabil. Acesta a fost stabilit la 4,67%, iar dacă operatorul nu îl face, Consiliul Județean trebuie să sară cu banii.
De asemenea, costurile aferente investițiilor realizate de operator vor fi luate în considerare în totalul costurilor de exploatare, pentru calculul tarifelor și al compensației dacă e cazul. Asta înseamnă că toate investițiile operatorului se vor simți și în buzunarele călătorilor.
Consiliul Județean a fost obligat să introducă și leasingul financiar ca dovadă a deținerii mijloacelor de transport. Astfel, operatorii nu trebuie să aibă toate autobuzele și microbuzele deja plătite în parcul auto, existând și posibilitatea leasingului financiar. O altă modificare importantă care s-a făcut a fost eliminarea obligației ca mașinile să fie disponibile exclusiv activităților din contract. Cu alte cuvinte, firma câștigătoare a licitației poate să folosească autobuzele și microbuzele în cauză și în alte scopuri și la alte contracte.
S-a mărit și numărul de autovehicule nepoluante pe care trebuie să le aibă câștigătorul, de la 1 la două. Operatorii sunt obligați, de asemenea, să se asigure că toate mijloacele de transport sunt adaptate pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Consiliul Județean trebuie să suporte din buget toate gratuitățile și reducerile pe care le oferă elevilor, pensionarilor sau veteranilor de război.
Deși Consiliul Județean a modificat o dată documentația licitației, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat în cele din urmă două dintre loturile licitației: 4 și 5. Loturile 2, 3, 6, 7, 8, 10 și 11 au fost anulate administrativ. De asemenea, și Agenția Națională pentru Achiziții Publice a emis un aviz conform condiționat, descoperind mai multe nereguli. Instituția a cerut remedierea lor:
„-Modalitatea de constituire a garanției de participare și a garanției de bună execuție nu este corelată cu prevederile legislative din Legea 99/2016 modificată;
-Entitatea contractantă a solicitat terțului susținător documente referitoare la forma de înregistrare, cerință care încalcă prevederile art. 186 din Legea 99/2016; în cadrul secțiunii sunt solicitate cerințe referitoare la capacitatea profesională a ofertantului”.