Noul sediu de 4 milioane lei nu poate fi dat în folosinţă
Noul sediu al Primăriei Bistriţa, care a golit bugetul local de aproape patru milioane de lei, destinat să găzduiască Direcţia de Patrimoniu din cadrul municipalităţii dar şi cea de Servicii Publice, nu poate fi dat încă în folosinţă, din cauza unor scăpări la proiectare.
Firma care a întocmit proiectul a omis ca tavanul clădirii să fie tratat ignifug. Drept urmare, acum se caută soluţii pentru ca avizele necesare funcţionării să fie obţinute.
Municipalitatea bistriţeană speră totuşi că imobilul va putea fi dat în folosinţă peste maxim o lună. Partea proastă este că după ce a băgat aproape patru milioane de lei în noul sediu destinat Direcţiei de Patrimoniu şi celei de Servicii Publice, erorile încep să iasă la iveală una câte una. În primul rând, arhitectura Centrului istoric nu a fost respectată, iar după construirea noii clădiri, bistriţenii au putut constata că s-au mai pricopsit cu un pasaj într-o zonă în care aşa ceva nu a existat vreodată. Acum cireaşa de pe tort este faptul că în proiect nu a fost menţionat că tavanul trebuia tratat contra incendiilor.
Noua arhitectură se potriveşte ca nuca în perete cu Centrul istoric
Decizia municipalităţii de a construi un nouă clădire în locul celei vechi pe str. Gheorghe Şincai nr. 2 a fost de la bun început foarte controversată. Unele voci avizate susţineau că imobilul nu mai poate fi folosit dat fiind faptul că avea o vechime de mai bine de două secole, astfel că soluţia cea mai bună era înlocuirea clădirii cu una asemănătoare din punct de vedere arhitectural. În schimb, alţi specialişti susţineau că este de preferat salvarea măcar a pereţilor exteriori.
Soluţia aleasă a fost demolarea şi construirea unei clădiri noi, numai că aceasta nu seamănă deloc din punct de vedere arhitectural cu cea veche şi mai mult decât atât face notă discordantă cu imobilele din vecinătate, toate parte integrantă a Centrului istoric al municipiului.
Circa 14.000 de euro pentru studii şi proiectare
Deşi scandalul pe această temă a izbucnit în preajma demarării lucrărilor, în 2011, întocmirea proiectului a început în 2010.
Astfel, timp de aproape un an s-au făcut calcule şi documentaţii, pentru care Primăria Bistriţa a cheltuit 58.790 lei (fără TVA), studiile de fezabilitate şi proiectarea fiind întocmite de SC Arhi Beast SRL din Cluj-Napoca, contract care a fost câştigat prin licitaţie în 16 decembrie 2009.
Trebuie menţionat că firma clujeană a mai câştigat în acelaşi an alte două licitaţii organizate tot de Primăria Bistriţa. Este vorba de proiectul care vizează reabilitarea Pieţei Unirii – elaborarea Planului Urbanistic de Detaliu, documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii, proiectul tehnic, caiet de sarcini, detalii de execuţie-amenajare zona Piaţa Unirii – Bistricioarei. Licitaţia a fost adjudecată la 16.800 lei, fără TVA, firma clujeană fiind singurul ofertant. Acest proiect însă se suprapune peste cel care a fost finalizat anul trecut, lucrări realizate deja din fonduri europene, aspect care a fost redat în paginile publicaţiei noastre. O a doua licitaţie câştigată de SC Arhi Beast SRL a avut loc pe 29 decembrie 2009 şi a vizat întocmirea proiectului şi a documentaţiei aferente pentru reabilitarea faţadei şi a şarpantei sediului Primăriei Bistriţa, caz în care, municipalitatea a plătit firmei de arhitectură clujene 35.800 lei, fără TVA.
Probleme, una câte una
Firma care a câştigat contractul pentru lucrările de execuţie a fost Imobil Dan, oferta acesteia fiind de 3.666.478 lei, fără TVA, cu aproximativ un milion de lei sub estimările municipalităţii.
După finalizarea construcţiei, un detaliu ciudat a ieşit însă în evidenţă. Dacă înainte de demolarea imobilului de pe Şincai nr. 2 acesta făcea corp comun cu imobilul din stânga în care îşi are sediul şi Banca Transilvania, după terminarea lucrărilor s-a ivit un spaţiu de toată frumuseţea. Explicaţia municipalităţii este cel puţin ciudată, deşi se pretinde că aşa a fost prevăzut în proiect. Iniţial, între clădirea de birouri ale primăriei şi clădirea din stânga exista un intrând deasupra căruia era construită o locuinţă ce nu mai era demult folosită. Odată cu demolarea clădirii municipalităţii bistriţene a dispărut şi poarta şi locuinţa respectivă, fiindcă în locul lor nu s-a mai construit nimic. Astfel, între imobilul din stânga şi noua clădire a municipalităţii a apărut un… nou pasaj. Pe lângă toate acestea, în timpul lucrărilor a fost afectat imobilul din stânga noului sediu al primăriei şi ca urmare proprietarul acestuia a solicitat despăgubiri în valoare de 170.000 de lei.
Omisiune în proiect
La câteva luni distanţă de această problemă, în momentul în care o parte dintre angajaţii primăriei trebuiau să se mute în noul sediu de pe Gheorghe Şincai s-a constatat că acest lucru este imposibil de făcut deocamdată. Cauza este o omisiune a proiectantului, care nu a menţionat în documentaţie că tavanul de la mansarda clădirii trebuie tratat contra incendiilor. Din această cauză municipalitatea s-a aflat în postura de a nu putea obţine avizele necesare de funcţionare pentru noul imobil. Situaţia este şi acum neschimbată, deşi municipalitatea a dat firmei constructoare ca în termen de o lună să remedieze problema. Numai că s-a izbit de un refuz categoric din partea Imobil Dan, pe motiv că în proiect nu era nicio menţiune care să prevadă tratarea ignifugă a tavanului de la mansardă. Drept urmare, municipalitatea să dă peste cap să găsească soluţia salvatoare fiindcă altfel nu va primi aviz favorabil de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, şi astfel în scurt timp să poată face mutarea angajaţilor în noua clădire.
Ţinând cont de omisiunea proiectantului şi implicit de refuzul firmei care a executat lucrările de a remedia problema ivită, refuz justificat de altfel, este mai mult ca sigur că Primăria Bistriţa va trebui să aloce o anumită sumă pentru o mică modificare de proiect şi evident pentru punerea în aplicare a acesteia.
Noul imobil, care a înghiţit circa patru milioane de lei de la bugetul local, este format din demisol, parter, etaj şi mansardă. Conform proiectului, la demisol vor funcţiona o sală pentru prepararea mâncării, birou, cafetărie, sală de odihnă, grupuri sanitare şi centrală telefonică, la parter – o sală de ghişee, birouri şi grupuri sanitare, la etaj va funcţiona o sală mare de şedinţe, iar la mansardă – birouri.
Liana Mureşan