Direcția de Dezvoltare Durabilă a Primăriei Bistrița, condusă de Liliana Coceșiu și care se ocupă cu absorbția fondurilor europene a cerut Consiliului Local să modifice statutul de funcții are direcției și să transforme o funcție de consilier superior într-una de consilier debutant și una de inspector superior în inspector debutant, pentru că nu reușește să ocupe locurile vacante de ani de zile, întrucât cei care se prezintă la concurs nu îndeplinesc condițiile presupuse de aceste posturi.

La ultima ședință de Consiliu Local, Direcția de Dezvoltare Durabilă a Primăriei Bistrița, care este condusă de Liliana Coceșiu, a cerut ca două posturi care sunt vacante de ani de zile să fie schimbate.

Solicitarea a fost făcută încă din 22 aprilie, Direcția de Dezvoltare Durabilă a Primăriei Bistrița cerând modificarea statutului de funcții ale direcției și transformarea unui post de consilier superior într-unul de consilier debutant și un post de inspector superior într-unul de inspector debutant.

„În statul de funcții ale Direcției dezvoltare Durabilă din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Bistrița, aprobat prin Hotărârea nr. 94/11.05.2023 a Consiliului Local al municipiului Bistrița privind aprobarea Organigramei, statutului de funcții și a regulamentului de organizare și funcționare ale aparatului de specialitate al primarului municipiului Bistrița, urmare a reorganizării acestuia și a Poliției Locale a municipiului Bistrița, există două funcții publice de execuție vacante: una de consilier clasa I grad profesional superior și una de inspector clasa I grad profesional superior, ambele în cadrul Serviciului Managementul proiectelor cu Finanțare Externă”, se arată în expunerea de motive a proiectului aflat pe masa consilierilor locali.

Liliana Coceșiu cere mai puține pretenții la angajare

Practic, odată cu transformarea acestor posturi scad și cerințele la angajare, deschizând ușa pentru mai multe persoane care și-ar dori să aplice pentru acele job-uri.

Liliana Coceșiu, șefa direcției care se ocupă cu absorbția de fonduri europene la Primăria Bistrița vrea ca accesul la aceste posturi să fie mai ușor, având în vedere că posturile sunt vacante deja de câțiva ani. Motivează cu faptul că este necesară completarea echipelor de proiect cu persoane specializate în Programul Regional 2021 – 2027 și Planul Național de Redresare și Reziliență.

„Având în vedere necesitatea completării echipelor de proiect cu persoane specializate în domenii vizate de Programul Regional 2021 – 2027 și Planul Național de Redresare și Reziliență și ținând cont de faptul că unele concursuri organizate în anii anteriori în vederea ocupării unor posturi vacante nu s-a prezentat niciun candidat sau au fost depuse dosare ale unor candidați care îndeplineau condițiile de studii dar nu se încadrau în cerințele cu privire la vechimea în specialitate, pentru recrutarea forței de muncă de calitate și reducerea mediei de vârstă a funcționarilor din aparatul de specialitate, solicităm modificarea încadrării celor două posturi rămase vacante ca urmare a modificării raporturilor de muncă prin transfer, din inspector superior în inspector debutant”, se mai arată în proiectul discutat în Consiliul Local.

Aceasta mai spune că transformările respective nu afectează bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul în curs, salariile pentru posturile transformate fiind mai mici decât cele existente.

„Transformările propuse nu afectează bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2024, deoarece salariile de bază stabilite pentru funcțiile publice, așa cum sunt ele propuse a fi transformate sunt mult mai mici decât cele ale funcțiilor existente, transformările vizând funcții de grad inferior celor existente în momentul de față. Transformarea funcțiilor publice în funcții publice de nivel inferior va permite unui număr mult mai mare de candidați să participe la concursurile organizate în vederea ocupării acestora, nefiind necesară vechime în specialitate”, se motivează în proiect.

Fondurile europene au rotunjit bine veniturile angajaților din primărie

Participarea angajaților la proiectele cu finanțare europeană le rotunjește bine veniturile, după cum a arătat Gazeta de Bistrița și anul trecut. Astfel, anul trecut 83 de angajați din Primăria Bistrița au beneficiat de majorări salariale între 10 și 30 % în perioada de implementare a proiectelor din a căror echipă de proiect au făcut parte în perioada 2021, 2022 și 2023.

Asta, după ce la începutul anului 2023, Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care prevede acordarea unei majorări salariale de până la 50% personalului din instituţiile şi autorităţile publice nominalizat în echipele de proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile şi fonduri externe rambursabile, în implementarea Mecanismului de Redresare şi Reziliență, indiferent de numărul de proiecte în care este implicat.

Angajații din Primăria Bistrița țin cu dinții de veniturile încasate de la instituție, iar dacă nu găsesc înțelegere la angajator nu ezită să își ceară drepturile salariale în instanță.

Anii trecuți, instanțele din județ au fost absolut blocate de angajații din Primăria Bistrița, de la toate direcțiile și serviciile instituției care își cereau voucherele de vacanță, acordate retroactiv.

Recordul a fost  înregistrat în 2021, când angajații Primăriei Bistrița au deschis peste 850 de procese la Tribunalul Bistrița-Năsăud. Primii care au acționat în judecată Primăria Bistrița au fost mai mulți angajați ai Direcției de Asistență Socială. Soluțiile în cazul lor, care au și rămas definitive la Curtea de Apel Cluj, au venit în toamna lui 2021.

Sentințele au dat „speranțe” și restul angajaților, care nu au stat pe gânduri și au făcut și ei acest demers. Așa se explică cum, peste 650 de cauze au fost înregistrate în ultima lună din 2021.

În cele din urmă, Primăria Bistrița a fost de acord să plătească eșalonat voucherele de vacanță. Cei care nu au fost de acord cu această metodă au continuat să acționeze instituția în judecată, pentru a pune mâna pe toată suma odată.

„În condițiile în care o parte dintre cei care deja au acționat Primăria Bistrița în judecată au câștigat, eu cred că pentru a proteja banul public, înțelept e să achiesăm la cerințele angajaților. Altminteri ne-am trezi cu cheltuieli de judecată foarte mari, care până la urmă împovărează tot bugetul municipalității. Discutăm despre situații anterioare, anii 2019-2020. Pentru anul în curs (n.r. 2022) vor fi achitate tichetele de vacanță, pentru că este obligatoriu. Legea a fost ambiguă, e motivul pentru care vechea administrație a considerat că nu este cazul să acorde vouchere de vacanță. Instanța se pare că a avut o altă opinie și este suverană. Luăm act de opinia instanței”, spunea primarul Ioan Turc, în 2022.

Acesta explica la acea data că sumele vor fi plătite în rate care urmează să se întindă pe 5 ani. Deși la acea dată reprezentanții Primăriei Bistrița au refuzat să spună care este impactul bugetar, acesta ar ajunge la 800.000 de euro.

Andreea Radu

2 COMENTARII

  1. pe cat vor scadea pretentiile pe atat de joasa va fi calitatea….in schimb salarii…pe ochii frumosi ai celor care sigur vor lua concursul!!! ne meritam soarta

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.