În urma ultimelor proiecții ale Băncii Naționale Române, pentru finalul acestui an, prognoza pentru rata inflației din România a ajuns la 12.5%. Totuși, în luna aprilie, rata inflației a atins un nivel record de 13,8% pe teritoriul țării noastre.
Reveal Marketing Research a realizat un studiu reprezentativ la nivel național în rândul locuitorilor din mediului urban, pentru a afla ce impact a avut creșterea inflației pentru români.
Conform celui mai recent studiu Reveal Marketing Research, aproape jumătate dintre români se consideră informați cu privire la fenomenul inflației.
42% dintre românii din mediul urban declară că sunt informați sau foarte informați cu privire la fenomenul inflației. Categoriile de persoane care se consideră mai puțin informate despre acest subiect sunt femeile (35%), persoanele sub 35 de ani (34%) și cele cu venituri mici (35%). Mai mult, 72% dintre respondenți consideră că nivelul inflației din România este mai mare decât cel din alte țări, într-o mai mare măsură persoanele peste 45 de ani (88%) și cele cu venituri ridicate (80%).
Alimentele, combustibilul și utilitățile sunt categoriile de produse cele mai afectate de inflație.
Creșterile mari ale cheltuielilor necesare satisfacerii nevoilor de bază sunt cele mai resimțite consecințe ale inflației. Astfel, românii intervievați declară că cele mai afectate de scumpiri categorii de produse sunt alimentele (77%), combustibilul (77%) și utilitățile (electricitate, gaz etc.) (70%). Acestea se află la o distanță semnificativă de valoarea față de următoarea categorie de produse măsurate, materialele de construcții, care a înregistrat un scor de 17%.
Reducerea consumului este considerată a fi cea mai potrivită soluție pentru a face față provocărilor financiare cauzate de inflație.
6 din 10 respondenți consideră că reducerea consumului ar putea rezolva problema inflației, în măsuri semnificativ mai mari bărbații (63%), persoanele peste 55 de ani (71%), dar și cele cu venituri ridicate (65%).
O altă potențială soluție pentru combaterea efectelor inflației este cererea unei măriri de salariu, 42% dintre românii din mediul urban preferând și această opțiune.
Tinerii între 18-24 de ani sunt cei mai puțin dispuși să își schimbe stilul de viață și să își modifice obiceiurile de consum (53%), aceștia preferând în mai mare măsură cererea unei măriri de salariu (58%).
Mai mult decât atât, un sfert dintre români iau în considerare și emigrarea pentru a face față provocărilor economice aduse de inflație, alternativă menționată în mai mare măsură de persoanele cu venituri mici.
Guvernul și situațiile de conflict/război, principalii responsabili pentru nivelul crescut al inflației.
Nemulțumirea și neîncrederea în instituțiile statului iau amploare și îi determină pe 67% dintre respondenți să considere guvernul ca fiind responsabil pentru nivelul inflației din România. Această atitudine ostilă este vizibilă într-o măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor de peste 45 de ani (77%).
Situațiile de conflict sau război sunt considerate, de asemenea, cauze ale nivelului inflației (60%), semnalate într-o măsură mai mare de persoanele cu venituri ridicate (70%).
Următoarele 2 poziții sunt ocupate de pandemie (42%) și de marile corporații (31%), acestea fiind menționate în mai mare măsură de către tinerii între 18 și 24 de ani.