Şoferii bistriţenii nu vor avea parcări de reşedinţă cu posibilitatea să le poată închiria.

 
În Bistriţa, problema locurilor de parcare este extrem de delicată, în special datorită creşterii numărului de maşini din ultimii ani. Consiliul Local Bistriţa a respins proiectul de hotărâre prin care municipalitatea voia să adune bani pentru a amenaja noi locuri de parcare. Lângă blocuri, şoferii vor parca în continuare pe principiul „primul venit”.
Consilierii locali democrat-liberali s-au opus amenajării parcărilor de reşedinţă şi, implicit, închirierii lor prin licitaţie. De cealaltă parte, conducerea primăriei i-a învinuit pe consilierii PDL că nu ţin cont de părerea cetăţenilor.
În Bistriţa sunt acum circa 9700 de parcări amenajate pentru un număr aproximativ de 38.000 de maşini. În cazul în care s-ar fi aprobat proiectul de hotărâre, proprietarii de maşini ar fi putut închiria un loc de parcare la bloc cu preţul de 100 de lei pe an. Sumele încasate urmau să fie direcţionate tot pentru amenajarea de noi parcări.

Proiectul de construire a parcărilor sub- şi supraterane, respins

Studiul pe trafic efectuat acum doi ani arată o nevoie urgentă de fluidizare a traficului, de amenajare de noi locuri de parcare şi posibilitatea ca deplasarea bistriţenilor să se transforme dintr-una stresantă, de durată şi obositoare cum este în prezent, într-una relaxantă, rapidă şi posibilitatea găsirii unui loc de parcare. Astfel, ameninţarea aglomerării traficului în zona centrală a municipiului a făcut ca fosta administraţie bistriţeană să promită construirea a două parking-uri auto subterane în două zone de interes major – Parcul Mihai Eminescu şi Piaţa Petru Rareş.
Datorită faptului că parcul de maşini existent la nivelul municipiului a cunoscut o continuă şi accelerată creştere, ceea ce duce şi la creşterea necesarului de locuri de parcare, materializarea acestor idei ar fi constituit un lucru pozitiv şi extrem de benefic pentru municipiului Bistriţa, însă propunerea studiului de fezabilitate privind construirea unor parcuri sub- şi supraterane în zona Parcului Mihai Eminescu şi în spatele BCR nu se vor realiza pentru că nu au obţinut numărul de voturi necesare în actualul Consiliu local.
„Primarul municipiului, Ovidiu Creţu, spune că aceste parcări nu sunt oportune, în sensul că pe un buget de criză cum e bugetul anului 2009, nu se găsesc bani pentru a face parcări supra- sau subterane, care sunt foarte scumpe. El propune o soluţie în care să fie gândit un parteneriat, de exemplu cu un agent economic care să vină cu investiţia, iar primăria să vină cu terenul. E prea devreme să vorbim despre costuri. Suntem la o estimare pe care o dă studiul de fezabilitate, dacă o să se facă la un moment dat. Pe de altă parte nu avem un proiect tehnic. Proiectul tehnic spune dacă facem pe un palier, facem pe două, facem pe zece, sub pământ sau nu, şi în funcţie de cum va arăta proiectul putem face estimări ale cheltuielilor”, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Bistriţa, Mihai Ruşti.

Parcările existente pe lista primăriilor lipsesc în realitate

Pe lista Primăriei municipiului Bistriţa există un număr de parcări existente mult mai mare decât numărul real al parcărilor. Exemple concrete sunt pe strada Rodnei, unde la blocul 1 pe lista primăriei figurează ca fiind existente 56 de locuri special amenajate pentru parcare, dar în realitate sunt 26 în spatele blocului şi 5 în faţa blocului, adică 31 în total, diferenţa dintre cele prezente pe lista primăriei şi cele reale fiind considerabilă. O situaţie similară este prezentă şi pe strada Codrişor – parcarea aferentă imobilului cu numărul 28, unde pe lista primăriei figurează existenţa a 72 locuri de parcare, în realitate nu are mai mult de 20 locuri de parcare amenajate. Însă acestea nu sunt unicele cazuri de acest gen, pe strada Pietrosu, bloc 2A-B, fiind în realitate 8 locuri de parcare, în loc de 11, aşa cum reiese din lista primăriei municipiului Bistriţa. Bineînţeles acestea sunt doar unele dintre străzile şi blocurile bistriţene cu diferenţe între numărul parcărilor amenajate existente pe lista primăriei şi numărul real al acestor parcări.
Există şi străzi unde numărul real al parcărilor coincide cu numărul parcărilor înregistrate pe lista primăriei, astfel pe str. Rodnei, bloc 1A, sunt şapte locuri de parcare, pe str. Parcului nr 2 sunt 10, pe str. Mihai Eminescu, bloc 5, sunt 15, iar la bl. 3 există un număr de 40 parcări special amenajate, pe Ştefan Octavian Iosif, bloc 18, sunt 20 şi lista poate continua.

Şoferii acuzaţi

Nu de puţine ori avem ocazia să vedem zeci de maşini parcate pe trotuar, astfel încât încurcă circulaţia pietonilor, ori pe spaţiul verde sau ajungând chiar pe trecerea de pietoni încurcând circulaţia oamenilor. De altfel, nenumărate maşini sunt parcate necorespunzător blocând ieşirea altei maşini parcată la rândul ei necorespunzător sau parcată în spaţiile special amenajate.

În luna martie, în urma unei hotărâri a Consiliului Local, roţile maşinilor parcate ilegal vor fi blocate, iar şoferii vor fi amendaţi şi autoturismele vor fi ridicate de pe domeniul public, de către o firmă specializată. Reacţia şoferilor a fost una corespunzătoare, aceştia reclamând faptul că nu sunt parcări suficiente dar se aplică măsuri drastice. Aplicarea acestor măsuri, este într-adevăr absurdă, având în vedere diferenţa mare între maşinile existente în municipiu dar şi cele din afara oraşului care sunt în tranzit, şi numărul parcărilor existente – patru maşini pe un loc de parcare, fără a mai lua în calcul maşinile înmatriculate în alte judeţe sau în străinătate şi bineînţeles calculate la numărul parcărilor de pe lista primăriei municipiului nu a celor reale.

Extinderea parcărilor ecologice continuă

Măcar atât să se facă în acest sens , când sunt patru maşini pe un loc de parcare.

Primăria a început, încă de anul trecut, o campanie de amenajare de parcări ecologice în Bistriţa. Sunt mai multe tipuri de parcări ecologice: pe spaţiul verde se montează o serie de grilaje mai înalte, care protejează astfel covorul verde, iar maşinile vor fi parcate pe acest grilaj. Cel de-al doilea mod de realizare a parcărilor ecologice este cu alveole de beton în care se cultivă iarbă, iar cel de-al treilea tip de astfel de parcări este dotat cu iarbă pe mijloc şi dale de beton în dreptul roţilor. Bistriţa a optat pentru cea de-a doua soluţie, cea cu dalele găurite, aceste parcări fiind periodic recondiţionate, cunoscut fiind faptul că dalele din beton se vor măcina cu trecerea timpului şi vor genera praf.
Anul trecut, în municipiul Bistriţa au fost amenajate aproximativ 200 de parcări.
„Primele parcările ecologice s-au făcut în toamna anului trecut şi continuă anul acesta, costurile lor de anul trecut au fost prinse pe bugetul DADP, iar despre costurile de anul acesta putem vorbi după ce avem bugetul”, a declarat Mihai Ruşti.

Delia Hriţuleac

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.