Angajaţii care nu sunt de acord cu zicala „clientul nostru, stăpânul nostru” pot provoca, uneori, falimentul firmei in care lucrează. E vorba de aceiaşi angajaţi, fie ei vânzători sau prestatori de servicii, care par extrem de competenţi şi de binevoitori în prezenţa şefului.
Ce este „mystery shopping-ul”?
Mystery shopping-ul s-a desprins din cercetările de marketing, ca un tip de cercetare inovativă, care utilizează „cumpăratori anonimi” pentru a investiga şi a evalua calitatea serviciilor oferite de către personalul unei companii, angajat în vânzari sau în relaţia cu clienţii. Un „mystery shopper” („client / cumpărător misterios / anonim / secret”) joacă rolul unui client obişnuit, punând în practică diferite scenarii, iar apoi completează o fişă de evaluare. Pe baza fişelor de evaluare obţinute de la toţi „cumpărătorii misterioşi”, se realizează analizele şi se formulează concluziile studiului.
Adresabilitatea mystery shopping-ului
Serviciile de mystery shopping se adresează atât companiilor mari sau sucursalelor companiilor multinaţionale de pe teritoriul României, cât şi întreprinderilor mici şi mijlocii. În general, programele de cercetare prin mystery shopping se aplică lanţurilor de magazine care practică vânzarea cu amănuntul, hotelurilor, restaurantelor, centrelor de întreţinere corporală şi băncilor, dar pot fi adaptate şi altor categorii de activităţi.
Condiţii pentru a deveni „mystery shopper”
Mystery shoppingul solicită indivizi cu abilitaţi dezvoltate de ascultare, cu o memorie bună, care sunt capabili să observe detaliile şi să comunice informaţiile în mod clar şi detaliat, în scris. Un bun „cumpărător misterios” trebuie să fie onest, să îşi impună cel mai înalt grad de profesionalism, să înţeleagă importanţa termenelor limită şi să aibă acces regulat la un calculator conectat la Internet, întrucît majoritatea operţiunilor zilnice se desfăşoară online.
Doriţi să deveniţi „Mystery shopper”?
Nu trebuie decât să răspundeţi la următoarele întrebări, şi să trimiteţi firmei angajatoare împreună cu CV-ul dumneavoastră:
Descrieţi cât mai detaliat cea mai recentă experienţă plăcută la cumpărături.
Descrieţi cât mai detaliat ultima experienţă neplăcută la cumpărături.
Precizaţi numele localităţilor în care vă puteţi deplasa, cu uşurinţă, să realizaţi cumpărături in calitate de „client misterios”.
În general, în ce zile şi în ce intervale orare sunteţi disponibili să realizaţi activităţi de mystery shopping?
Cît câştigă un mystery shoper?
Un cumpărător sub acoperire, angajat de firmele de „mystery shopping” să verifice cum sunt trataţi clienţii unor companii, poate câştiga chiar şi 300 de lei (circa 80 de euro) pentru o „misiune” care poate dura maximum trei ore.
Modalităţi de aplicare
În funcţie de modalitatea în care sunt oferite produsele şi serviciile către clienţi, metoda Mystery Shopping poate fi aplicată prin cumpărare directă de produse şi/sau servicii – activitate prin care se evaluează serviciile oferite prin cumpărături directe; cumpărare prin telefon – activitate prin care se evaluează serviciile oferite prin comanda telefonică; cumpărare pe internet – activitate prin care se evaluează serviciile oferite de magazinele virtuale.
Scopul
Scopul conceptului este de a permite astfel companiilor să perceapă o imagine corectă din exterior şi să utilizeze cunoştinţele astfel dobândite pentru a corecta şi a îmbunătăţi eventualele carenţe în obţinerea performanţelor dorite. Pe baza informaţiilor astfel obţinute, se analizează eficienţa companiei şi se pot efectua schimbări operaţionale în structura personalului precum şi necesitatea efectuării unor stagii de training pentru angajaţi.
Noemi Constantin
Interesant