Neglijat timp de câtiva ani, Clujul a devenit un adevarat rai pentru cei care investesc în hypermarketuri. ///Alaturi de deja existentele Cora, Kaufland, Billa, Profi, Plus, Praktiker si Sellgros, s-a deschis un magazin Carrefour, cu mult fast la Centrul Polus, si, în urmatoarele saptamâni va fi inaugurat, în carteirul Gheorgheni, Auchan, în incinta mall-ului Iulius Mall.

Nou interesati de chirii în Cluj-muncitorii

Piata imobiliara din Cluj, mai ales din municipiul resedinta de judet, este în plina efervescenta. Numarul mare de persoane care sunt atrase de Cluj si cel al studentilor care se stabilesc aici fac ca preturile imobilelor si cele ale chiriilor sa fie într-o crestere continua. Pe lânga cele doua cauze mentionate, investitiile masive din domeniul magazinelor de retail au condus la aparitia unui al treilea element care sa impulsioneze afacerile din domeniul imobiliar si sa sporeasca nevoia de chirii pentru muncitorii sezonieri implicati în constructia si gestionarea hypermarketuri si au condus la explozia neprevazut a sumelor cerute ca si chirie.

Sanda Moldovan, presedintele Uniunii Nationale a Agentiilor Imobiliare (UNAI), filiala Cluj, a declarat ca „ piata imobiliara din zona s-a resimtit în urma deschiderii marilor santiere ale mega-centrelor comerciale. În oras au venit angajatii firmelor constructoare. Ei au facut ca preturile chiriilor sa explodeze. Cresterea preturilor a fost mai mult decât semnificativa, mult peste cea fireasca, pe care o estimam”.  De asemenea, presedinta UNAI a constatat ca, în aceasta vara, din cauza migrarii masive de personal catre Cluj, nu a mai existat acea perioada de repaus de la începutul verii, când, dupa plecarea studentilor, oferta de imobile de închiriat era mult mai mare decât cererea, iar preturile înregistrau o usoara scadere.

Criza de angajati, agravata de cererea mare de forta de munca venita din partea centrelor comerciale, este estimat ca va aduce la Cluj, în perspectiva, un numar din ce în ce mai mare de oameni, din toate zonele tarii si chiar din afara granitelor, asa ca, si în viitor, preturile de pe piata din Cluj vor creste si în urmatorii ani.

Schimbarea zonelor de interes ale orasului

Primul hypermarket din Cluj, Metro nu a schimbat mare lucru în perspectiva clujenilor si nici nu a afectat simtitor preturile de pe piata imobilelor. Într-o a doua faza în anii 2003-2005, s-a preferat ca marile magazine de retail sa fie construite în oras, asa au aparut hyepermaketuri ca Billa si Profi, care se adresau direct locuitorilor din marile cartiere ale Clujului. Ulterior s-a revenit asupra ideii de a construi în afara orasului, atât din cauza preturilor exorbitante la care ajunsesera terenurile intravilane, cît si a nevoii din ce în ce mai mari de spatiu. Sellgros si Cora au preferat sa investeasca în infrastructura si sa functioneze în localitati din imediata apropiere a municipiului.

Sanda Muresan a apreciat ca „ schimbarea opticii si reorientarea interesului marilor investitori de pe piata de retail catre ternuri din localitatile învecinate au determinat o crestere nefireasca a preturilor pamânturilor din aceste zone. Astfel, în acest moment, terenurile din imediata vecinatate a nou construitului Polus au ajuns la preturi exorbitante”.

     Totusi constructia Iulius Mall, din cartierul Gheorgheni nu a condus la rasturnari semnificative de situatie. Viitorul centru fiind în interiorul cartierului a determinat o oarecare majorare a preturilor, „dar nu foarte importanta”, a declarat reprezentanta UNAI. Cresterea valorii unui imobil în zona se datoreaza nu numai apropierii de viitorul mall, cât de amenajarea zonei promisa de Iulian Dascalu, presedintele Iulius Grup. El s-a angajat sa refaca zona parcului din vecinatatea Univers T, precum si sa se implice în sistematizarea zonei, reabilitarea si refunctionalizarea zonei de agrement Parc Univers T, reabilitarea lacurilor, întretinerea spatiilor verzi si ecologizarea zonei.

     

Explozia economica si urmarile ei…firesti

Un alt sector al pietei imobiliare afectat atât de invazia hypermarketurilor cât si de cresterea economica din ultimul timp este cel al spatiilor destinate birourilor. Sustinut de comunitatea locala, de Primarie, Consiliul Local si Prefectura, boom-ul economic si, alaturi de acesta, integrarea în Comunitatea Europeana au determinat aparitia unor activitati financiare noi, si, implicit, înfiintarea unor societati ale caror domenii sunt legate de probleme specifice noilor realitati si a absortiei fondurilor structurale.

Presedinta UNAI a precizat ca „ 2007 a adus modificari în toate domeniile asa ca, normal, sunt schimbari majore si pe piata imobiliara fata de anii trecuti”.

Deschiderea de reprezentante de catre marile firme si dezvoltarea celor de pe plan local au condus la nevoia catre spatii adecvate. Daca în urma cu câtiva ani batalia era pe piata spatiilor de tip C, în ultima perioada sunt preferate cele de tip A.

Iulius Mall, de exemplu , pe lânga spatiile destinate activitatilor comerciale ofera si unele destinate birourilor. În ciuda estimarilor ca, datorita pozitionarii Clujul nu se va mai putea extinde decât pe verticala, conditii specifice obliga orasul sa se largeasca acaparând terenurile învecinate, si multe dintre firme tind sa migreze catre exteriorul orasului.

Ligia Popa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.