La sfârsitul anului trecut, pe DN 17, la iesirea din localitatea bistriteana Coldau a avut loc un accident deosebit de grav. O ambulanta, Dacia 1310, si un autoturism, marca Seat Toledo, s-au ciocnit frontal. Bilantul a fost unul tragic – trei morti si doi raniti grav. Soferul ambulantei, Stefan S., de 52 de ani, din Beclean, efectua ultima cursa, deoarece a doua zi urma sa fie prima lui zi de pensie. Cursa a fost ultima, dar… spre moarte.

Accidentul s-a produs în 28 decembrie 2007, la ora 22.40. Soferul ambulantei se întorcea la Statia de Salvare Beclean de la Cluj si tocmai lasase acasa o pacienta dupa tratatmentul de dializa. De pe contrasens se apropiau patru tineri într-o masina abia cumparata. În urma impactului dintre cele doua masini, soferul ambulantei, soferul autoturismului si pasagerul din dreapta au decedat pe loc, iar ceilalti doi ocupanti ai autoturismului, au ajuns în stare grava la Spitalul Judetean Bistrita-Nasaud.

Care mort e de vina?

Din primele declaratii ale politistilor a reiesit faptul ca soferul ambulantei, care mergea spre Cluj, din cauza neadaptarii vitezei la conditiile de drum, a pierdut controlul volanului si, intrând pe contrasens, s-a izbit frontal de autoturismul marca Seat Toledo, condus de Gheorghe Lucian M., de 28 de ani din Cristestii Ciceului.

La celalalt pol, colegii soferului si conducerea Ambulantei au sustinut contrariul –soferul de pe Salvare circula regulamentar. Acesta se întorcea de la Cluj la statia din Beclean, dupa ce cu câteva minute înainte tocmai lasase la domiciliu o pacienta, în Coldau. Si se pare ca acestia din urma aveau dreptate. Cei patru tineri, dupa ce au consumat bauturi alcoolice într-un bar din Cristestii Ciceului, erau în cautarea unui alt local pentru aceeasi îndeletnicire. Din cauza starii de ebrietate si a poleiului de pe drum soferul Seatului a pierdut controlul volanului si a intrat în coliziune frontala cu ambulanta.

Declaratiile total opuse ale politistilor si a reprezentantilor ambulantei au început sa ridice serioase semne de întrebare ziaristilor ajunsi la locul accidentului. În plus, acestia au avut surpriza sa constate ca cele trei persoane decedate erau deja disparute de la fata locului. Masuratorile care trebuiau efectuate de politisti la locul accidentului s-au desfasurat fara cadavre, contrar prevederilor. Primele declaratii oficiale ale Politiei au fost facute în baza declaratiei unui sofer de tir, care a disparut într-un mod misterios de la locul accidentului, evident cu acordul politistilor. Tot în opinia politistilor, pe sosea nu exista pic de polei, desi pe aocolo tocami trecea linistita o masina a firmei care se ocupa cu deszapezirea zonei, împrastiind nisip si clorura de calciu.

Ciudateniile s-au tinut lant în acest caz, iar explicatia era, se pare, legata de autoturismul Seat Toledo. Aceasta era recent cumparat si înmatriculat cu doar câteva ore înainte, masina având numere rosii si nu avea asigurare. Singura solutie de a putea repara masina era asigurarea Ambulantei. Asta doar în cazul în care soferul Daciei ar fi fost vinovat de producerea accidentului.

Pe ici pe colo se spune si ca unul dintre ocupantii Seatului ar fi fost ruda cu unul dintre politistii din Beclean. Cert este ca ceva era putred.

Politia drege busuiocul

Nimeni însa nu s-a gândit ca ziaristii le vor da peste cap planurile încercând sa afle adevarul, cu atât mai mult cu cât declaratiile partilor erau contradictorii. Mai mult, modul în care erau pozitionate masinile pe sosea în urma impactului nu se potrivea deloc cu afirmatiile politistilor. Asa s-a descoperit ca de fapt, ambulanta venea de la Cluj înspre Beclean, iar cei patru tineri se aflau pe sosea în sens opus, fapt sustinut si de pacienta lasata acasa cu câteva minute înainte de producerea accidentului si de unul dintre ocupantii Seatului aflat în spital. Acesta din urma a recunoscut ca el si ceilalti trei prieteni ai sai consumasera bauturi alcoolice într-un bar din Cristestii-Ciceului. Cum localul tocmai se închisese s-au hotarât sa mearga la un altul din apropiere pentru a-si continua distractia. Când au urcat în masina, Gheorghe Lucian M., soferul Seatului s-a razgândit si a pornit spre Coldau.

În cele din urma, de voie de nevoie, Politia Bistrita-Nasaud a recunoscut ca, „în urma coroborarii tuturor probelor existente” cel ce se facea vinovat de producerea accidentului era de fapt Gheorghe Lucian M., conducatorul Seatului, si nu Stefan S., soferul de pe ambulanta, care a condus regulamentar. Nimic însa despre gradul de alcoolemie al tinerilor si mai ales al celui care se facea vinovat de moartea a doua persoane si care, de altfel a platit si el cu viata.

Probleme la Ambulanta

Lipsurile Serviciului de Ambulanta sunt foarte multe. S-a dovedit si cu ocazia acestui tragic accident. Cei doi raniti, desi foarte grav, au fost preluati de o ambulanta cu sofer si asistenta, din localitatea cea mai apropiata de locul accidentului – orasul Beclean. Daca ar fi venit de la Bistrita, echipajul ar fi fost în aceeasi formula, desi în asemenea cazuri ar trebui sa fie prezent un medic.

Lipsa medicului de aceasta data a scos la iveala impotenta acestui sistem în cazuri deosebit de grave, din cauza lipsei cadrelor medicale cu studii superioare. La Serviciul Judetean de Ambulanta, desi în organigrama sunt prevazute circa 20 de posturi pentru medici, doar sase sunt ocupate. Restul sunt vacante, iar sperantele pentru ocuparea acestora sunt foarte slabe.

Deoarece numarul medicilor de la Ambulanta este deosebit de mic, serviciul se efectueaza doar câte unul pe tura. Asa cum s-a întâmplat si în seara de 28 decembrie 2007. Unul dintre medici era plecat, pentru a doua oara în acea zi, spre a însoti alti pacienti cu risc ridicat la Târgu Mures. Desi în mod normal tura se terminase la ora 19.00, medicul era înca la datorie, dar în alta localitate si pentru un alt pacient. Cel de-al doilea cadru specializat, care a intrat în tura ce începea la ora 19.00, a fost trimis în jurul orei 21.00 la Cluj.

Recent, autoritatile se bateau cu pumnul în piept pentru dotarile de care au parte în ultima perioada cei din cadrul serviciilor de ambulanta, dar nimeni nu semnaleaza o alta mare problema din cauza careia absolventii de studii medicale superioare prefera alte specializari mai banoase sau prefera sa plece în strainatate – salarizarea derizorie.

Silviu Teodoru

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.