Din poziția de comisar șef al Gărzii de Mediu, după alegerile locale la care a participat în această vară, Cristian Niculae a câștigat un mandat de consilier local în Consiliul Municipal Bistrița. Apoi a fost ales viceprimar. Cum vede un fost șef al unei instituții de control administrarea unui municipiu de reședință de județ, aflăm în interviul pe care Gazeta de Bistrița l-a luat la finele săptămânii trecute viceprimarului Cristian Niculae.

 

Reporter : Înainte de a deveni viceprimar al municipiului ați fost comisar șef al Gărzii de Mediu în județul Bistrița-Năsăud. Este o experiență utilă pentru un edil?

Cristian Niculae : Faptul că am fost funcționar public înainte de a fi viceprimar a fost o experiență bună, care m-a ajutat să înțeleg cum funcționează administrația publică. Am condus timp de un an și jumătate Garda de Mediu. Cred că am dat o direcție bună acestei instituții la nivelul județului. A fost o experiență utilă în abordarea noii funcții în care sunt acum, deși există o diferență majoră între ceea ce am făcut înainte și ce fac acum. Administrația este mult mai grea decât controlul, dar este o provocare pentru mine și am de la cine învăța.

 

Rep. : Cu ce așteptări ați venit la Primărie?

C.N. : Cred că, după patru ani de mandat de viceprimar, cea mai mare realizare ar fi să mă pot uita în ochii oamenilor și să le spun că nu i-am mințit și să las cât mai multe lucruri realizate pentru cetățenii acestui municipiu. Toți vor un municipiu bine și corect administrat, cu o administrație performantă și eficientă inclusiv în privința folosirii banului public.

 

Rep. : Bistrița are un buget care îi permite investiții importante. Cum ar trebui cheltuiți banii?

C.N. : O comunitate nu se poate dezvolta decât prin marile proiecte. Acesta este un lucru pe care și primarul Ovidiu Crețu îl afirmă de fiecare dată și cu consecvență. Dar pe de altă parte trebuie să fim tot timpul atenți și la nevoile curente ale cetățenilor și la întreținerea bunurilor pe care le-am realizat. Avem o deschidere prioritară pentru marile proiecte, dar un lucru la fel de important este și confortul cetățeanului.

 

Rep. : Care sunt domeniile în care ar trebui investit cu prioritate?

C.N. : Dezvoltarea unui oraș poate fi privită din mai multe perspective: economică, culturală, urbanistică, spre exemplu. Depinde cum privim lucrurile. Pentru dezvoltarea economică un proiect foarte important este Parcul Industrial, unde municipalitatea a pus la dispoziția investitorilor un spațiu adecvat. Așteptăm ca ei să vină să concesioneze terenuri și să investească în Bistrița, unde au toate condițiile. Dacă ne gândim din punct de vedere urbanistic sau al turismului spre exemplu, avem proiectele de reabilitare a centrului istoric, a pieței centrale.

 

Rep. : Un proiect mare, cum îl numiți dumneavoastră, este „Linia Verde”. De ce este el important pentru bistrițeni?

C.N. : Din punctul de vedere al îmbunătățirii transportului și al mobilității urbane. Implementarea acestui proiect, „Linia Verde”, mi-am asumat-o chiar eu, în acest mandat. Suntem în fază avansată deja. Vrem să aducem în Bistrița mijloace de transport în comun cu motoare electrice sau hibride, ori cu poluare redusă. La data curentă acest proiect are o valoare de 10,5 milioane de euro. Am cerut acordul de principiu și Consiliului Local pentru ca această Linie Verde să fie gratuită. Vom avea mijloace de transport nepoluante în centrul istoric al orașului și vom rezolva și problema traficului în această zonă, unde există o criză a locurilor de parcare. Prin proiectul „Linia Verde” urmărim și reabilitarea infrastructurii rutiere pe toată lungimea traseului. Sunt 80.000 de metri pătrați de infrastructură rutieră care se vor reabilita. Vom face de asemenea și 24 de kilometri de piste de biciclete, protejate, de la Casa Agronomului până în Viișoara, pe ambele sensuri.

 

Rep. : Unde se înscrie Centrul Intermodal?

C.N. : Este și el un proiect important pentru mobilitatea urbană. Centrul Intermodal va concentra tot transportul public și cel privat de persoane. Vrem să scoatem din municipiul Bistrița circulația de pe acele linii de autobuze private care ne tranzitează orașul. Practic va fi o Autogară mult mai modernă, în apropierea Gării. După mai multe întâlniri cu proiectanții am ajuns la valoarea estimată a proiectului de aproximativ nouă milioane de euro. Avem patru proiecte pe mobilitate urbană și pe infrastructura de transport, cu finanțare din Programul Operațional Regional 2014-2020, unde municipiul Bistrița are alocați 25 de milioane de euro.

 

Rep. : Aici vorbim de finanțare externă. Din bugetul propriu se va realiza însă un Aqua Park. Credeți că va fi de succes?

C.N. : În privința Aqua Park-ului aș vrea să fac o comparație cu proiectul Băile Figa, de lângă Beclean, care este unul de mare succes. Într-o discuție pe care am avut-o cu primarul Becleanului, Nicolae Moldovan, mi-a spus că într-o singură zi de week-end a încasat prețul a circa 8.000 de bilete. Este clar că pentru un oraș de opt ori mai mare, cum este Bistrița, acest Aqua Park va fi unul de un succes cel puțin egal cu al Băilor Figa. Inițial a fost o propunere din partea proiectanților pentru un proiect de o valoare de 16-18 milioane de euro, pe care nu putem să ni-l asumăm, finanțarea fiind integral din resurse proprii. Am reajustat proiectul la o valoare de 7,8 milioane de euro. El va fi finalizat până în 2020. Proiectul cuprinde în primul rând o zonă acoperită, care va putea fi folosită și iarna, cu piscină semi-olimpică, un bazin mai mic pentru copii, trei tobogane, vestiare moderne și spații sanitare. În exterior va fi o piscină de 900 mp, un alt bazin pentru copii, o zonă de relaxare și plajă, trei tobogane exterioare, precum și un spațiu de parcare pentru circa 300 de autoturisme. Avem acolo 300 de hectare în domeniul public, proiectul putându-se extinde în viitor, cu o zonă de terenuri sportive spre exemplu.

 

Rep. : Mai avem o pârtie schi. Când se va da în folosință?

C.N. : Pârtia de schi este gata, se fac ultimele probe. La această oră s-a transmis pe SEAP procedura de achiziție a serviciilor de operare și exploatarea pârtiei. Așteptăm validarea, după care vom organiza licitația în zilele următoare. După autorizare îi vom da drumul. Eu sper ca de Crăciun să putem schia pe această pârtie.

 

Rep. : Și dacă tot veniți din zona de mediu, un subiect la fel de mare este cel al gestionării deșeurilor.

C.N. : Cunosc foarte bine situația gestionării deșeurilor pentru că un obiectiv important al Gărzii de Mediu, al cărui comisar șef am fost în acest județ, este monitorizarea acesteia. Cel mai important lucru în acest moment este să avem un nou operator autorizat care să se ocupe de acest lucru. Adică să fie definitivat caietul de sarcini pentru a derula procedura de achiziție și a putea avea un nou operator pentru următorii ani. În situația aceasta provizorie în care ne aflăm, prioritatea este să nu avem deșeuri în cartiere. Contractul cu Supercom, firma cu care avem contract pe o perioadă determinată, de trei luni, este foarte probabil să mai fie prelungit cu câteva luni, până la definitivarea procedurilor de achiziție. Așteptăm și lămuririle necesare de la ANRSC în acest sens. Până atunci, principala responsabilitate este a edililor.

 

Rep. : Avem un operator nou, într-un proiect vechi, deja implementat. Mai poate fi el îmbunătățit?

C.N. : După definitivarea achiziției prin licitație trebuie să implementăm proiectul așa cum este, bun, rău, cum s-a gândit inițial. Eu consider că are destule lacune proiectul inițial. Când eram la Garda de Mediu, împreună cu președintele Consiliului Județean, Radu Moldovan, am vrut să-l îmbunătățim, mai ales în privința colectării selective direct de la sursă. Am gândit un proiect pilot, complementar, în zona de case a municipiului Bistrița, cu acordul vechiului operator Vitalia, dar ANRSC ne-a spus un nu categoric. Dacă proiectul a fost gândit și realizat așa, ANRSC ne-a spus că nu mai poate fi modificat, odată finanțarea europeană alocată și banii investiți în rețeaua de colectare selectivă pe care o avem acum. După ce va trece perioada de monitorizare vom putea îmbunătăți proiectul cu alte variante. Una dintre ele este colectarea selectivă direct de la poarta cetățeanului. Ceea ce vom face însă în această perioadă va fi realizarea unui sistem de monitorizare video, mai ales în zonele de risc, pe care le cunosc foarte bine, și unde nu se respectă regimul de depozitare al deșeurilor.

2 COMENTARII

  1. FELICITARI si MULT SUCCES ! Am colaborat excelent cu fostul comisar de la GARDA. Totusi am o recomandare ; sa nu mai citeze nimnic din proiectele lui O. Cretu. In rest , il sprijin ca cetatean contribuabil si sper intr-o fructoasa colaborare cu VERZII..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.