Defecțiunile turbinelor pot apărea indiferent de vârsta autovehiculului, fiind adesea rezultatul unor factori precum utilizarea unui ulei necorespunzător sau de calitate îndoielnică. Aceste probleme nu sunt limitate doar la mașinile intens folosite sau la cele vechi, chiar și vehiculele noi pot fi afectate dacă uleiul folosit nu este adecvat sau nu circulă corespunzător prin sistemul de lubrifiere.

Din fericire, există soluții la îndemână. Tot mai mulți proprietari de autovehicule optează pentru turbine reconditionate, o metodă eficientă și avantajoasă din punct de vedere financiar de a rezolva aceste probleme, asigurând totodată o prelungire a duratei de viață a mașinii.

Cum funcționează o turbină auto?

Turbosuflantele joacă un rol important în maximizarea eficienței și puterii. Acestea sunt dispozitive ce îmbunătățesc capacitatea de respirație a motorului, o componentă de nelipsit mai ales la motoarele Diesel.

O turbosuflantă este alcătuită din două elemente principale: o turbină și un compresor. Funcționând în tandem, turbină extrage energia din gazele de evacuare ale motorului pentru a pune în mișcare compresorul. 

Acesta din urmă, situat pe partea opusă a axului comun cu turbina, are rolul de a trage aer din exterior, de a-l comprima și de a-l furniza sub presiune motorului. Prin acest proces, motorul primește un volum mai mare de oxigen, crescând astfel eficiența arderii și puterea generată.

Inovația nu se oprește aici. Turbinele motoarelor Diesel sunt adesea echipate cu un sistem suplimentar numit VNT (turbina cu geometrie variabilă), care permite ajustarea fluxului de gaze de evacuare pentru a optimiza performanța turbinei la turații mai scăzute ale motorului. 

Sistemele VNT sunt proiectate să faciliteze generarea presiunii necesare chiar și la un regim de turații cuprins între 1200 și 1500 rpm, ceea ce este ideal pentru condiții de trafic urban sau la pornirea de pe loc.

Controlul acestei complexe coregrafii mecanice este în mâinile unității de control electronic al motorului (ECU), care ajustează parametrii turbinei cu ajutorul unui actuator, fie vacuumatic, fie electronic. Prin reglarea fină a acestor componente, turbosuflanta nu doar că sporește puterea, dar contribuie și la eficiența generală a motorului și la reducerea emisiilor poluante.

Ce opțiuni avem atunci când se strică turbina?

Când turbosuflanta unui automobil începe să dea semne de oboseală, proprietarii se confruntă cu o decizie importantă: să înlocuiască piesa sau să opteze pentru recondiționarea acesteia.

În cazul unei mașini noi sau aflate încă în perioada de garanție, majoritatea proprietarilor preferă să înlocuiască turbosuflanta defectă cu una nouă. Aceasta asigură compatibilitatea și performanța dorite, fără riscurile asociate cu piesele uzate sau recondiționate.

Pe de altă parte, turbosuflantele noi pot fi adesea importate din țări precum China sau India, ceea ce ridică probleme legate de autenticitate și calitate. Deși prețurile pot fi mai atrăgătoare, diferențele de calitate între o piesă originală și una necertificată pot influența negativ funcționarea autovehiculului.

Alternativa, recondiționarea, apare ca o soluție viabilă pentru cei cu un buget limitat sau pentru mașinile mai vechi. Acest proces necesită atenție sporită. 

Piesele utilizate în recondiționare trebuie să fie compatibile cu modelul specific al turbosuflantei originale. Incompatibilitățile între diferite mărci sau modele pot duce la scăderea performanței și la alte probleme tehnice post-reparație.

Fiecare opțiune vine cu avantaje și dezavantaje specifice, iar alegerea cea mai potrivită depinde de condițiile individuale ale fiecărui proprietar de automobil și de prioritățile acestuia în ceea ce privește costul, calitatea și durabilitatea.

Recondiționarea turbinei: O investiție eficientă?

Prin recondiționare, nu ne referim simplu la o curățare superficială, ci la un proces complex care presupune intervenții tehnice avansate, executate în service-uri specializate. Spre deosebire de o simplă curățare, recondiționarea implică înlocuirea componentelor uzate cu piese noi, echilibrarea dinamică a turbinei cu ajutorul unor echipamente speciale, și teste riguroase pentru a asigura funcționalitatea optimă.

Etapele recondiționării:

1. Demontarea și curățarea: Aceasta etapă este esențială pentru identificarea clară a defectelor.

2. Înlocuirea componentelor: Piesele defecte sunt înlocuite, inclusiv garniturile, axul, și altele necesare.

3. Centrarea și echilibrarea: O verificare preliminară precede acest pas tehnic esențial.

4. Testarea și remontarea: După echilibrare, turbina este testată și remontată pe vehicul, verificându-se funcționalitatea acesteia.

Recondiționarea turbinei poate fi mult mai cost-eficientă comparativ cu achiziția unei turbine noi, costând de obicei între 4 și 5 ori mai puțin. Costul variază în funcție de complexitatea lucrării și de starea turbinei, începând de la aproximativ 700 de lei și putând ajunge până la 1800 de lei, influențat și de marca și modelul mașinii. Mărcile populare includ Garrett, Holset, IHI și Mitsubishi.

Păstrarea funcționării optime a turbinei auto: Sfaturi și practici de întreținere

Turbosuflanta este adesea susceptibilă la deteriorare din diverse cauze. Pentru a evita problemele costisitoare și a menține performanța mașinii, este recomandat să se adopte o serie de practici de întreținere și să se acorde o atenție deosebită atât condițiilor de operare, cât și stilului de conducere.

În primul rând, calitatea și frecvența schimbării uleiului sunt fundamentale. Uleiul trebuie să fie adecvat specificațiilor producătorului, având o vâscozitate care permite o bună circulație și lubrifiere. Este esențial să evitați utilizarea unui ulei cu vâscozitate prea mare sau neadecvat, deoarece acesta poate afecta funcționarea turbinei.

Filtrul de aer joacă un rol important în protecția turbosuflantei, asigurându-se că particulele dure nu intră în motor. Un filtru de aer curat și schimbat regulat previne contaminarea și permite motorului să respire mai ușor, ceea ce contribuie la funcționarea eficientă a turbinei.

Stilul de conducere influențează direct longevitatea turbinei. Evitați să mențineți motorul în sarcină excesivă și să accelerați brusc, mai ales imediat după pornire când uleiul încă nu a circulat complet prin sistem. 

De asemenea, este recomandat să nu opriți imediat motorul după ce a fost supus unui efort mare. În schimb, lăsați-l să meargă la relanti câteva minute pentru a permite turbinei să se răcească adecvat.

În ceea ce privește vehiculele noi, este important să fiți conștienți de posibilele defecte de fabricație. Chiar și o mașină nouă poate avea probleme cu turbina dacă nu este utilizată sau întreținută corespunzător.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.