Primul român care a deschis un centru de închiriat rulote este un orădean

Te uiţi la ea şi, dacă-ţi place, o poţi agăţa. Uşor. Fără vorbăraie multă. O duci unde vrei şi faci tot ce vrei cu ea. Nu costă mult, vreo 400.000 de lei pe noapte. După ce te-ai săturat, o aduci înapoi de unde ai luat-o şi o laşi altuia. S-o ia şi el. Iar dacă ţi-a căzut cu tronc, o mai poţi lua o dată, ori chiar de mai multe ori. Doar e de închiriat şi e pentru fiecare.

Sorin Sotoc

Cine a spus că românu-i atât de inventiv că ştie să facă bani din piatră seacă nu a greşit. Primul român care s-a gândit să deschidă o afacere dând în chirie case pe roţi este un orădean care a înfiinţat primul campus din ţară unde oricine poate să-şi aleagă o rulotă cu care poate petrece un concediu oriunde doreşte. Şi asta la mai puţin de o treime de preţ faţă de cel mai ieftin hotel din România.

Ideea

Adrian Vaida a văzut cam toată Europa. După aproape trei ani de şoferie la volanul unui camion de cursă lungă şi zeci de trasee internaţionale parcurse pe şoselele continentului, bărbatul a avut ocazia să cunoască Occidentul cam sub toate aspectele lui. Experienţa acumulată şi contactele stabilite cu oameni de afacere din străinătate i-au permis să-şi deschidă propria afacere. În România. Este deja celebru în întreaga ţară cu piticii şi figurinele ornamentale pentru grădină, plantate în standul expoziţional de la intrarea în Tileagd. Piticii lui s-au vândut bine iar asta l-a ajutat să se gândească la o a doua afacere.
„Ideea o aveam de multă vreme, însă nu am avut nici bani şi nici curajul să o pun în practică”, spune Adi. „Acum mi-am luat inima-n dinţi şi mi-am zis: <<Fie ce-o fi!>>. Dacă în Occident afacerea merge strună şi are o amploare atât de mare, trebuie să prindă şi la noi”. Curajosul orădean a cumpărat mai multe rulote pentru camping, le-a adus în ţară, le-a înmatriculat iar acum mai are puţin până să dea zvon în târg că închiriază case pe roţi.

Pe bani mărunţi

Mulţi români care vor să-şi petreacă o scurtă vacanţă într-un periplu prin ţară îşi drămuiesc banii de concediu la sânge. Adesea „rup” de la gură, renunţând la o ciorbă şi o bere într-un restaurant de mâna a doua pentru o masă frugală din conservă, mâncând „din cuţit”. Şi asta doar ca să-şi poată permite să plătească o mare parte din economiile de peste an pentru cazare la un hotel de mâna a doua, unde, în sezon, un pat costă între 500 şi 700.000 de lei. Pe noapte. Acum, datorită iniţiativei lui Adrian Vaida, bihorenii care au şi maşină şi permis de conducere nu mai trebuie să-şi bată capul. Pot închiria pe loc o rulotă spaţioasă dotată cu cam tot de ce au nevoie pentru un sejur decent şi cu care îşi pot petrece concediul unde le vine. Pe bani mărunţi. Formalităţile sunt simple şi nu durează mai mult de câteva minute.

În mare vogă

Rulotele turistice, cunoscute în toată lumea drept „caravans”, sunt la mare căutare în întreaga lume. Pe continentul american, nu doar cei care vor să cutreiere ţara-n lung şi-n lat caută astfel de vehicule. Statisticile arată că cel puţin unu la o mie de americani locuiesc permanent în rulote, considerate ca fiind cele mai ieftine case, accesibile celor cu mijloace materiale mai mult decât modeste. În mai toate statele din SUA există microcartiere de rulote, închiriate celor fără adăpost.
Moda unui altfel de agroturism, cu rulote, a prins în Europa încă din anii ‘70 iar ultimele două decenii au însemnat o adevărată expansiune a acestui gen de turism. Existând cerere, şi producţia de rulote a cunoscut o însemnată creştere. Ţara care se laudă cu cea mai puternică industrie de acest gen este Germania care, doar la nivelul anului 2004, a vândut peste 165.000 de bucăţi. Gama de ofertă este atât pentru buzunarele muncitorului de rând dintr-o ţară occidentală, cât şi pentru cei mai pretenţioşi. Din ultima categorie fac parte oameni cu bani mulţi care-şi pot permite să plătească o cameră la Hilton, într-un lux inimaginabil pentru muritorul de rând dar şi un preţ pe măsură, dar nu vor asta preferând o rulotă de lux în care au parte de aceleaşi condiţii însă în mijlocul naturii. O astfel de caravan, dotată cu baie cu cadă, jacuzi, instalaţie interioară de sonorizare şi home cinema, antene parabolice şi radiolocatoare prin satelit, etc., costă pe undeva pe la 100.000 de euro şi e mare cât un autocar.
În România, turismul cu rulote se practică la scară redusă încă. În prezent, există doar câteva firme care comercializează caravan, tractabile ori cu auto-propulsie, majoritatea second hand. Pentru că românul n-are bani şi cumpără la mâna a doua. Însă piaţa este în extindere. Acesta este şi principalul motiv pentru care orădeanul Adrian Vaida a devenit primul român promotor al acestui gen de afacere.

Formalităţi simple

Condiţiile impuse pentru închirierea unei rulote de camping sunt uşor de îndeplinit. Şoferul maşinii cu care va fi tractată trebuie să aibă un minim de experienţă la volan de un an de zile şi să depună o garanţie modică de 100 de euro pentru eventualele distrugeri provocate. Banii sunt returnaţi după ce vehicolul a fost predat în aceeaşi stare de funcţionare cum a fost preluat.

Şi ieftine, şi scumpe

Ca şi industria de automobile, producţia de rulote cunoaşte o gamă extrem de diversă de ofertă. De la cele mai simple, dotate doar cu un minim de confort – frigider, aragaz, toaletă proprie, sistem de iluminare şi de încălzire pe gaz, până la cele mai sofisticate. Preţurile sunt pe măsura pretenţiilor. Astfel, preţul unei rulote noi din gama cea mai de jos variază între 16.000 şi 22.000 de euro.
În România, o rulotă second hand se poate cumpăra cu preţuri între 2.500 şi 4.000 de euro. Una mai ieftină, pentru o familie cu un copil, este dotată chiar şi cu terasă şi sistem automat de încălzire şi are o greutate între 570 şi 700 de kilograme. Cea mai eleganta rulota de familie are însă în dotare şi o mini-cadă, boiler electric şi duş. Preţurile la o rulotă scumpă pot urca însă până la 6.000 de euro. Aceasta este gama de sus a modelelor second hand însă merită banii. Confortul oferit este, exceptând spaţiul interior, al unei camere de hotel de două stele. Fiecare model este astfel conceput încât să poată fi tractat de orice fel de maşină care circulă în România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.