Temporar, primarul Ovidiu Creţu a renunţat la construirea unui metrou în Bistriţa, însă nu a renunţat la tramvai. Aste reiese din lista obiectivelor propuse a fi finanţate anul acesta de la bugetul local. Numai pentru proiectare, Ovidiu Creţu este dispus să cheltuiască de la bugetul local 330.000 de lei.

Wonderlandul merge şi el mai departe, Ovidiu Creţu sperând că va împrumuta de la bănci 40 de milioane lei, asta dacă va mai rămâne în funcţia de primar, ţinând cont de faptul că a pierdut procesul intentat Agenţiei Naţionale de Integritate care l-a declarat incompatibil.

 

Bugetul de cheltuieli al municipiului Bistriţa pe 2014 este de peste 200 milioane lei, iar 40% din bani sunt alocaţi investiţiilor (proiecte cu finanţări nerambursabile, cheltuieli de capital din bugetul local), mai precis 88.880.000 lei.

Lista obiectivelor de investiţii finanţate strict din bugetul local, a căror valoare este de 21.417.000 lei, este una generoasă, însă, aşa cum i-a obişnuit primarul Ovidiu Creţu pe bistriţeni din 2008 încoace de când le conduce destinele, aici se regăsesc şi unele, nu puţine, de-a dreptul fanteziste. Altele s-au regăsit pe listele de investiţii din anii trecuţi, fără însă să se materializeze ceva. Linia verde de transport public, mai precis o linie de tramvai, pârtia de schi din Wonderland, precum şi realizarea utilităţilor dar şi proiectarea unui Aqualand în complexul „minune”, ori pista pentru biciclişti sunt câteva dintre proiectele cu care Ovidiu Creţu îi abureşte de câţiva ani buni pe bistriţeni.

 

Spune că va reabilita centrul istoric şi şcolile

Din suma de aproximativ 21,5 milioane lei câţi a estimat Ovidiu Creţu că ar avea nevoie pentru a finanţa obiective de investiţii din bugetul municipiului, circa 2,6 milioane lei vor fi cheltuiţi pe hârtii…adică pe proiectare.

Jumătate din aceşti bani vor merge pentru întocmirea proiectului de reabilitare a Centrului istoric prin restaurarea Ansamblului Sugălete, a Bisericii Evanghelice, reabilitarea Cetăţii Medievale – pasaje, zidul cetăţii, reconstruire Poarta Lemnelor şi reabilitarea străzilor din zona centrală a municipiului (Gh. Şincai, G.Coşbuc, N. Titulescu, Zorilor, V. Alecsandri, Dogarilor, Lupeni, I. L. Caragiale, etc.), mai precis vorbim de 1.082.000 lei. Alţi 230.000 lei se vor alocaţi pentru întocmirea unui proiect al centru internodal de transport public str. Gării – str. Rodnei şi reabilitarea străzilor: B-dul Decebal, A. Mureşanu, Năsăudului.

Tot pentru întocmirea unor proiecte, de data aceasta pentru accesarea de fonduri europene prin care se vizează reabilitarea şi modernizarea unor imobile în care funcţionează o serie de unităţi de învăţământ preunivesritar – Colegiul Naţional Liviu Rbreanu, Liceul teoretic Sanitar Bistriţa (clădire C), Liceul Tehnologic de Servicii, Colegiul Tehnic Grigore Moisil, Liceul de Muzică Tudor Jarda, Şcoala Gimnazială nr. 4 şi Şcoala gimnazială Lucian Blaga – dar şi grădiniţe, sunt alocaţi 639.000 lei.

 

Alte hârtii pentru Wonderland. Pe bani!

Există pe lista întocmită de municipalitate şi obiective de investiţii pentru care se doreşte la acest moment întocmire de proiecte, despre care s-a mai discutat şi pentru care primarul Ovidiu Creţu nu a găsit foarte mulţi adepţi, dar pe care vrea neapărat să le transpună în realitate. Este vorba de întocmirea proiectului pentru utilităţi în complexul sportiv Wonderland, unde de altfel vrea să se realizeze şi un Aqualand, pentru care sunt prevăzuţi 240.000 lei. Asta după ce anul trecut, în proiectul de buget 2013, municipalitatea bistriţeană estima că are nevoie pentru aceleaşi obiective 250.000 lei: o sută de mii de lei pentru amenajarea pârtiei de schi în complexul Wonderland, 50.000 lei pentru întocmirea unui studiu de fezabilitate pentru amenajarea unui Aqualand în acelaşi complex, dar şi încă o sută de mii de lei pentru întocmirea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic pentru utilităţile necesare Wonderlandului. În cele din urmă, de la pârtia de schi au fost mutaţi 90.000 de lei în contul amenajării Aqualandului, primarului rămânându-i doar 10.000 de lei, atât cât să acopere costul documentaţiei necesare pentru obţinerea avizelor pentru pârtie. Nu s-a făcut mare lucru şi anul acesta aceleaşi obiective figurează din nou pe listă. Până acum, doar pentru întocmirea Planului Urbanistic Zonal Wonderland şi a studiului de fezabilitate, Ovidiu Creţu a cheltuit din banii publici peste 300.000 de lei.

 

După studiul de soluţii, vrea proiect pentru pista de biciclete

Ovidiu Creţu nu a renunţat nici la pista pentru ciclişti, astfel că vrea musai proiect. Pentru întocmirea acestuia sunt prevăzuţi 70.000 de lei. Asta după ce în urmă cu circa doi ani a cheltuit 11.600 de euro pentru un aşa numit studiu de soluţii, întocmit de VSU GmbH Beratende Ingenieure für Verkehr, o societate germană din Herzogenrath – oraşul înfrăţit cu Bistriţa. În acest studiu cu preţ piperat, Bistriţa este comparată cu Bonnul, un oraş care are o populaţie de cinci ori mai numeroasă şi, clar se întinde pe o suprafaţă mult mai mare. În acelaşi document de care facem vorbire se făcea vorbire de tăierea a aproximativ 200 de arbori, fiind precizate străzile şi numărul copacilor care ar urma să fie puşi la pământ, număr inexact în cele mai multe din cazuri, dar şi despre dispariţia de parcări, asta în condiţiile în care numărul acestora este insuficient. La acea vreme, investiţia era estimată la circa 20 de milioane lei pentru 112 km de piste de biciclete şi s-ar întinde pe durata a 10 ani.

 

O dorinţă numită tramvai

Un alt proiect, de neînţeles pentru mulţi dintre bistriţeni, este realizarea unui alte investiţii – Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric. Mai precis este vorba de realizarea unei linii de tramvai în municipiu. Pentru întocmirea proiectului, municipalitatea prevede în proiectul de buget 330.000 lei. Cu privire la eventuala realizare a unei linii de tramvai pe traseul Viişoara – Centrul istoric – Unirea, primarul Ovidiu Creţu a făcut o declaraţie care ar trebui să dea foarte mult de gândit bistriţenilor. Mai precis, în cazul în care nu ar reuşi să acceseze bani din fonduri europene, acesta nu exclude posibilitatea de a accesa un alt împrumut bancar, asta după ce acum este în tratative cu două bănci pentru contractarea unui împrumut bancar în valoare de 40 de milioane de lei, din care jumătate sunt destinaţi pentru Wonderland, inclusiv pentru pârtia de schi.

„ …este partea de proiectare, bineînţeles, pentru că partea de execuţie va fi una foarte scumpă, n-o să se poată face decât pe Programul Operaţional Regional – fonduri europene, sau eventual un împrumut, dar cred că acel împrumut va depăşi posibilitatea de plată a bugetului local”, a declarat Ovidiu Creţu.

Ciudat este şi faptul că Ovidiu Creţu s-a gândit ca acest tramvai trebuie să treacă neapărat prin Centrul istoric, ori pe actualul pietonal Liviu Rebreanu, ceea ce ar însemna desfiinţarea acestuia, sau pe strada Dornei, stradă care anul trecut a fost reabilitată pe bani europeni.

tramvai modern

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.