Fostul consilier județean Luca Peter(PDL) nu a avut câștig de cauză pe fondul procesului cu Agenția Națională de Integritate(ANI). Acesta a declarat că va face recurs, dar postul de consilier județean al democrat-liberalilor rămâne vacant. Democrat-liberalul a spus c[ va face recurs la Înalta Curte de Csație și Justiție(ICCJ).
„Respinge acţiunea în contencios administrativ astfel cum a fost formulată de reclamantul Peter Luca, în contradictoriu cu pârâta ANI. Fără cheltuieli de judecată. Cu drept de recurs la Curtea de Apel Cluj în termen de 15 zile de la comunicare. Pronunţată în şedinţa publică din 27.09.2013”, arată judecătorul Mirela Budiu în hotărârea Curții de Apel Cluj.
„Bineînțeles că vom face recurs. Judecătorii de la Curtea de Apel nu s-au întâlnit cu astfel de spețe până acum”, a declarat Luca Peter pentru Gazeta de Bistrița.
Are o soluție favorabilă
Luca Peter a avut în trecut și o rezoluție care îl „favorizează” dată de către procurorii de la Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj, din care reiese că lucrurile sunt în regulă.
Hotărâre fără cvorum
Foștii consilierii județeni Luca Peter (PDL) și Stefan Todea (PP-DD) au fost dați afară în cadrul unei ședințe în care nu s-a îndeplinit nici măcar minimul cvorumului.Deși doar 13 consilieri județeni au votat pentru a-i exclude pe cei doi, iar 15 nu au votat în niciun fel. La acel moment președintele Consiliului Județean, baronul Radu Moldovan, ar fi trebuit să suspende ședința, dar acest fapt nu s-a întâmplat.
Totul a început în martie 2012
Oficialii Agenției Naționala de Integritate (ANI) au demarat în luna martie a anului trecut cercetările în ceea ce privește o stare de incompatibilitate și conflict de interese în care s-ar afla consilierul județean Luca Peter, din cauza unui contract pe care firma la care soția sa este acționar unic și administrator – SC Instal Constructnord SRL – l-a încheiat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, instituție subordonată Consiliului Județean. Luca Peter are și el calitatea de administrator al firmei.
NUP de la Parchetul Curții de Apel
Cercetările au fost finalizate în aproximativ trei luni și imediat după ce s-au finalizat alegerile locale din luna iunie a anului trecut, ANI a întocmit raportul de evaluare cu privire la situația lui Luca Peter, concluzionând că acesta este incompatibil. Pe de altă parte, ANI a sesizat și Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj pentru a demara cercetări vizavi de Luca Peter în ceea ce privește un presupus conflict de interese. Deși ANI și-a încheiat evaluarea pe 15 iunie pentru incompatibilitate și conflict de interese în ceea ce privește funcția de consilier județean deținută de Luca Peter, rezoluția Parchetului a fost dată abia în luna noiembrie, dată la care consilierul județean intentase deja o acțiune în instanță Agenției Naționale de Integritate.
În rezoluția Parchetului se menționează foarte clar că „nu se impune începerea urmăririi penale față de Peter Luca pentru săvârșirea infracțiunii de conflict de interese prevăzuta de art. 253¹ din C. p deoarece nu sunt întrunite elementele constitutive ale acestei infracțiuni, mai precis lipsește latura obiectivă și anume participarea susnumitului la luarea unor decizii în urma cărora SC Instal Constructnord SRL a realizat folos material. Din actele premergătoare efectuate în cauză rezultă că numitul Peter Luca nu a făcut parte din factorii de decizie care au derulat achizițiile publice și nici din comisiile de recepție”.
Ce spun specialiștii
Specialiștii în drept susțin că situația lui Luca Peter nu se încadrează sub nici o formă în prevederile legale care menționează o stare clară de incompatibilitate.
Mai precis, art. 88 din Legea 161/2003 prevede clar care sunt situațiile incompatibile cu funcția de consilier local, sau județean, după caz. Astfel, alesul local nu poate deține în același timp, de exemplu, funcția de primar, viceprimar, prefect sau subprefect, funcționar public, funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, asociat, administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor la regiile autonome și societățile comerciale de interes local înființate sau aflate sub autoritatea consiliului local ori a consiliului județean respectiv sau la regiile autonome și societățile comerciale de interes național care își au sediul sau care dețin filiale în unitatea administrativ-teritorială respectivă, calitatea de deputat sau senator, funcția de ministru, secretar de stat, subsecretar de stat și funcțiile asimilate acestora, etc.
Adresa greșită de ANI
Pe de altă parte, consilierul județean Luca Peter, deși intentase o acțiune în instanță împotriva raportului ANI, a renunțat la proces în baza rezoluției Parchetului, exact înainte de a avea loc primul termen de judecată din 22 ianuarie 2013. Drept urmare, Agenția a trimis urgent raportul cu privire la Luca Peter, Consiliului Județean, însoțit de o adresă în care se menționează că acesta nu întrunește condițiile necesare pentru a deține funcția de consilier județean. În aceeași adresă se mai precizează că Luca Peter nu mai are dreptul de a deține o funcție sau o demnitate publică timp de trei ani de la încetarea mandatului.
Adresa remisă de ANI are în conținutul ei niște încurcături cum numai în România pot fi. Mai precis, în aceasta mai apare un nume care nu are nicio legătura cu Consiliul Județean Bistrița-Năsăud. Este vorba de un anume Ion Dumitrache, vizavi de care ANI cere CJ BN să comunice sancțiunile aplicate acestuia. De fapt Ion Dumitrache este consilier județean în Constanta, împotriva căruia ANI a demarat, în 2012, cercetări tot pentru o presupusă stare de incompatibilitate și conflict de interese.
Comunicatul ANI
„Lipsa de transparenţă a procesului decizional pe plan local, coroborată cu nivelul scăzut de acces la informaţii de interes public al majorităţii locuitorilor din mediul urban şi rural reprezintă factori destabilizatori la adresa societăţii româneşti. Unul dintre principalii factori corozivi ai imaginii autorităţilor locale şi a percepţiei acestora de către populaţie este reprezentat de nenumărate cazuri aduse la cunoştinţa opiniei publice de către mass-media, de aleşi locali care desfăşoară activităţi economice cu administraţia publică locală, exercitându-şi influenţa, formal sau informal, din calitatea de aleşi locali. Astfel, s-a ajuns la acceptarea generală de către opinia publică a ideii că aleşii locali se îmbogăţesc rapid prin dezvoltarea relaţiilor de natură comercială cu instituţiile în cadrul cărora îşi desfăşoara activitatea, cu încălcarea prevederilor legale referitoare la regimul juridic al conflictelor de interese şi al incompatibilităţilor. Această situaţie a condus la necesitatea abordării conflictelor de interese în plan preventiv”, se arăta într-un comunicat de presă al ANI.
Tiberiu Hrihorciuc