Primăria Bistrița a stabilit încă din 2021 reguli privind ridicarea și depozitarea mașinilor care parchează aiurea în municipiu. Cu toate acestea, municipalitatea nu pare pregătită pentru această operațiune. Nici măcar locația stabilită prin HCL nu este folosită, aceasta nefiind luminată și nici păzită, astfel că puținele mașini care se ridică ajung la baza serelor.

Municipalitatea a adoptat o hotărâre care reglementează ridicarea, depozitarea și eliberarea autoturismelor în 2021, însă de atunci nu prea a fost aplicată, deși Primăria Bistrița are inclusiv un utilaj special pentru asta.

Primăria Bistrița a început timid să ridice autoturismele parcate aiurea abia anul acesta, prin Poliția Locală și Direcția de Servicii Publice. Anul acesta însă s-au ridicat maxim 5 autoturisme, în special din parcările de reședință, în urma sesizărilor repetate ale celor care locuiesc în zonă.

Mașinile ridicate ar fi trebuit să ajungă pe un teren special amenajat și destinat acestui scop din Zăvoaie, de lângă fosta groapă de gunoi a municipiului. Acest lucru nu se întâmplă, terenul în cauză nefiind luminat și nici păzit. Astfel că, mașinile ajung la baza serelor, de peste podul Budacului.

„Vehiculele ridicate se vor depozita, sub pază, în spațiul special amenajat din municipiul Bistrița, strada Zăvoaie, lângă fosta rampă de deșeuri”, se arată în hotărârea de CL din 2021.

Potrivit hotărârii de Consiliu Local adoptată la mijlocul anului 2021, se pot ridica mașinile parcate în stațiile de taxi, în parcuri, pe alei și zone pietonale sau piste pentru biciclete, pe zonele verzi, pe locuri de parcare ocupate abuziv, parcări cu plată unde nu s-a achitat taxa de parcare, în piețe sau în zonele unde perturbă traficul.

APM interzice Primăriei să folosească terenul din Zăvoaie pentru depozitare

Agenția pentru Protecția Mediului a interzis de mai multe ori Primăriei Bistrița să folosească terenul din Zăvoaie pentru depozitarea autoturismelor ridicate. Municipalitatea a luat în calcul terenul unde a funcționat groapa de gunoi a orașului încă din 2021, acordându-și un certificat de urbanism pentru amenajarea terenului.

S-a lovit însă de refuzul Agenției pentru Protecția Mediului, care a anulat certificatul de urbanism, emis de Primăria Bistrița, respingând practic solicitarea de emitere a acordului de mediu.

Deși lucrările presupuneau doar o împrejmuire a terenului, Agenția pentru Protecția Mediului a stabilit că terenul nu poate fi folosit în următoarele trei decenii. Terenul aveam mai multe probleme: era trecut ca spațiu verde, iar destinația spațiilor verzi nu poate fi modificată.

A doua și cea mai mare problemă a terenului era faptul că a fost depozit de deșeuri, iar o hotărâre de Guvern din 2005 spune că depozitele de deșeuri închise trebuie monitorizate timp de 30 de ani, iar în această perioadă, autoritățile locale nu au voie să construiască nimic pe ele.

Anul acesta, la doi ani de la prima solicitare, Primăria Bistrița își încearcă iar norocul la Agenția pentru Protecția Mediului, unde solicită emiterea acordului de mediu pentru împrejmuirea terenului. Și de această dată, Agenția pentru Protecția Mediului respinge solicitarea de emitere a acordului de mediu. Cu toate acestea, se pare că Primăria Bistrița a făcut totuși pe terenul respectiv niște minime amenajări, deși nu are okey-ul Agenției pentru Protecția Mediului.

„Motivele care au stat la baza deciziei sunt următoarele:

-prin adresa nr. 8490/20/07/2021 s-a solicitat un punct de vedere privind regimul economic al terenului și coordonatele Stereo 70 ale perimetrului amplasamentului propus, în vederea identificării poziției în raport cu fostul depozit de deșeuri al municipiului.

-până la data prezentei, nu au fost depuse coordonatele Stereo 70 ale perimetrului amplasamentului.

-în conformitate cu prevederile OUG 2/2021 privind depozitarea deșeurilor, art 30, alin 2) Perioada de urmărire postînchidere stabilită de Agenția Județeană pentru Protecția Mediului este de minimum 30 de ani și poate fi prelungită dacă se constată că depozitul nu este încă stabil și/sau prezintă un risc potențial pentru factorii de mediu, nefiind permisă ocuparea fostului depozit de deșeuri;

-conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, Anexa nr. 5, art 43, alin (1) „În cazul în care titularul proiectului nu pune la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului toate informațiile solicitate în orice moment al procedurii în termenul stabilit de autoritate sau cel mult 2 ani de la data solicitării acestora, solicitarea se respinge”, precizează Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.

Recuperarea autoturismelor, gaură în bugetul bistrițenilor!

Același HCL din 2021 a stabilit și tarifele pe care trebuie să le plătească bistrițenii care s-au trezit cu autoturismele ridicate. Astfel, prima cheltuială este tocmai amenda pentru parcarea aiurea, care variază între 200 și 400 de lei în cazul persoanelor fizice și 300 și 600 de lei în cazul persoanelor juridice.

Apoi, se plătește un tarif de ridicare, transport și depozitare de 350 lei/autovehicul, la care se adaugă și TVA. Tariful de staționare de la ridicare până la eliberarea vehiculului pentru fiecare zi de întârziere este de 25 lei/autovehicul/zi.

Se mai adaugă un „tarif de deplasare”, adică pentru faptul că s-a mobilizat Poliția Locală și Direcția de Servicii Publice să ridice mașina, de 150 de lei. Practic, „nefericiții” care s-au trezit cu mașina ridicată au de plătit minim în jur de 700 de lei.

„Sumele încasate din tarifele prevăzute de prezentul regulament se vor încasa de către Direcția Servicii Publice Bistrița și se vor utiliza pentru repararea și întreținerea străzilor și parcărilor amenajate. Sumele încasate, reprezentând amenzi contravenționale prevăzute de prezentul regulament, se fac venit la bugetul local al municipiului Bistrița”, se mai arată în regulament. 

Autoturismele sunt ridicate de către angajații Direcției de Servicii Publice, cu un utilaj achiziționat în 2014, pe care municipalitatea a plătit la acea dată nu mai pușin de 400.000 de lei.

Achiziționat acum aproape un deceniu, utilajul a petrecut cea mai mare parte din această perioadă în garajele Primăriei Bistrița. În prima fază n-a avut șofer specializat să îl conducă, iar mai apoi Primăria Bistrița s-a trezit că nu a existat cadru legal pentru această activitate. Abia din 2017 există o hotărâre de Guvern care asigură cadru legal pentru ridicarea mașinilor.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.