Primăria Bistrița sparge peste 400.000 de lei pentru expertiză tehnică și studiu de fezabilitate pentru amenajarea „coridorului Valea Căstăilor” și reamenajarea pârâului Tărpiului. Asta în condițiile în care malurile râului Bistrița Ardeneală, care traversează un parte importantă din municipiu, sunt ignorate de ani de zile.
În timp ce râul Bistrița Ardeleană care străbate municipiul este ignorat de ani de zile, iar malurile sale sunt lăsate în plata Domnului, municipalitatea pare să se concentreze spre alte zone și alte cursuri de apă. Primăria Bistrița a scos la licitație studiul de fezabilitate și elaborarea expertizei tehnice pentru amenajarea coridorului ecologic Valea Căstăilor, care are în centru pârâul Tărpiului și o zonă total neatrăgătoare, cunoscută mai degrabă de polițiști din cauza infracționalității crescute… și mai puțin de municipalitate.
Este vorba despre zona Dragoș Vodă, calea ferată și spațiul din jurul fabricilor. Doar pentru studiul de fezabilitate și eraborarea expertizei tehnice, municipalitatea a alocat 400.000 de lei. 7 luni va avea la dispoziție firma câștigătoare a licitației să vină cu o variantă de transformare a zonei.
Pârâul Tărpiu, luat în calcul, este un afluent al râului Bistrița, iar terenul studiat se află în zona de protecție a Drumului Cetății și se suprapune cu DN17. Lungimea totală a pârâului Tărpiu pe teritoriul administrativ al Municipiului Bistrița este de 6 km. Coridorul ecologic aferent pârâului Tărpiu este amplasat pe teritoriul administrativ al municipiului Bistrița și urmărește traseul pârâului pe teritoriul intravilan, pe o lungime de circua 2,2 km, până la vărsarea în râul Bistrița.
„Coridorul ecologic este alcătuit din albia pârâului Tărpiu, spațiul verde de protecție aferent cursului de apă, podurile pietonale și reciclabile care traversează cursul de apă, inclusiv traversarea aferentă străzii Petru Maior, respectiv confluența cu râul Bistrița, lucrări hidrotehnice aferente cursului de apă Tărpiu, spații verzi de interes general adiacente cursului de apă și opțional, un segment al canalului de gardă al municipiului Bistrița și spațiul verde adiacent acestuia, împreună cu fâșia plantată amplasată la nord de Drumul Cetății”, se arată în caietul de sarcini al licitației.
Zona este lăsată de izbeliște și nu este nici măcar luminată
Cât de ignorată a fost zone de autorități scoate în evidență și Primăria Bistrița, chiar în caietul de sarcini al acestei licitații. Potrivit municipalității, în zonă spațiile de joacă sunt neamenajate și nedotate cu echipamente moderne, inteligente, versatile.
De asemenea, spațiul verde de lângă baza sportivă de pe Dragoș Vodă este neamenajat și impropriu pentru utilizarea ca spațiu de socializare și recreere modern și adaptat cerințelor comunității locale.
„Taluzul de pământ aferent noului zid de sprijin, de la intersecția cu strada Petru Maior, nu este stabilizat, fapt ce a condus la producerea de alunecări de teren în albia pârâului. Colmatarea zonei de vărsare a pârâului Tărpiu, în râul Bistrița, la sud de strada Petru Maior. Praguri de fund, aflate într-o stare avansată degradare, conducte de distribuție a gazelor naturale și a agentului termic amplasate aerian. Prezența unor specii de arbori cu potențial invaziv, existența unor porțiuni în care taluzul de beton și piatră este degradat, înregistrându-se fenomene de prăbușire. Circulația pietonală se realizează printr-o proprietate privată pe tronsonul cuprins între strada Valeria Peter Predescu și linia de cale ferată. Existența unor punți pietonale necorespunzătoare din punct de vedere tehnic și care sunt subdimensionate pentru circulația pietonală și circulația velo. Lipsa iluminatului public pe anumite sectoare, lipsa continuității circulațiilor pietonale în lungul coridorului ecologic, lipsa continuității vegetației pe unele segmente adiacente cursului de apă”, se mai notează în caietul de sarcini al licitației.
Ce lucrări sunt luate în calcul
Judecând după specificațiile caietului de sarcini, lucrările ar urma să transforme total zona, iar suma necesară va fi cu siguranță consistentă. Prin documentația tehnico-economico elaborată, se va avea în vedere tratarea următoarelor aspecte: amenajarea de circulații/reamenajarea și redimensionarea circulațiilor pietonale, realizarea din materiale permeabile sau semi-permeabile pentru apă și aer, integrarea în proiectul de amenajare a pistelor de biciclete aflate în curs de realizare pe malul vestic al râului. Reamenajarea spațiului verde adiacent, bazei sportive și modernizarea mobilierului urban aferent acestuia.
„Se va avea în vedere amenajarea unui spațiu de socializare și recreere destinat tuturor tipurilor de utilizatori. Se va avea în vedere utilizarea unui mobilier urban inteligent și versatil, care poate căpăta funcționalități multiple”, se mai specifică în caietul de sarcini.
De asemenea, se iau în calcul lucrări care vizează cursul de apă: stabilizarea taluzurilor și realizarea unui sistem de drenare a apelor pluviale, decolmatare sau „renaturarea zonei de vărsare a pârâului Tărpiu în râul Bistrița și asigurarea unui cadru propice pentru dezvoltarea ecosistemelor locale”.
Pe malul estic ar urma să fie amenajate pontoane suspendate, puncte de belvedere sau locuri de socializare cu mobilier urban. Va fi extins și iluminatul public pietonal în zonă.
Firma care va câștiga licitația și va pune mâna pe contractul de 400.000 de lei trebuie să aibă un arhitect urbanist cu experiență și specializare pe mobilitate urbană, urbanist peisagist sau arhitect peisagist, dar și inginer de căi ferate, drumuri și poduri, inginer de instalații, inginer hidrotehnic și hidrolog sau topograf.
Malurile râului Bistrița Ardeleană, încă așteaptă
Malurile râului Bistrița Ardeleană pare-se că mai au de așteptat. Râul este avut în vedere momentan doar de Administrația Bazinală Someș-Tisa care a pregătit un proiect de refacere a ecosistemelor acvatice.
Culmea, despre amenajarea malurilor râului Bistrița Ardeleană se vorbește încă din 2018, de pe vremea lui Ovidiu Crețu. Discursul a fost preluat și de actualul primar Ioan Turc, care vrea acolo un coridor de mobilitate care ar face legătura între zona Cocoș și Parcul Indutrial Sărata.
Acesta ar include o șosea, dar și o zonă de promenadă și petrecere a timpului liber amenajată pe malurile râului. Primăria Bistrița rămâne în stand by până când ABA Someș-Tisa termină lucrările de consolidare a cursului râului propuse. Primarul Ioan Turc nu a venit încă cu un proiect concret pentru amenajarea malurilor râului și cu atât mai puțin cu o sursă de finanțare pentru așa ceva.
Culmea e că nici Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa nu a găsit încă finanțare pentru aceste lucrări, astfel că timpul de așteptare pentru Primăria Bistrița nu va fi scurt deloc. Lucrările propuse de ABA Someș-Tisa ar urma să coste nu mai puțin de 14,2 milioane de lei, iar durata de execuție de 13 luni.
Scris de Andreea Moldovan