Consiliul Județean Bistrița-Năsăud încă nu a găsit constructori pentru modernizarea Drumului Județean 151, cel mai lung din județ. Doar unul dintre cele trei loturi a fost deja atribuit constructorului Frasinul. Între timp, Consiliul Județean a încercat să facă economie și a mai tăiat din costuri, valoarea lucrărilor scăzând de la 412,6 milioane de lei fără TVA la 378,4 milioane de lei, fără TVA.

Autoritățile județene se pregătesc să reabiliteze DJ151, cel mai lung drum din județ, care străbate 16 localități din Bistrița-Năsăud. Consiliul Județean a început demersurile în urmă cu câția ani și nici la această oră nu au fost desemnați constructori câștigători pentru cele trei loturi în care a fost împărțită licitația.

Prima licitație pentru elaborarea documentației pentru reabilitarea drumului, în valoare de 1,1 milioane de lei, a fost blocată de o firmă cu doar trei anajați. Aceasta presupunea elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție, expertiza tehnică, studiu topo, studiu de trafic, studiu hidrogeologic, studiu geotehnic, documentație tehnică pentru obținerea certificatului de urbanism. Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a fost nevoit să continue licitația, deși găsise un câștigător pentru elaborarea documentației, după ce firma care s-a clasat pe locul 2, un SRL cu doar 3 angajați, a contestat rezultatul, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor i-a dat dreptate și a dispus continuarea procedurii.

Licitația pentru proiectare, asistență tehnică și execuția lucrărilor a fost demarată în toamna anului trecut. Cei 77 de km au fost împărțiți în trei loturi: primul lot are o lungime de 24,7 km și pornește de la limita cu județul Mureș și merge până în comuna Sânmihaiu de Câmpie. Lotul 2 are 35,8 km și pornește din Sânmihaiu de Câmpie și ajunge în Șintereag -DN17. Lotul 3 se întinde pe 16,3 km și pornește din Șintereag și ajunge în Bistrița.

Doar pentru lotul al II-lea al licitației, cel de 35 de kilometri s-a găsit câștigător. Constructorul Frasinul îl va realiza pentru 110,5 milioane de lei. Pentru celelalte două loturi, licitația va continua.

Odată găsiți, constructorii vor avea la dispoziție 29 de luni să finalizeze lucrările. Această investiție va fi finanțată din fonduri europene.

Consiliul Județean, pus pe economie!

Pe masa consilierilor județeni la ședința din martie s-a aflat un proiect de hotărâre care prevedea ajustări de prețuri și renunțarea la unele servicii. S-a renunțat, de exemplu la „sistemul automat de întreținere în stare optimă a suprafeței carosabile”, Consiliul Județean considerând că este prea costisitor:

„Prin adresa din 12.03.2024 a Serviciului administrare drumuri județene referitor la achiziția inițiată prin anunțul de participare din 19.10.2023 pentru atribuirea contractului de proiectare, asistență tehnică și execuție lucrări pentru obiectivul de investiții „Reabilitare DJ 151” s-a solicitat Serviciului Achiziții Publice eliminarea din cuprinsul documentației de atribuire a „sistemului automat de întreținere în stare optimă a suprafeței carosabile” din următoarele motive tehnico-economice: costul ridicat pentru materialul antiderapant (clorura de calciu) ce se va utiliza în mod automat în activitatea de prevenire și combatere a poleiului și a înzăpezirii drumului; apa necesară răcoririi provine de la rețeaua publică de apă, cheltuielile fiind suportate de autoritatea contractantă; cheltuielile ridicate pentru mentenanță; Cheltuielile pentru instruirea personalului care să opereze întreg sistemul, în vederea utilizării corecte și eficiente a tehnologiilor”, s-a explicat în nota de fundamentare a hotărârii de Consiliu Județean.

De asemenea, Consiliul Județean a renunțat la sistemul de degivrare. Această mișcare a scăzut costurile pentru lotul 1 cu 11 milioane de lei, pentru lotul 2 cu 15,9 milioane de lei și pentru lotul 3 cu 7,2 milioane de lei. S-au diminuat și cheltuielile diverse și neprevăzute cu suma de 4 milioane de lei, însă a crescut valoarea cheltuielilor aferente marjei de buget pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț:

 „În urma revizuirii documentației tehnico-economice faza D.A.L.I. respectiv diminuarea cu valoarea aferentă Sistemului automat de întreținere în stare optimă a suprafeței carosabile (40,7 mil lei cu TVA), diminuarea cheltuielilor diverse și neprevăzute cu suma de 4 milioane de lei cu TVA și creșterea cu valoarea privind cheltuielile aferente marjei de buget și pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț 152 mil lei cu TVA, valoarea totală a investiției cu TVA este de 654,5 milioane de lei”, se mai arată în documentele Consiliului Județean.

Valoarea totală a lucrărilor a scăzut de la 412,6 milioane de lei, fără TVA, la 378,4 milioane de lei, fără TVA. În cazul lotului 1 a scăzut valoarea de la 139,6 milioane de lei, la 128,6 milioane de lei, fără TVA, în cazul lotului 2, deja atribuit (cu 110,5 milioane lei), a scăzut de la 178,6 milioane lei la 162,7 milioane, iar în cazul lotului 3 valoarea a scăzut de la 943,3 milioane de lei, la 870,6 milioane de lei.

Piste pentru biciclete și stații de încărcare pentru mașini electrice

Odată cu această modernizare, constructorul va include  în cadrul acostamentelor și sisteme de scurgere a apei. Atât în intravilan, cât și în extravilan, acolo unde limita de proprietate permite, se propune amenajarea de trotuare pentru pietoni și piste pentru cicliști. În zonele unde sunt probleme cu alunecările de teren se propune o structură de sprijin din piloni:

„În zona km 115-640 la km 115 +740 (stânga) și km 120+95 până la 120+165 în urma expertizei geotehnice s-a proiectat consolidarea zonei drumului pentru asigurarea platformei prin intermediul unei structuri de sprijin alcătuită din piloți forați de grindă coronament. În intravilanul localităților unde limita de proprietate permite acest lucru se vor amenaja alveole pentru stațiile de autobus. Unde situația existentă a permis, în lungul drumului s-au amenajat parcări. Pentru sporirea siguranței circulației la indicatoarele de treceri de pietoni sau cele care se constată că au o vizibilitate redusă din cauza amplasamentului se vor monta celule fotovoltaice pentru iluminare. S-au prevăzut stâlpi de ghidare. Trecerile de pietoni se vor realiza denivelat și marcate corespunzător pentru sporirea siguranței pietonilor”, se arată în expunerea de motive a proiectului votat de Consiliul Județean.

De asemenea, pentru sporirea siguranței rutiere și evitarea degradării drumului prin utilizarea lui de către autocamioane cu extratonaj se propune implementarea unui sistem de cântărire și monitorizare automată a traficului cu transmiterea datelor spre centrul de comandă al beneficiarului. S-au prevăzut și montarea unui număr de 8 puncte de cântărire.

Toate trecerile de pietoni vor fi iluminate, iar 5 dintre ele, unde s-au înregistrat accidente frecvente, vor fi prevăzute cu camere de monitorizare a vitezei și transmiterea informațiilor către un centru de comandă. Sunt prevăzute și 8 stații de încărcare rapidă pentru autoturismele electrice.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.