Autostrada Pitești-Sibiu, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din România, se confruntă cu o criză a forței de muncă, constructorii plângându-se că localnicii preferă să rămână la ajutoarele sociale. Situația afectează în special loturile cele mai grele ale autostrăzii: Tigveni-Cornetu și Cornetu-Boița.
Antreprenorii care lucrează la aceste loturi întâmpină dificultăți majore în găsirea de forță de muncă locală. Salariile oferite încep de la 1.000 de euro net pe lună și pot ajunge până la aproape 2.000 de euro.
Cu toate beneficiile oferite, inclusiv cazare gratuită și tichete de masă, localnicii preferă să rămână acasă și să primească ajutoare sociale de la stat, care pot ajunge la 2.000 de lei pe lună, notează Argeșul Online.
Concernul italian WeBuild (Astaldi), responsabil pentru lotul Tigveni-Cornetu și compania turcă Mapa Cengiz, care lucrează la lotul Cornetu-Boița, se confruntă cu o situație delicată. Adrian Bodoc, manager de proiect la WeBuild, a declarat, într-un clip video postat de CNAIR, că sunt în căutare de forță de muncă și că vor începe angajările din februarie, aducând și muncitori din alte țări.
Localnicii, nemulțumiți de salarii
Salariile oferite sunt competitive, pornind de la 4.500-5.000 de lei net pentru muncitori necalificați și ajungând la sume mult mai mari pentru cei calificați, cum ar fi fierarii-betonisti sau operatorii de utilaje. Cu toate acestea, localnicii din zonele afectate nu sunt tentați să accepte oferta.
Câțiva locuitori au exprimat reticență față de nivelul salariilor oferite. Un sătean a declarat: „Te bagă la lopată. La banii pe care îi dau ăștia îți rupi sănătatea și ajungi la spitale”.
Alții au spus clar faptul că salariile sunt prea mici pentru munca solicitată.
Primarul unei comune argeșene, care a dorit să rămână anonim, a confirmat situația dificilă și a declarat că a discutat cu reprezentanții WeBuild, dar localnicii refuză să lucreze la ei din cauza salariilor, considerate prea mici.
„Chiar am vorbit cu cineva de la Astaldi (WeBuild- n.r.), au mare nevoie de oameni. Da’ ai noştri nu vor să lucreze la ei. E prea puţini bani. N-am ce să le fac. Nu vreau să mi-i sui pe toţi ăştia în cap acu’, în prag de alegeri”, a spus el.
În încercarea de a rezolva criza de forță de muncă, constructorii aduc muncitori străini, din țări precum India, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka sau Nepal. Cu toate acestea, soluția ar putea genera și mai multe controverse și întrebări privind prioritățile și responsabilitățile față de forța de muncă locală.