Aşa cum ne-a obişnuit deja, nu trece luna fără ca domnul premier Ponta să nu ne “înfrumuseţeze” viaţa cu introducerea unor noi taxe sau impozite. Luna aprilie a debutat cu acciza la carburanţi, o măsură care nu poate avea decât un efect negativ asupra economiei. Guvernarea care se dorea a fi una în interesul românilor, tinde sa devină o guvernare în dezacord cu interesul naţional. Fie ca vorbim despre acciza la carburanţi, fie ca vorbim despre o creştere cu 2% a preţului plătit de consumatorii casnici pentru gazele naturale, românii trebuie să-şi păstreze calmul, în acest sens guvernanţii ne recomandă să nu “intrăm într-o isterie a scumpirilor, pentru că acestea nu sunt dramatice”.
Prin scumpirea motorinei, pentru a recupera o parte din acciză, transportatorii sunt nevoiţi să facă faţă unei proceduri fiscale netransparente care îngreunează şi activitatea autorităţilor fiscale, situaţia fiind greu de controlat. Totodată, marilor firme care au parcuri auto de zeci şi sute de maşini şi care îşi transportă marfa, li se face o mare nedreptate prin faptul că ei nu-şi pot recupera o parte din acciză, aceştia neintrând în categoria transportatorilor.
Acciza generează o discriminare şi o concurenţă neloială pe piaţa transporturilor din România, în detrimentul transportatorilor feroviari. Astfel, după cum s-au exprimat reprezentanţii acestora zilele trecute, transportatorii feroviari, spre deosebire de cei rutieri, care vor primi înapoi patru din cei şapte eurocenţi cu care a crescut acciza la carburanţi, nu pot recupera această parte din acciză. Mai mult, ei plătesc şi taxa de drum inclusă în preţ, deşi nu folosesc infrastructura rutieră.
Aşa cum preşedintele Consiliului fiscal menţiona, când cresc taxele nu putem discuta despre efecte pozitive în economie. Astfel, impactul direct negativ va fi asupra inflaţiei, atât printr-un efect direct, prin preţul carburanţilor care sunt reflectaţi în indicele preţurilor de consum, cât şi printr-un efect indirect, prin preţurile de producţie care se vor reflecta în preţurile la consumator şi la alte produse. Nu contează pentru guvernanţii noştri că această creştere a carburantului, la care se adaugă şi TVA, pentru fiecare litru de carburant, a plasat România în primele zece ţări europene din punct de vedere al preţului la carburant, deşi nu acelaşi lucru putem spune şi despre salariul minim pe economie.
Domnilor guvernanţi, deşi au trecut două săptămâni de la introducerea acestei taxe abuzive şi discriminatorie, nu aţi avut nicio reacţie în a corecta erorile şi nedreptăţile sesizate de către cei care activează în mediul economic. Acciza nu reprezintă altceva decât un bir pentru români, prin urmare, consider că aceasta ar trebui anulată.
Cristian Florian, senator PDL