În cadrul unei conferințe de presă susținută la Primăria municipiului Bistrița, Ovidiu Crețu a ţinut să clarifice cum stau lucrurile, de fapt, în ceea ce priveşte nivelul taxelor şi impozitelor la bugetul local în decursul anului viitor.
„În cadrul POR 2007 – 2013 + II, Bistriţa a avut 25 de proiecte în valoare totală de circa 49 milioane de euro. Din aceşti bani, două proiecte nu au fost finalizate şi există o sumă de 4,4 milioane de euro pe care nu am reuşit să o atragem. Nu fac comparaţii cu alte municipii similare cu Bistriţa, spun, doar, că performanţa administraţiei pe care o conduc este excepţională deoarece cele 49 de milioane de euro ne-au permis să dezvoltăm şi să transformăm oraşul, lucru care, evident, se vede.
Dacă nu ar fi existat fondurile europene, am fi avut o mare problemă. Noi trebuia să dezvoltăm oraşul. Cu ce bani ? Cu fondurile proprii. De aceea faptul că, pentru un campus şcolar şi pentru trei sau patru blocuri – dar discutăm în special de campusul şcolar – venim cu bani din buget pentru finalizarea proiectului, eu cred că este un lucru absolut normal, absolut firesc. Dacă nu am fi avut deloc fonduri europene ce se întâmpla ? Lăsam şcoala aşa cum este ? Lăsam celelalte şcoli aşa cum sunt ? Nu. Ar fi trebuit să punem bani, de la noi, pentru toate. Din proiectul respectiv, care a intrat pe finanţare europeană anul trecut, fără să ni se permită revizuirea proiectului – un proiect, de altminteri, foarte vechi, eu l-am moştenit. A fost din vremea Guvernului Tăriceanu, făcut de Compania Naţională de Investiţii sau la comanda ei, proiect pe care Guvernul Tăriceanu se angajase să îl finanţeze dar l-a abandonat şi am început să îl finanţăm noi din anul 2010. Iar clădirea şcolii elementare a fost construită exclusiv din fondurile proprii, din taxe şi impozite.
Pentru diferenţa care ne-a rămas, de 4 milioane de euro în cazul campusului, finanţarea se va face din bugetul local fără să fie afectate alte lucruri. După cum vă amintiţi, probabil, în ultimii doi ani am fost criticat că nu am consumat toţi banii pe care îi avem pentru investiţii, rezultând economii importante. Acele economii se vor duce acum pe finalizarea acestui proiect extrem de important. Iar faptul că se încearcă să se mute discuţia în zona taxelor şi impozitelor şi se afirmă că am fi crescut taxele şi impozitele ca să putem acoperi acest lucru, este total fals.
Referitor la taxe şi impozite, în cadrul proiectului de hotărâre este o singură taxă crescută faţă de anii trecuţi, şi aceasta dintr-o încercare a noastră de a echilibra cumva lucrurile. Vă dau un exemplu ca să înţelegeţi ce vrea Codul Fiscal: două clădiri învecinate, de pe aceeaşi stradă, în care se desfăşoară acelaşi tip de activitate, dar dacă una dintre clădiri aparţinea unei persoane juridice şi cealaltă aparţinea unei persoane fizice, diferenţa de impozitare era enormă. Persoana juridică plătea 1,5% din valoarea evaluată, pe când persoana fizică plătea 0,08% dintr-o valoare dată, diferenţa fiind foarte mare. Codul Fiscal care a fost aprobat vine să reglementeze aceste lucruri în funcţie de folosirea spaţiului respectiv. Adică, conform exemplului, cele două spaţii ar fi trebuit, în mod firesc, să se impoziteze la fel. Noul Cod Fiscal spune că impozitarea se face în funcţie de destinaţie, indiferent de proprietar. Noi am mers pe aceeaşi linie pentru a echilibra lucrurile. Ne-am dat seama, din intervenţiile care au fost pe parcursul perioadei de afişare a proiectului de hotărâre, că apare o creştere foarte mare. Creşterea la persoanele fizice care deţin spaţii care nu au destinaţia de locuinţe în varianta de 1,3% cât am mers noi în articolul 2 din hotărâre, ar fi determinat o creştere foarte mare, de circa 16 ori faţă de anul trecut. Dar le-ar fi adus la acelaşi nivel cu celelalte. Sigur, o astfel de creştere este şocantă şi atunci am hotărât să schimb propunerea şi voi intra în comisii şi în şedinţa de consiliu cu varianta minimă pentru aceste construcţii, nu de 1,3 din valoarea evaluată, ci 0,2 – minimum specificat de lege.
Sigur, în timp, lucrurile trebuie să evolueze şi să se ajungă la un nivel paritar între persoanele fizice şi juridice. Dar acest lucru se va întâmpla în câţiva ani deoarece, repet, şocul este foarte puternic.
În legătură cu celelalte taxe, cu excepţia celei speciale de salubritate care are o creştere din cauza solicitării formulate de firma Vitalia şi este aprobată deja de consiliul local, nu creşte nici o altă taxă. Nu compensăm banii pentru finalizarea lucrărilor la campus din suplimentarea taxelor”, a precizat Crețu.
[…] Crețu: „Performanţa administraţiei pe care o conduc este excepţională” apare prima dată în Stiri Bistrita – Ziare Bistrita – Gazeta de Bistrita -Stiri […]
Cine domnule primar ca dupa cum vedem la tv numai arhitecta primariei are merite. Oare de ce? Este singura merituasa,prieteni stiu de ce.