Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Bistriţa-Năsăud (CPECA BN) este structură specializată a Agenţiei Naţionale Antidrog (ANA) şi funcţionează în judeţul nostru din anul 2005. Activitatea acestuia este reglementată prin legi specifice şi îşi desfăşoară activităţile pe baza Strategiei Naţionale Antidrog (SNA), precum şi a Strategiei Judeţene aprobată prin Ordinul nr. 168/2006 emis de prefectul judeţului.
Activităţile CPECA BN se desfăşoară în parteneriat cu instituţiile locale care au atribuţii în domeniu şi cu ONG-urile locale.
Raport 2006-2008
Analiza a realizării obiectivelor propuse prin Strategiei Judeţene Antidrog (SJA) a avut loc în cadrul unei şedinţe a Consiliului Prefectural, la care au participat reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii în domeniu şi ONG-urile locale.
Analiza s-a axat pe cinci capitole : Particularităţi ale traficului şi consumului ilicit de droguri; Dezvoltarea instituţională; Activităţi desfăşurate pentru implementarea SNA/PJA în perioada analizată; Concluzii; Actualizarea şi adoptarea SJA/PJA pe perioada 2009-2012.
Conform unui studiu privind prevalenţa consumului de droguri în România efectuat în anul 2007 de ANA/DORDT, în zona din care face parte judeţul nostru cele mai utilizate droguri sunt: canabisul(1,3%), ecstasy(0,4%) şi heroina(0,2%). În judeţ, cele mai utilizate sunt: canabisul, rezina de canabis (haşişul) şipastilele ecstasy.
Principalele cauze ale fenomenelor de consum ilicit şi trafic de droguri în plan local sunt: plecarea peste graniţe a tot mai mulţi tineri, care acolo iau contact cu drogurile, iar la întoarcere aduc cu ei cantităţi mici, pe care le utilizează în anturajul lor; teribilismul tinerilor, care consumă cu scopul de a fi „la modă”; posibilitatea de a câştiga uşor sume însemnate de bani; tendinţa unor străini de a-şi constitui o reţea de distribuţie prin intermediul românilor ce lucrează în special în Spania, Italia, Olanda şi Franţa; existenţa unui sistem de transport internaţional, care poate facilita aducerea în ţară a unor colete cu conţinut de droguri.
Sintetic, vom prezenta câteva cifre ce definesc situaţia traficului şi consumului de droguri în judeţ. Trebuie precizat că, fenomenul prezintă o creştere relativă cu primii doi ani de referinţă. Astfel, dacă în anii 2006 şi 2007 la totalul infracţiunilor constatate la Legea 143/ 2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri s-au înregistrat 26 de cazuri, numai în primul trimestru al acestui an s-au înregistrat 20 de cazuri. În schimb, la Legea 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folosiţi la fabricarea ilicită a drogurilor nu s-a constatat niciun caz, faţă de patru cazuri existente în anii anteriori. În perioada analizată, 15 persoane (11 în libertate şi patru în stare de arest preventiv) au fost cercetate pentru fapte de consum şi trafic de droguri, faţă de 28 în primii doi ani.
În 2006 au fost confiscate 325 grame de cannabis, în 2007 – 30 grame cannabis şi 10,5 grame rezină de cannabis, iar în 2008 au fost confiscate 79,7 grame cannabis, 3,7 grame cocaină şi două comprimate de morfină.
Dezvoltare instituţională
La acest capitol sunt prezentate relaţiile pe care Centrul le are cu instituţiile locale cu atribuţii în implementarea SJA, precum şi cu ONG-urile locale, cu care s-au încheiat parteneriate în domeniu. Conform celor prezentate de Maria Borcani, coordonatorul CPECA BN, toate instituţiile implicate în domeniul de referinţă au avut o contribuţie însemnată la realizarea prevederilor planului judeţean analizat, printre acestea numărându-se Instituţia Prefectului Bistriţa-Năsăud, CJ BN, IJP BN, ISJ BN, ASP BN şi Penitenciarul.
Ca o cerinţă de perspectivă în activitatea CPECA BN ar putea fi şi crearea la nivel local a unui compartiment specializat în tratarea şi reintegrarea celor căzuţi pe panta consumului de droguri, în acest moment aceste cazuri fiind rezolvate la Cluj sau Târgu-Mureş.
În analiza activităţii Centrului, un loc aparte este ocupat de activitatea preventivă şi de informare în special a tineretului despre pericolul potenţial al consumului de droguri. Aceste acţiuni sunt structurate pe campanii naţionale specifice şi acţiuni locale, ambele urmărind aceleaşi scopuri, relativ uşor de bănuit. În perioada analizată s-au desfăşurat nu mai puţin de 82 de asemenea acţiuni, pe care le putem considera ca fiind eficiente, deşi fondurile nu au fost tocmai abundente în acest scop.
De asemenea, au fost adoptate Strategia şi Planul judeţean pentru perioada 2009-2012, conform cu nevoile locale de intervenţie, prin care se prevede amplificarea eforturilor în coordonarea luptei încombaterea traficului şi consumului ilicit de droguri în viziunea adaptată nevoilor locale. Se urmăreşte o mai bună integrare a eforturilor comune ale instituţiilor locale şi ale ONG-urilor în îndeplinirea scopurilor propuse pentru perioada următoare.
Folosim cookie-uri pentru a ne asigura că vă oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți de acord.Ok