În urmă cu o săptămână vicepremierul Sevil Shhaideh a semnat la Bistriţa contractul de finanţare pentru modernizarea a trei loturi din DJ 172 D (Poarta Transilvaniei), în valoare totală de 38 de milioane de euro fonduri europene nerambursabile prin Programul Operaţional Regional. Câştigătorii finali ai contractelor nu sunt cunoscuţi încă. Instanţa Curţii de Apel Cluj a amânat pentru a cincea oară pronunţarea. Radu Moldovan a promis încă din 2014 că va realiza acest drum strategic, denumit Poarta Transilvaniei ce va dezvolta infrastructura judeţeană prin conectarea principalelor căi de acces. Proiectul a fost estimat la aproximativ 90 de milioane de euro, însă ulterior a fost ajustat pentru a putea fi finanţat din fonduri europene.
Contractul de finanţare proaspăt semnat de vicepremierul Shhaideh face obiectul modernizării loturilor 2, 3 şi 4 aflate pe o lungime de 49,9 km din DJ 172 D pe ruta Colibiţa – Bistriţa Bârgăului – Prundu Bârgăului (DN 17) – Josenii Bârgăului (DN 17) – Strâmba – Ilva Mică – Măgura Ilvei.
Deşi comisia de licitaţie a desemnat câştigătorii contractelor pentru cele 3 loturi – Dimex 2000 Company SRL (loturile 2 şi 3) şi Autotehnotom SRL (lotul 4), nimic nu este definitivat, fiindcă s-a ajuns la instanţă. Până la închiderea ediţiei, lucrurile nu erau nici aici tranşate, întrucât magistraţii de la Curtea de Apel Cluj au amânat încă o dată pronunţarea.
Pronunţare amânată de 5 ori
Comisia de licitaţie a CJ BN nu a avut o misiune uşoară în stabilirea câştigătorilor pentru loturile 2, 3 şi 4, pentru care au depus oferte 20 asocieri cu 103 firme, 17 asocieri cu 110 companii, respectiv 18 asocieri cu 104 agenţi economici.
În aprilie 2016, la patru luni de la lansarea licitaţiei, CJ BN a prelungit perioada de evaluare cu încă 240 de zile, deci cu încă circa 8 luni. Din septembrieînsă au început curgă contestaţiile pe procedură. Din decembrie, când au început să fie desemnaţi câştigătorii a venit rândul contestaţiilor celor clasaţi pe următoarele locuri.
Astfel, pentru lotul 2, licitaţia a fost câştigată de asociereaDimex Company – SC Explan, pentru lotul 3 de Dimex Company – Starcom Exim, iar pentru lotul 4 de Autotehnotom – Opr Asfalt.
Au depus contestaţii Autotehnorom – Opr Asfalt (pentru loturile 2 şi 3), această asociere contestând câştigătorii – Dimex Company – SC Explan, respectiv de Dimex Company – Starcom Exim. Un alt contestatar a fost Drumuri şi Poduri Cluj – Euro Strada pentru lotul 2, care a contestat atât asocierea desemnată câştigătoare Dimex Company – SC Explan, cât şi pe cea clasată pe locul al doilea, Autotehnorom – Opr Asfalt. Asocierea Dimex Company – Starcom Exim , înscrisă şi în cursa pentru contractul de lucrări pe lotul 4 a contestat asocierea câştigătoare Autotehnotom – Opr Asfalt. Alţii, precum Drum Serv –Mis Grup – Luca Way (lot 3 şi 4), , PST Group – PST Construction din Bulgaria (lot 4), SC Diferit – DP Cons (lot 4) au contestat tot ceea ce se putea contesta. La fiecare contestaţie însă s-au depus şi dosare de intervenţii ale celor contestaţi. Toată tărăşenia a durat până la jumătatea lunii martie, când CNSC a luat o decizie.
Decizie care însă i-a nemulţumit pe toţi cei implicaţi în luptă. Drept urmare s-a ales calea instanţei, la Curtea de Apel Cluj. Un prim termen a avut loc pe data de 5 aprilie, un nou termen fiind stabilit pe data de 3 mai, când instanţa ar fi trebuit să pronunţe verdictul. Spunem ar fi trebuit, fiindcă de atunci încoace magistraţii clujeni au amânat pronunţarea de 5 ori – de pe 3 mai pe 8 mai, apoi pe 11 mai, 15 mai şi ulterior pe data de 18 mai, când, potrivit soluţiei pe scurt, a apărut o nouă amânare pentru data de 22 mai din cauză că a fost imposibilă constituirea completului de judecată.
Tronsonul 1 din lotul 1, executat de Dimex. Decizia a fost luată tot în instanţă
Pentru primul lot, lucrurile au mers oarecum mai repede, în sensul în care câştigătorul final al contractului a fost decis, tot de instanţă, în ianuarie anul acesta.
Procesul de licitaţie nu a fost unul deloc liniştit, având în vedere numărul clarificărilor solicitate de ofertanţi, iar mai apoi contestaţii. Într-o primă fază, numele câştigătorului a fost altul – ÎndemînareaProdcom SRL. Dimex s-a clasat pe locul al doilea, astfel că a contestat rezultatul la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, unde i s-a dat dreptate. Lupta nu s-a finalizat aici fiindcă s-a ajuns în instanţă, la Curtea de Apel Cluj, Îndemînarea nefiind de acord cu decizia CNSC. Magistraţii clujeni au respins însă contestaţia Îndemînarea, astfel că în final Dimex a semnat contractul.
Acest contract a fost estimat la 20.180.563 lei, fără TVA (circa 4,6 milioane euro), din care 975.667 lei provin de la bugetul judeţean, restul finanţării fiind asigurată prin PNDL. Oferta Dimex s-a ridicat la 12.799.884 lei, fără TVA (peste 2,9 milioane euro).
Lucrările sunt în curs de execuţie şi se estimează ca până în vară să fie finalizate.
Lotul 1 cuprinde o porţiune de drum în lungime de circa 11,5 km, însă doar jumătate a primit finanţare, un tronson de circa 5,1 km, de la Mureşenii Bîrgăului la Colibiţa. Cel de-al doilea tronson, Colibiţa – Miţa se pare că va fi şi aceste realizat, preşedintele CJ BN, Radu Moldovan anunţând că în urma economiilor făcute prin licitaţiile la celelalte loturi dindrumul Poarta Transilvaniei, acest tronson rămas pe dinafară va fi modernizat şi el pe bani europeni.
De asemenea, au fost demarate procedurile de achiziţie şi pentru cel de-al 5-lea lot, pentru care s-a depus cerere de finanţare prin PNDL.
Proiect demarat în 2014
În 2014, preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, a anunţat în plen că principala investiţie pe care administraţia judeţeană îşi propune să o acceseze prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 este reabilitarea Drumului „Poarta Transilvaniei”, în fapt fiind vorba de mai multe sectoare de drum judeţean.
Proiectul vizează modernizarea sectoarelor DJ 173 D (Mureşenii Bârgăului – DJ 173 A), cunoscut ca Drumul Blajului; DJ 173 A, Prundu Bârgăului-Colibiţa; DJ 172 C, Josenii Bârgăului-Ilva Mică, drumul peste Strâmba, şi DJ 172 D, Ilva Mică-limită judeţ Suceava.
În urma unei hotărâri a Consiliului Judeţean Bistriţa Năsăud, adoptată în decembrie 2014, s-a modificat traseul şi poziţia unor drumuri judeţene (DJ173D, DJ173A,DJ172C, DJ172D), iar prin comasare s-a stabilit traseul şi poziţia kilometrică a drumului judeţean DJ172D. Astfel, drumul judeţean DJ172 are originea în drumul naţional DN17 (km 0+000), în intravilanul localităţii Mureşenii Bârgăului şi destinaţia la limita cu judeţul Suceava (km 99+472).
În prezent, drumul judeţean DJ172 are originea în drumul naţional DN17 (km 0+000), în intravilanul localităţii Mureşenii Bârgăului şi destinaţia la limita cu judeţul Suceava (km 99+472). Lungimea reală a drumului este de 85,591 km, pe unele porţiuni suprapunându-se pe drumurile judeţene DJ173A (6490,27 m), DJ172D (1715,00 m) şi drumul naţional DN17 (5676,00 m).
Cinci sectoare din 6 luate în calcul
În vederea întocmirii proiectului Poarta Transilvaniei, drumul a fost împărţit în sectoare, care, în general, corespund tronsoanelor de drumuri judeţene care au fost comasate. S-a realizat kilometrajul pentru noul traseu al drumului judeţean DJ172D.
Astfel, traseul actual parcurge următoarele sectoare:
- Sector 1 – km 0+000 – 5+093: Mureşenii Bârgăului – lac Colibiţa
- Sector 2 – km 11+584 – 35+055: Colibiţa – lac Colibiţa – Bistriţa Bârgăului – Prundu Bârgăului (int. cu DN17)
- Sector 3 – km 40+732 – 54+842: (Int. DN17) Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică
- Sector 4 – km 56+556 – 75+353: Ilva Mică (int cu DN17D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei
- Sector 5 – km 75+353 – 92+862: Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita sit Natura 2000 (zona cabanei Silhoasa).
- Sector 6 – km 92+862 – 99+476: Lunca Ilvei – lim. jud. Suceava. Acestnu face parte din acest proiect, fiind situat în situl de importanţă comunitară Natura 2000 – ROSCI101 Larion.