Consumatorii se pot adresa ANPC-ului în toate situaţiile în care sunt păcăliţi de către comercianţi.
Noile dispoziţii vin în contextul în care schimbările făcute de Parlament în martie au limitat posibilitatea consumatorilor de a depune reclamaţii la ANPC.
Ordonanta Guvernului nr. 37/2015 pentru modificarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 654 din 28 august şi a intrat în vigoare la data de 7 septembrie 2015.
„Urmare a observaţiilor primite de la serviciile Comisiei Europene cu privire la transpunerea Directivei 2005/29/CE, a reieşit necesitatea modificării actului normativ pentru a se asigura deplina conformitate cu prevederile actului normativ european. Ulterior acestor modificări a fost constatat faptul că (…) a fost afectată eficienţa actului normativ (Legea nr. 363/2007 – n.r.), deoarece prin articolul 15 nu se mai prevede aplicarea de sancţiuni contravenţionale în toate situaţiile în care operatorii economici utilizează practici comerciale incorecte. Astfel, în prezent, se pot aplica sancţiuni contravenţionale doar în cazul practicilor comerciale incorecte menţionate în anexa nr. 1, fără a se putea aplica sancţiuni contravenţionale în cazul practicilor ce se analizează de la caz la caz, în baza art. 4, art. 6–9 din lege. Prin urmare, persoanele care consideră că le sunt afectate interesele prin încălcarea art. 4, art. 6–9 din lege se pot adresa instanţei judecaătoreşti competente”, este explicat într-un comunicat de presă al ANPC.
Astfel, de la data de 7 septembrie, folosirea practicilor comerciale incorecte este amendată cu sume cuprinse între 2.000 şi 100.000 de lei, iar practicile comerciale înşelătoare şi cele agresive sunt amendate în continuare cu sume cuprinse între 5.000 şi 100.000 de lei, respectiv între 2.000 şi 100.000 de lei.