Consiliul Județean Bistrița-Năsăud expropriază două familii care au terenuri pe raza comunei Dumitra, lângă DJ173 B, care se pregătește de modernizare. Cele două familii primesc însă bani de-o cafea… una dintre ele primește mai puțin de 100 de lei, iar cealaltă doar 300 de lei. Instituția dă mai puțin de un leu pe fiecare metru pătrat expropriat.

Consiliul Județean se pregătește să modernizeze DJ 173B, care leagă Bistrița de Tărpiu. Reabilitarea drumului este finanțată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, contractul de finanțare fiind semnat încă de la finalul anului 2018.

Este vorba despre o porțiunea de drum de 7,3 km, lucrările cuprinzând: așternere îmbrăcăminți asfaltice, realizarea unor casete la marginea pietruirii existente, din balast, scurgere și evacuarea apelor pluviale prin elemente de scurgere – șanțuri de beton, șanțuri de pământ, rigole carosabile.

De asemenea, vor fi amenajate 23 de podețe noi, iar lucrările includ amenajarea drumurilor laterale pe o lungime de 25 de m și racordarea acestora la drumul principal. Sunt amenajate accesele la proprietăți și ziduri de sprijin. Constructorii care se ocupă de lucrare sunt MIS Grup, în asociere cu FAR Foundation Rodna, Drumserv Târgu Mureș și Drumuri Bihor.

Se pare că două terenuri încurcă această modernizare, astfel că, Consiliul Județean a luat decizia de a-i expropria pe cei care dețin terenuri acolo, pentru a putea pune în practică proiectul tehnic.

Oamenii primesc bani de-o cafea pentru terenurile lor

„Raportul de evaluare înregistrat la Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cu nr. III/16177 din 13.07.2023, întocmit de către Societatea EVALCONT AGELTI EXPERT SRL Bistrița, pentru stabilirea contravalorii imobilelor proprietate privată care se suprapun pe amplasamentul lucrării de utilitate publică „Modernizare DJ 173B, Bistrița-Tărpiu, județul Bistrița-Năsăud, în vederea determinării sumelor individuale aferente despăgubirilor pentru imobilele ce urmează a fi expropriate”, se arată în hotărârea de CJ.

Este vorba practic despre două terenuri situate în extravilanul comunei Dumitra, care aparțin moștenitorilor a doi localnici. Unul dintre terenuri are o suprafață de 84 de metri pătrați, iar celălalt de 348 de metri pătrați.

Potrivit valorilor unitare minimale din grila notarială stabilită în 2023, pentru fiecare metru pătrat, oamenii vor primi doar 0,9 lei. Astfel că, proprietarii celor 84 de metri pătrați vor primi doar 76 de lei, iar proprietarii celor 348 de metri pătrați doar 313 lei.

Exproprierea reprezintă operațiunea juridică prin care statul și unitățile administrativ-teritoriale efectuează o trecere forțată a unui bun din proprietatea privată a unei persoane fizice sau juridice în proprietatea publică, cu scopul executării unor lucrări de utilitate publică.

Potrivit Legii nr. 255/2010, lucrările de utilitate publică ce se califică pentru expropriere sunt cele de construcție, reabilitare și modernizare de drumuri și parcări de interes național, județean și local. Sumele pe care oamenii le primesc pentru terenurile sau construcțiile deținute sunt stabilite în urma unor evaluări ale unor experți și nu sunt negociabile.

Pentru modernizarea DN17C se evaluează 200 de terenuri pentru expropriere tot în Dumitra

Și CNAIR ia în calcul exproprierea pentru nu mai puțin de 200 de terenuri, tot în comuna Dumitra, de data aceasta pentru modernizarea și extinderea DN 17C, o lucrare în valoare de 261 de milioane de lei, adică peste 50 de milioane de euro. Tronsonul luat în calcul de CNAIR are o lungime de doar 7,8 km.

„Sectorul de drum se află în intravilanul și extravilanul municipiului Bistrița și parțial în intravilanul și extravilanul comunei Dumitra. Suprafața totală, definitivă, ocupată de investiție este de 19,85 ha, suprafață aflată parțial în domeniul public al statului și parţial proprietăți private. Pentru realizarea obiectivului de investiții „Reabilitare drum național DN 17C au fost aprobați indicatori tehnico-economici prin Hotărârea Guvernului nr. 1334/2023. Declanșarea procedurilor de expropriere se va realiza în baza studiului de fezabilitate aprobat”, se arată în licitația organizată de CNAIR.

Potrivit instituției, studiul de fezabilitate al proiectului a scos în evidență că 210 imobile din evidența primăriilor și ale OCPI Bistrița, situate pe raza localităților Bistrița și Dumitra, ar trebui evaluate și deci luate în calcul pentru expropriere.

„După finalizarea identificării imobilelor proprietate privată afectate de proiectul de utilitate publică se va proceda la întocmirea rapoartelor de evaluare terenuri, construcții și masă lemnoasă, după caz, în conformitate cu prevederile Legii 255/2010, actualizată și modificată”, se mai arată în caietul de sarcini.

Complexitatea lucrării însă este una mare, din acest motiv și costurile ce par enorme pentru un tronson de nici 8 km. Se pare că pe lângă degradarea normală a drumului care nu a fost reabilitat de zeci de ani buni, s-au identificat și alunecări de teren pe suprafețe extinse, atât în amontele drumului, cât și în aval:

„În prezent drumul existent este asfaltat cu zone aflate în diferite stadii de degradare, având un profil tip mixt, cu lățime variabilă cuprinsă între 7,00 m și 8,00 m și structura rutieră care prezinta fisuri și deformațiile (făgașe, denivelări, faianțări etc.) apărute la nivelul carosabilului care au ca principală cauză, diminuarea capacității portante la nivelul terenului de fundare, sub efectul cantităților mari de apă care se infiltrează în terasamentul drumului. Au fost identificate fenomene active de alunecare pe suprafețe extinse, care se întind mult în afara zonei drumului, atât pe amonte, cât și pe aval. Traficul rutier intens și mai ales cel greu din ultimii ani au cauzat degradări masive ale sistemului rutier, fiind necesare lucrări de investiții pe acest sector de drum”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului aprobat de Guvern lunile trecute.

Pentru ca șoferii să poată circula pe traseul Bistrița-Dumitra cu o viteză rezonabilă, este necesară geometrizarea traseului, prin lucrări speciale de construcție, care includ consolidări, dar și amenajarea unei benzi suplimentare pentru autoturismele lente. Curbele au fost proiectate pentru viteze cuprinse între 25 și 60 km/h specifice zonei de deal, cu supralărgiri ale carosabilului și serpentine.

„Având în vedere că, în corpul terasamentului apar, pe lungimi mari (aproape 50% din traseu) pachete mâloase sau zone afectate de fenomene de instabilitate, zestrea drumului existent nu poate fi păstrată, astfel încât s-a coborât cota liniei roșii (în măsura în care vecinătățile au permis acest lucru), pentru înlăturarea straturilor moi din complexul rutier, sau grosimea acestora să se reducă pe cât posibil. În profilul transversal se va amenaja o lățime a platformei drumului de minim 9,00 m, compusă din: parte carosabilă – 2×3,50 m, la care se mai adaugă 1×3,50 m – bandă suplimentară pentru vehicule lente sau pentru amenajarea unor sectoare alternative de depășire; banda suplimentară pentru vehicule lente va fi pe următoarele zone: km 1+200 – km5+600; km 5+600 – km 5+910; km 7+000 – km 8+700; km 5+910 – km 7+000; acostamente – 2×1.00 m, din care pe minim 50 cm de fiecare parte a carosabilului, se vor amenaja benzi de încadrare”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Andreea Radu

1 COMENTARIU

  1. Buna ziua daca aceste terenuri apartineau rudelor sau prietenilor apropiatii, erau platite cu multi bani ,dar daca apartin taranilor un sut in fund si pe 10 ari = 590 lei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.