Home Administrație CNAIR pune la bătaie aproape 9 milioane euro pentru deszăpezirea drumurilor naționale...

CNAIR pune la bătaie aproape 9 milioane euro pentru deszăpezirea drumurilor naționale din Bistrița-Năsăud

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pune la bătaie aproape 9 milioane de euro pentru deszăpezirea drumurilor naționale din Bistrița-Năsăud. CNAIR a organizat deja licitația, firma câștigătoare urmând să asigure serviciile de întreținere curentă pe timp de iarnă în Bistrița-Năsăud pentru următorii 4 ani.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere scoate la licitație serviciile de întreținere curentă pe timp de iarnă a drumurilor naționale și autostrăzilor. Vizate sunt mai multe județe din Transilvania, inclusiv Bistrița-Năsăud.

Licitația a fost împărțită în mai multe loturi, drumurile din Bistrița-Năsăud compunând lotul 4 al licitației, pentru care a fost alocată suma de 44 milioane de lei, adică aproape 9 milioane de euro. Toate cele 9 loturi ale licitației au o valoare totală de 547 de milioane de lei.

Contractul se va întinde pe 4 ani, timp în care, utilajele de deszăpezire ar urma să parcurgă pe drumurile naționale din Bistrița-Năsăud în jur de 36.000 de kilometri, adică undeva în jur de 9.000 de km/an.

Firmele care vor participa la licitație vor fi nevoite să aibă în dotare utilaj multifuncțional cu tracțiune integrală, cu lamă pentru zăpadă, turbofreză, răspânditor cu cap montat pe șasiul mașinii, instalație de preumectare și perie mecanică.

Trebuie să aibă încărcător frontal, buldoexcavator cu tracțiune integrală, autoremorcher, autogreder, trailer și remorcher și chiar automacara, care trebuie să poată interveni la cerere și să se afle permanent în zonele cu risc mare de accidente.

Toate utilajele trebuie să aibă monitorizare GPS

La aceste dotări se adaugă autoturisme de teren cu caroserie mixtă pentru persoane și materiale pentru fiecare centru de întreținere și coordonare, autoremorcher, autofreză și autocisternă cu o capacitate minimă de 6.000 de litri, dotată cu rampă pentru distribuirea uniformă a soluțiilor lichide utilizate.

Caietul de sarcini mai prevede ca lamele de deszăpezire ale utilajelor care vor acționa pe drumurile naționale să fie dotate cu benzi de cauciuc cu inserție metalică, pentru a nu deteriora partea carosabilă. De asemenea, toate utilajele trebuie să aibă sistem de monitorizare GPS. Inclusiv utilajele „la cerere” la care se tarifează numai acțiunea este obligatorie dotarea cu GPS. Utilajele de deszăpezire trebuie să fie toate dotate cu stații de emisie/recepție.

 Firmele care vor câștiga licitația vor primi bani inclusiv pentru… staționare: „Tariful de staționare nu se va achita în situațiile și pe durata în care utilajele în cauză nu sunt disponibile pentru intervenție (sunt defecte sau lipsă carburant sau deserventi care nu sunt la dispoziția beneficiarului”, se arată în caietul de sarcini.

La încheierea contractului, firmele câștigătoare trebuie să prezinte un contract de monitorizare prin sistem GPS pentru utilajele respective, cu softul aferent.

„Prestatorul va asigura carburantul pentru utilajele care participă la activitatea de deszăpezire. Pe perioada de așteptare, prestatorul va asigura existența în rezervoarele utilajelor a carburantului necesar pentru minim 8 ore de acțiune și stocul tampon de carburant pentru 14 zile”, se mai arată în caietul de sarcini.

Cu o ninsoare în 3 luni, autoritățile au spart milioane pe „deszăpezire”

Serviciile de întreținere a carosabilului pe timp de iarnă pare să fie o gaură neagră pentru bugetele celor care trebuie să le asigure: autorități naționale, județene sau locale.

Anul trecut, în doar 2-3 luni, CNAIR prin Secția de Drumuri Naționale Bistrița cheltuia peste două milioane de lei pentru intervenții și așteptări ale utilajelor, deși în perioada noiembrie – ianuarie ninsese o singură dată.

„Noi avem un contract cu un prestator care ne stă la dispoziție 24 din 24 de ore și pentru care trebuie să plătim. Utilajele așteptau sau au intervenit”, explica anul trecut în ianuarie, la Colegiul Prefectural, Vlad Grigore de la Secția de Drumuri Naționale Bistrița.

Tot anul trecut, Consiliul Județean cheltuia în mai puțin de 3 luni, mai bine de un milion de lei pentru curățarea drumurilor, prevenirea poleiului și „așteptarea” utilajelor.

Consiliul Județean a pus la bătaie 26 mil pentru deszăpezire

Consiliul Județean s-a chinuit doi ani să găsească firme care să se ocupe de deszăpezirea drumurilor județene. Licitația pentru serviciile de deszăpezire a fost demarată în luna iulie a anului 2021 și s-a întins până în 2023. A fost pusă la bătaie atunci suma de 26 de milioane de lei.

Contractul era împărțit în cinci loturi, lungimea totală a rețelei de drumuri județene fiind de aproape 670 de kilometri. Față de precedentul contract de deszăpezire multianual, valoarea maximă estimată a crescut cu peste 25%.

După ce primele loturi, Bistrița și Beclean și-au găsit firmă care să asigure deszăpezirea, Consiliul Județean s-a văzut nevoit să reia licitația pentru atribuirea contractelor pentru deszăpezirea drumurilor județene din zonele Năsăud, Șieu și Lechința. Valoarea însumată estimată pusă la bătaie de Consiliul Județean este de minim 9.400.140 lei și un maxim de 19.791.654 lei.

La noua licitație, administrația județeană bistrițeană a pus la bătaie sume mult mai mari decât la cea demarată la mijlocul anului 2021. Cu toate acestea, firmele nu s-au înghesuit cu oferte.

Directorul Direcției de Drumuri Județene din cadrul Consiliului Județean Bistrița-Năsăud Ciprian Ceclan motiva lipsa de interes a firmelor pentru licitațiile pentru deszăpezire cu faptul că ar fi crescut costurile pe care le implică aceste servicii…

Cu sume consistente alocate pentru deszăpezire, autoritățile locale, județene și naționale tot par să fie luate prin surprindere de ninsori. Iarna trecută, prima instituție amendată pentru că nu a asigurat curățarea corespunzătoare a drumului a fost Consiliul Județean, după ce chiar la prima ninsoare, un TIR care a derapat pe un drum județean a blocat întreaga circulație.

Poliția Rutieră a reacționat și a amendat Consiliul Județean cu 14.500 de lei, pentru că Drumul Județean 172 D nu a fost curățat: „La data de 13 decembrie a.c., polițiștii din cadrul Poliției orașului Sângeorz-Băi au aplicat o sancțiune contravențională pentru neîndeplinirea obligației de întreținere a drumului public, pe timp de iarnă, pe Drumul Județean 172D. Cuantumul sancțiunii aplicate conform OUG 195/2002 este de 14.500 de lei”, transmitea Inspectoratul de Politie Județean Bistrița-Năsăud.

La data respectivă, Consiliul Județean nici măcar nu avea un contract de deszăpezire pentru tronsonul respectiv de drum, care fusese semnat la o zi după prima ninsoare și prima amendă încasată.

Andreea Radu

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Exit mobile version