La Bistriţa se va face fie un drum de Centură în partea de Sud, fără a afecta oraşul şi fără a tăia Pădurea Codrişor, fie se va reabilita şi extinde actualul drum de centură situat în partea de Nord a Bistriţei.
Decizia aparţine Ministerului Transporturilor care va opta pentru una din aceste două variante. Cert este că în acest moment, traseul variantei ocolitoare a Bistriţei nu s-a stabilit definitiv, deşi pe site-ul eLicitaţie este postat deja un anunţ de intenţie, de către CNADNR, pentru efectuarea lucrărilor.

După mai multe dispute cu privire la realizarea unui nou drum de centură la Bistriţa, pe varianta Sud care ar fi afectat mai mulţi locuitori din zona Codrişor, traseul variantei ocolitoare Bistriţa a rămas nestabilit.
În perioada care urmează, Ministerul Transporturilor va decide dacă se va face un drum în partea de Sud fără a afecta oraşul, sau se va repara şi extinde actualul drum de centură, după cum informează secretarul de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), Ioan Andreica. Traseul pentru această variantă de Sud, care a fost mult contestată, ar porni de la Viişoara, în zona Gropii Sărata, ar traversa apa înspre Valea Budacului, trecea prin Pădurea Codrişor, pe deasupra ştrandului municipal, apoi pe cursul râului Bistriţa, Valea Ghinzii, Dealul Cocoş şi s-ar termina în DN 17, undeva în zona Unirea. Pentru acest traseu, proiectantul nu a obţinut încă acordul de Mediu şi, mai mult decât atât, Consiliul Judeţean Bistriţa – Năsăud a anunţat că va retrage certificatul de urbanism pentru Varianta Sud pe acest traseu. În ciuda faptului că nimic nu este clar, pe un site de licitaţii, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR ) a publicat un anunţ de intenţie prin care scoate la licitaţie lucrarea de realizare a Variantei Ocolitoare Bistriţa, fără a specifica un traseu clar al centurii. Anunţul a stârnit diverse reacţii. Unii s-au bucurat degeaba, alţii s-au minunat.

Un fals sau o prostie ?

În data de 7 ianuarie, anul curent, CNADNR a publicat pe site-ul eLicitatie, un anunţ de intenţie cu Nr. 16698, cu domeniul specificat de Lucrări de construcţii de drumuri de centură (CPV: 45233122), organizator al licitaţiei fiind COMPANIA NAŢIONALĂ DE AUTOSTRĂZI ŞI DRUMURI NAŢIONALE SA. Termenul limită de înscriere la licitaţie este 30 iunie 2010. Potrivit anunţului de intenţie publicat, „operatorii economici înregistraţi au posibilitatea de a selecta anunţul în vederea primirii de notificări privind evenimentele acestei proceduri de achiziţie publică. Denumirea dată contractului de către autoritatea contractantă este Varianta ocolitoare Bistriţa, locul executării la Bistriţa, Codul NUTS: RO11 – Nord – Vest”. În anunţ se specifică valoarea estimativă a contractului ca fiind de 44.168.067 RON fără TVA, respectiv peste 44 de milioane de lei. Data prevăzută pentru începerea procedurilor de adjudecare este 2 august 2010, pe o durată de 24 de luni, respectiv 2 ani de la data adjudecării contractului. Tot în anunţ se mai specifică faptul că sursa de finanţare a contractului este Bugetul de stat.
Potrivit Mihaelei Hurezeanu din cadrul Serviciului de Comunicare şi Relaţii Internaţionale a CNADNR, anunţul dat se referă la Varianta a II-a centurii Bistriţei, respectiv traseul în partea de Sud, şi nu la Nord cum au interpretat unii.
Anunţul cu pricina a stârnit la Bistriţa diverse reacţii. Astfel, consilierul local Gheorghe Tuţă, care a făcut numeroase demersuri pentru a se renunţa la traseul de sud al centurii, a anunţat cu bucurie că se va reabilita actualul drum de centură, situat în zona nordică a municipiului.
În schimb, secretarul de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), Ioan Andreica, spune că anunţul este fie o prostie, fie un fals, întrucât nu s-a stabilit nici un traseu final al variantei ocolitoare Bistriţa. „Păi aici este vorba de circa 10 – 11 milioane de euro. Nu, este o prostie, nu luăm în seamă cifre aruncate din burtă! Când vor veni cu studiul de fezabilitate la avizare, atunci o să vedem valoarea contractului. Sper că este vorba de un fals, sau dacă nu este un fals, este o prostie. Nu au reanalizat un traseu fezabil… La traseul acela cu Codrişorul nu au aviz de la Mediu, şi nu au fost nicăieri în avizare, deci este doar un punct de vedere al cuiva. Lucrarea în sine va costa mult mai mult, nu îmi permit să spun cam cât exact, chiar dacă pot bănui… Oricum va fi o sumă mare, pentru că traseul de sud presupune nişte lucrări de amploare, amenajări de terenuri, poate chiar tuneluri destul de scumpe. Vorbim de o sumă mare. Ministerul Transporturilor tocmai aici va ajunge şi va lua decizii: face Centura de Sud scumpă sau revine la Centura de Nord?”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, secretarul de stat în MDRT, Ioan Andreica.

Traseul variantei ocolitoare, în discuţie

Contactat telefonic de redactorul Gazetei de Bistriţa, Gabriel Bulgaru, reprezentantul SC IPTANA(n. r. – firma care a întocmit proiectul), spune că traseul centurii de la Bistriţa s-a păstrat acelaşi, dar ce-i drept sunt discuţii. „Până în momentul de faţă, asta-i varianta, urmează să vedem, căci sunt discuţii. Deocamdată nu s-a pus problema să se renunţe la acest traseu. Noi mergem în continuare pe varianta care s-a propus şi s-a discutat iniţial. Nu este nimic schimbat, mergem pe acelaşi traseu, ca şi proiect”, a precizat Bulgaru.
De cealaltă parte, secretarul de stat Ioan Andreica precizează că încă nu s-a stabilit nimic, urmând a se lua o decizie de către Ministerul Transporturilor. „Am avut o discuţie cu primarul Ovidiu Creţu, vom accepta varianta de sud, cu condiţia să nu intre în oraş. Putem accepta varianta de sud care este mai lungă, deoarece pune în valoare şi terenurile, permite şi dezvoltarea oraşului, dacă apreciem zona peste apă de la Viişoara şi la Unirea. Cu condiţia să nu intre în oraş, aşa cum am vorbit. Traseul nu are ce se schimba, pentru că nu este stabilit nici un traseu. Ideea trebuie schimbată. Deci nu acceptăm să reintre în oraş, nu acceptăm să taie Pădurea Codrişor. Trebuie să se ia din nou în analiză Centura de Sud, cu alt traseu decât cel pe la Codrişor. Pe mine nu mă deranjează şi accept şi varianta Centurii de Sud cu condiţia să nu deranjăm oraşul. O parte din traseu se va schimba, o parte poate fi acelaşi. În zona Sărata poate fi acelaşi traseu, la fel şi la Livezile, dar la partea de mijloc a drumului către oraş, acolo trebuie schimbat traseul. Condiţia rămâne ca Primăria Bistriţa, pe banii ei, să reabiliteze Centura de Nord. Chestiunea aceasta o vom hotărî când o să intre în avizare la Ministerul Transporturilor, nu îmi permit să spun exact când. Mai am o discuţie cu proiectanţii ca să ştiu cum stau. Deci, varianta Codrişor o excludem cu toţii”, asigură Andreica.
Primarul Bistriţei, Ovidiu Teodor Creţu, declară că se pune problema modificării traseului, asta după ce iniţial, nici nu intra în discuţie. „Din spirit constructiv, secretarul de stat Ioan Andreica, spunea că va încerca să discute cu cei de la Compania Naţională să mergem pe varianta de sud a Centurii, până în apropiere de strada Valea Budacului, iar de acolo până la WONDERLAND să se meargă pe un traseu care să includă şi localităţile de peste deal. Deci, ceva de genul acesta. Oricum, totul este o discuţie teoretică, urmând ca specialiştii să ia în considerare un astfel de traseu. Sigur, după aceea, trebuie să ne spună dacă se poate, nu se poate, merită sau nu merită”, a declarat edilul Bistriţei.
În urma mutărilor de pe tabla de şah, cert este că la Bistriţa drumul de centură, fie la nord, fie la sud nu va avea afecta oraşul. Cel puţin cu această promisiunea vin autorităţile. Dacă se vor ţine sau nu de cuvânt, rămâne de văzut.

Iulia STUPINEAN

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.