Peste 5,7 milioane lei (circa 1,3 milioane euro) sunt puşi la bătaie de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru întocmirea documentaţiilor tehnice care vor sta la baza reabilitării DN 17 C şi DN 17 D, care practic sunt cele mai importante artere din partea de nord a judeţului Bistriţa-Năsăud. Oficialii CNADNR, se lăudau anul trecut cot la cot cu preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, că până în decembrie 2013, documentaţia necesară reabilitării şi modernizării celor două tronsoane de drumuri naţionale din Bistriţa-Năsăud va fi gata, astfel încât până cel târziu 31 decembrie 2015 lucrările să fie finalizate.
Nu spune hop până nu ai sărit, spune o vorbă românească, ce pare să se potriveşte perfect la situaţia din cazul de faţă. La finele lunii octombrie a anului trecut, preşedintele CJ BN, Radu Moldovan, dar şi oficialii CNADNR prezenţi la Bistriţa, susţineau sus şi tare că până la sfârşitul anului documentaţiile necesare – expertize tehnice, studii de fezabilitate, acorduri şi avize – pentru proiectele de reabilitare şi modernizare a DN 17 C şi DN 17 D vor fi finalizate. Numai că una este să vorbeşti şi alta să şi faci. Teoretic totul este foarte uşor, se rezolvă cât ai bate din palme, însă când este vorba şi de partea practică, foarte uşor te dai cu capul de zid şi eşti nevoit să mai stai oleacă.
Abia la jumătatea lunii iunie, CNADNR a lansat licitaţia pentru contractarea serviciilor de întocmire a tot ceea ce ţine de partea de documentaţie pentru cele două drumuri naţionale mai sus menţionate.
Peste 5 milioane lei, doar pentru proiectare
Licitaţiile pentru atribuirile contractelor pentru „Servicii de întocmire expertiză tehnică, studii teren, proiectare SF, avize şi acorduri, asistenţă tehnică acordată beneficiarului la întocmirea şi susţinerea aplicaţiei de finanţare şi asistenţă tehnică la documentaţia de atribuire a PT+execuţie pentru «Reabilitare DN 17 C km 0+000-81+295, Bistriţa-Salva-Moisei»” şi „Servicii de întocmire expertiză tehnică, studii teren, proiectare SF, avize şi acorduri, asistenţă tehnică acordată beneficiarului la întocmirea şi susţinerea aplicaţiei de finanţare şi asistenţă tehnică la documentaţia de atribuire a PT+execuţie pentru «Reabilitare DN 17 D km 0+000-103+637, Beclean – Cârlibaba» au fost lansate pe data de 20 iunie 2014.
Primul tronson de drum naţional – DN 17 C Bistriţa – Salva – Moisei – are o lungime de aproape 81,3 km, valoarea contractului pentru întocmirea documentaţiei fiind estimată la 2.852.914,31 lei, fără TVA.
Cel de-al doilea tronson de drum naţional – DN 17 D Beclean Cârlibaba – se întinde pe circa 103,7 km, valoarea contractului pentru întocmirea documentaţiei fiind estimată la 2.894.957,3 lei, fără TVA.
Declaraţii pompoase
În toamna anului trecut, preşedintele CJ BN, Radu Moldovan declara că suma totală prevăzută pentru reabilitarea celor două drumuri naţionale rămase nereabilitate în judeţ se ridică la aproximativ 80 de milioane de euro, din care, iată, aproximativ 1,3 milioane euro sunt puşi la bătaie doar pentru întocmirea documentaţiilor. Dar să vedem care erau declaraţiile făcute la acea vreme, mai precis pe 29 octombrie 2013 atât de preşedintele CJ BN, Radu Moldovan, cât şi de oficialii CNADNR prezenţi la Bistriţa.
Radu Moldovan: Am găsit soluţii pentru reabilitarea a două drumuri naţionale care mai sunt pe suprafaţa judeţului Bistriţa-Năsăud, nereabilitate, şi mă refer la DN 17 C, care pleacă din Viişoara pe zona de centură – Dealul Dumitrei – Năsăud – Salva – Valea Sălăuţei – Dealul Ştefăniţei – intersecţia cu DN 18 la PECO la ieşire din Vişeu, şi DN 17 D care pleacă din DN 17 la intrarea de pe pod la Beclean – Salva – Năsăud – Valea Someşului – Pasul Rotunda – intersecţie tot cu DN 18 la Cârlibaba. (…) Pentru sectorul de drum de la Viişoara până la Năsăud, în lungime de 31 km, va începe reabilitarea de anul viitor pe fonduri bugetare, pe fonduri care vor fi suportate de la bugetul României, iar restul tronsonului, de la Năsăud la intersecţia cu DN 18 la Vişeu, pe o lungime de 55 km, va fi introdus pe POS Transport, cu o valoare estimată de aproximativ 30 milioane de euro, cu termen de finalizare 31 decembrie 2015. DN 17 D – integral pe POS Transport – cu o lungime de 103 km, la o valoare estimată de aproximativ 49,5 milioane de euro, cu termen de finalizare aceeaşi dată fatidică: 31 decembrie 2015.
Narcis Neaga, director general CNADNR: Confirm tot ceea ce a afirmat domnul preşedintele CJ BN, Radu Moldovan.
Marcel Boloş, directorul general IM POS-Transport: Cei 158 de kilometri sunt pentru noi un proiect de importanţă majoră, căruia trebuie să îi acordăm în următoarea perioadă importanţa cuvenită şi trebuie să fim parteneri până la capăt fiindcă termenul de 31 decembrie 2015 trebuie respectat, astfel încât fondurile pe care reuşim să le atragem din POS Transport să le utilizăm în favoarea comunităţii dumneavoastră.
Avem… dar nu există
Oficialii prezenţi la conferinţa de presă au fost întrebaţi de jurnalişti dacă la acel moment există studiile de fezabilitate şi documentaţiile tehnice necesare lansării procedurii de licitaţie pentru execuţia lucrărilor.
„Avem o parte din documentaţie pe DN 17 D care a fost depusă la minister (nr. – Ministerul Transporturilor), ea trebuie actualizată şi tema întrebării dumneavoastră a fost un subiect de discuţie de astăzi, domnul director Neaga va aloca bugetul necesar pentru a efectua studiile de fezabilitate care trebuie să ajungă la Autoritatea de management care trebuie să facă cerere de finanţare, etc. Domnul director Cecan (n.r. – Eugen Cecan, directorul Direcției Regionale a Drumurilor și Podurilor Cluj) împreună cu specialiştii şi cu colaboratori de la Cluj până în 15 decembrie (nr. – 2013) se vor ocupa de documentaţiile tehnice; cu mine împreună, cu muncă patriotică, la autorizări, avize şi tot ceea ce e de făcut… Suntem optimişti că până la finalul lunii decembrie, acesta este angajamentul nostru, studiul de fezabilitate avizat va fi la minister şi de acolo, doamna Raluca Simion (n.r – şef Serviciu Contracte de Finanţare, responsabilă cu proiectul de reabilitare a DN 17 C şi DN 17 D) împreună cu domnul Marcel Boloş preiau demersurile”, a răspuns preşedintele CJ BN, Radu Moldovan.
Lucrările de execuţie… abia pe la anul
Deschiderea ofertelor a fost programată pentru data de 5 august 2014, deci teoretic într-un timp relativ scurt ar trebui să cunoaştem numele câştigătorilor. Însă, având în vedere că va mai trece ceva timp până la întocmirea documentaţiilor necesare proiectului şi aprobarea lor, este foarte limpede că procedurile de licitaţie pentru atribuirea contractelor de execuţie vor avea loc undeva la începutul anului viitor, în cel mai fericit caz. Dacă termenul de 31 decembrie 2015, precizat de autorităţi pentru finalizarea lucrărilor de reabilitare şi modernizare a celor două drumuri naţionale din Bistriţa-Năsăud, va fi respectat, rămâne de văzut, dar nu trebuie să uităm că discutăm de lucrări care se vor derula pe o lungime totală de 158 de kilometri.