Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a lansat recent licitaţia cu privire la atribuirea contractului de execuţie a lucrărilor de modernizare a unei porţiuni de aproximativ doi kilometri de drum pe DJ 162, între Teaca şi Archiud.
Valoarea contractului este estimată la peste patru milioane lei, costul unui kilometru de drum modernizat ajungând la circa 1,8 milioane lei, adică aproape 400.000 de euro.
Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud continuă seria de modernizări de drumuri judeţene, însă nu pe porţiuni foarte mari, ci câte un kilometru, doi.
Drumul judeţean 162 are o lungime totală de 45,240 km şi pleacă din DN 15A, din localitatea Teaca spre Archiud, Stupini, Sânmihaiu de Câmpie (DJ 151), Miceştii de Câmpie, Silivaşu de Câmpie şi ajunge în DJ 173.
Sectorul de drum judeţean propus pentru modernizare ce uneşte localităţile Teaca şi Archiud are o lungimea de 8,30 km. În acest moment, drumul nu este modernizat, îmbrăcămintea actuală fiind din material pietros, într-o avansată stare de degradare, cu elemente geometrice neamenajate în plan şi în spaţiu şi prezentând numeroase degradări şi văluriri, care îngreunează circulaţia. Pe zona localităţii Teaca s-au făcut recent lucrări de canalizare care au deteriorat drumul şi zestrea de piatră provenită din întreţinerea curentă. Înspre Archiud platforma drumului este îngustă , podeţele şi şanţurile colmatate şi insuficiente. Acest lucru duce la stagnarea apei în zona drumului, cu consecinţe negative asupra carosabilului. Podurile existente pe acest sector de drum sunt vechi şi deteriorate, cu o lăţime care nu permite racordarea la un drum judeţean modernizat . Această situaţie conduce la imposibilitatea desfăşurării circulaţiei rutiere în condiţii de siguranţă şi confort.
Termenul de efectuare a lucrărilor de reabilitare este de trei ani, costul derulării întregii investiţii fiind de peste 17 milioane de lei, adică de peste 3,77 milioane euro.
Modernizare cu bucata
Anul acesta, din cei 8,3 km de drum din DJ 162 între Teaca şi Archiud, Consiliul Judeţean intenţionează să modernizeze doar 2,3 km, de la km 6+000 – 8+300.
Costurile estimate sunt însă cam piperate, în raport cu costurile standard. Astfel, valoarea estimată a contractului este de 4.124.785 lei din care : – 3.890.363 lei cheltuieli cu investiţia de bază – 39.904 lei organizare de şantier aferentă lucrărilor de construcţii – 194.518 lei reprezintă diverse şi neprevăzute. În condiţiile date, costul unui kilometru de drum se ridică 1.793.384 lei, adică la 398.529 euro, în condiţiile în care DJ 162 este un drum judeţean inclus în clasa tehnică IV, unde costurile standard sunt de aproximativ 250.000 – 300.000 de euro.
Condiţii de eligibilitate
Firmele care vor să se înscrie la licitaţie trebuie să facă dovada că media cifrei globale de afaceri în ultimii trei ani ( 2011, 2012, 2013) este în valoare de minim 5.800.000 lei, dar şi o listă a contractelor obţinute în ultimii cinci ani, din care să reiasă că în această perioadă au executat lucrări similare cu obiectul contractului scos la licitaţie de CJ BN în baza unui număr de maxim trei contracte a căror valoare cumulată să fie cel puţin egala cu o valoare de 3.500.000 lei. Evident, de la dosar nu trebuie să lipsească şi certificatul de bună execuţie a lucrărilor derulate.
Câştigătorul va fi desemnat după data de 10 aprilie, dată la care va avea loc deschiderea ofertelor.
Lucrări per total proiect
Pe cei 8,3 km de drum care vor fi modernizaţi în următorii trei ani, conform memoriului tehnic, sunt prevăzute lucrări de modernizare a părţii carosabile propriu-zise, dar şi amenajarea de rigole şi înlocuirea a nu mai puţin de 30 de podeţe. Astfel, partea carosabilă a drumului judeţean va avea lăţimea de 6,0 m şi două acostamente de cate 1,0 m . Se va ţine cont la proiectarea traseului de amenajarea şi racordarea drumului cu accesele în curţile riveranilor şi cu drumurile laterale. Şanţurile care se vor amenaja vor urmări traseul drumului, colectând şi evacuând apa din zonă spre podeţele amplasate în funcţie de configuraţia terenului. În localităţi şanţurile se vor betona, iar pe zonele cu pante mari sau cu terasamente înalte se vor executa şanţuri ranfort. Acolo unde lăţimea acostamentului este mai mică, pentru a evita alunecarea taluzului , peretele betonat al şanţului spre drum se va prelungi până la acostament. În localitatea Archiud, pe unele zone determinate pe planul de situaţie şi profilele transversale, se va executa un şanţ cu dimensiuni mai mari decât celelalte, conform situaţiei din teren.
Pentru accesele la proprietăţi s-au prevăzut rigole dalate acoperite cu dale carosabile, care vor avea lungimea de cinci m pentru fiecare intrare . Acestea se vor executa in prelungirea şanţurilor betonate, cu secţiune de rigolă, peste care să se poată monta plăcuţe carosabile .
În zona de început a drumului, pe partea dreapta, între km 0+000-0+165, sunt prevăzute a fi amenajate 24 de parcări laterale, mărginite de o rigola dalată acoperită, de 165m lungime, pentru a deservi zona centrala a localităţii, cu biserica, căminul cultural şi şcoala din Teaca
Drumurile laterale care se ramifica din drumul judeţean se vor asfalta pe o lungime de 25 m şi o lăţime de 4 m. Pentru traversarea apei din şanţuri spre podeţe, in dreptul unor drumuri laterale se vor executa, de asemenea , rigole dalate acoperite, cu lungimea de 6-8m fiecare.
Asfaltare, rigole şi câteva podeţe pe 2,3 km
Pe porţiunea de 2,3 km care se presupune că va fi modernizată anul acesta, lucrările propuse nu sunt foarte complexe. Pe lângă modernizarea părţii carosabile, vor fi executate şanţuri dalate mici din beton de o parte şi de cealaltă a drumului, lungimea cumulată a acestora ajungând la circa 3.600 m, iar pe o porţiune de circa 300 m vor fi executate şanţuri dalate mari, iar pe alţi aproximativ 350 m şanţuri ranfort. De asemenea, pe circa 500 m vor fi amenajate rigole şi vor fi înlocuite nouă podeţe. Totodată, pe o porţiune de 33 m vor fi montate parapete metalice.