Aproximativ 7 milioane lei este dispus Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud să cheltuiască pentru modernizarea a 4,5 km de pe DJ 162 între Teaca şi Archiud. Anul trecut, administraţia judeţeană a scos la licitaţie contractul de lucrări pentru modernizarea unei porţiuni de 1,5 km de pe acelaşi drum judeţean din aceeaşi zonă cuprinsă între Teaca şi Archiud, costul estimat fiind în acest caz de circa 2,437 milioane lei. Contractul a fost adjudecat de Construct Perom SRL cu suma de 1,9 milioane lei. În luna mai anul acesta, CJ BN a atribuit un al doilea contract de modernizare a unui sector de drum de 2,3 km de pe DJ 162 între Teaca şi Archiud, câştigătorul fiind ARL Cluj, valoarea acestuia ridicându-se la aproximativ 3 milioane lei.
Drumul judeţean 162 are o lungime totală de 45,240 km şi pleacă din DN 15A, din localitatea Teaca spre Archiud, Stupini, Sânmihaiu de Câmpie (DJ 151), Miceştii de Câmpie, Silivaşu de Câmpie şi ajunge în DJ 173. Sectorul de drum judeţean propus pentru modernizare ce uneşte localităţile Teaca şi Archiud are o lungimea de 8,3 km. În momentul în care s-a luat în calcul modernizarea acestuia, drumul unul pietruit, într-o avansată stare de degradare, „cu elemente geometrice neamenajate în plan şi în spaţiu şi prezentând numeroase degradări şi văluriri, care îngreunează circulaţia”.
Pe zona localităţii Teaca s-au făcut nu de multă vreme lucrări de canalizare care au deteriorat drumul şi zestrea de piatră provenită din întreţinerea curentă. Înspre Archiud platforma drumului este îngustă , podeţele şi şanţurile colmatate şi insuficiente. Acest lucru a dus la stagnarea apei în zona drumului, cu consecinţe negative asupra carosabilului. Podurile existente pe acest sector de drum erau vechi şi deteriorate, cu o lăţime care nu permitea racordarea la un drum judeţean modernizat . Această situaţie a condus la imposibilitatea desfăşurării circulaţiei rutiere în condiţii de siguranţă şi confort. Potrivit documentaţiei tehnice, termenul de efectuare a lucrărilor de reabilitare este de trei ani, costul derulării întregii investiţii fiind de peste 17 milioane de lei, adică de peste 3,77 milioane euro.
Peste 17 milioane estimaţi pentru circa 8 km
Conform memoriului tehnic,pe cei 8,3 km de drum de pe DJ 162 sunt prevăzute lucrări de modernizare a părţii carosabile propriu-zise, dar şi amenajarea de rigole şi înlocuirea a nu mai puţin de 30 de podeţe. Astfel, partea carosabilă a drumului judeţean va avea lăţimea de 6,0 m şi două acostamente de cate 1,0 m . Se va ţine cont la proiectarea traseului de amenajarea şi racordarea drumului cu accesele în curţile riveranilor şi cu drumurile laterale. Şanţurile care se vor amenaja vor urmări traseul drumului, colectând şi evacuând apa din zonă spre podeţele amplasate în funcţie de configuraţia terenului. În localităţi şanţurile se vor betona, iar pe zonele cu pante mari sau cu terasamente înalte se vor executa şanţuri ranfort. Acolo unde lăţimea acostamentului este mai mică, pentru a evita alunecarea taluzului , peretele betonat al şanţului spre drum se va prelungi până la acostament. În localitatea Archiud, pe unele zone determinate pe planul de situaţie şi profilele transversale, se va executa un şanţ cu dimensiuni mai mari decât celelalte, conform situaţiei din teren. Pentru accesele la proprietăţi s-au prevăzut rigole dalate acoperite cu dale carosabile, care vor avea lungimea de cinci m pentru fiecare intrare . Acestea se vor executa in prelungirea şanţurilor betonate, cu secţiune de rigolă, peste care să se poată monta plăcuţe carosabile .
În zona de început a drumului, pe partea dreapta, între km 0+000-0+165, sunt prevăzute a fi amenajate 24 de parcări laterale, mărginite de o rigola dalată acoperită, de 165m lungime, pentru a deservi zona centrala a localităţii, cu biserica, căminul cultural şi şcoala din Teaca. Drumurile laterale care se ramifica din drumul judeţean se vor asfalta pe o lungime de 25 m şi o lăţime de 4 m. Pentru traversarea apei din şanţuri spre podeţe, in dreptul unor drumuri laterale se vor executa, de asemenea , rigole dalate acoperite, cu lungimea de 6-8m fiecare. S-a prevăzut ca stratul de fundaţie al drumului să aibă o grosime totală de 35 cm – balast şi piatră spartă – peste care să fie turnat un strat de 6 cm de mixtură bituminoasă BAD 25, un strat antifisură (geocompozit) şi încă un strat de 5 cm de mixtură asfaltică BA16.
Pentru modernizarea celor 8,3 km de drum judeţean dintre Teaca şi Archiud , Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a estimat un cost de 17.078.252 lei, fără TVA. În acest caz, un kilometru de drum costă 2.057.620 lei, adică 457.246 euro.
Peste 1,9 milioane lei cheltuiţi pentru 1,5 km de drum
Mai întâi a fost scos la licitaţie contractul de modernizare a unui sector de drum în lungime de doar 1,5 km, contract care a fost adjudecat de SC Construct Perom SRL cu suma de 1.902.057 lei, fără TVA. Per kilometru de drum ce rezultă din valoarea contractului, se ridică la exact 1.268.038 lei fără TVA, adică aproape 289.000 de euro, fără TVA.
Al doilea sector de 2,3 km costă peste 3 milioane lei
În luna martie anul acesta s-a trecut la o a doua etapă, fiind scos la licitaţie contractul de modernizare a unui alt sector din aceeaşi zonă, în lungime de 2,3 km. Estimările s-au ridicat la suma de 4.124.785 lei, fără TVA. Contractul a fost adjudecat cu suma de 3.028.121 lei, fără TVA, de Antrepriza de Reparaţii şi Lucrări ARL Cluj SA, în luna mai. În acest caz, kilometrul de drum costă 1.316574 lei, fără TVA, adică aproape 300.000 de euro, fără Tva, în condiţiile în care nu discutăm de lucrări extrem de complexe. Astfel, pe lângă modernizarea părţii carosabile, vor fi executate şanţuri dalate mici din beton de o parte şi de cealaltă a drumului, lungimea cumulată a acestora ajungând la circa 3.600 m, iar pe o porţiune de circa 300 m vor fi executate şanţuri dalate mari, iar pe alţi aproximativ 350 m şanţuri ranfort. De asemenea, pe circa 500 m vor fi amenajate rigole şi vor fi înlocuite nouă podeţe. Totodată, pe o porţiune de 33 m vor fi montate parapete metalice.
Costul ultimilor 4 km estimat la aproape 7 milioane lei
Contractul de lucrări pentru ultimul sector din porţiunea de 8 km propuşi pentru modernizare are o lungime de 4,5 km. Costul lucrărilor au fost estimate de administraţia judeţeană la 6.922.519 lei, fără TVA, din care 65.307 lei reprezintă organizarea de şantier aferentă lucrărilor de construcţii, iar 326.534 lei reprezintă „diverse şi neprevăzute”. În acest caz, costul per kilometru de drum se ridică la 1.538.337 lei, fără TVA, adică la circa 350.000 de euro.
Potrivit anunţului postat pe SEAP zilele trecute, ofertanţii trebuie să îndeplinească o serie de criterii de eligibilitate, şi anume să demonstreze că media cifrei globale de afaceri în ultimii trei ani (2011, 2012, 2013) este în valoare de minim 9.894.000 lei şi să facă dovada că în ultimii 5 ani au executat lucrări similare contractului ce urmează a fi atribuit în valoare cumulată de cel puţin egală cu 6.400.000 lei fără TVA la nivelul a maxim trei contracte. Data limită de depunere a ofertelor este 23 octombrie 2014.